Notre Dame (Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5
Ålder: Från 10 år
Speltid: 45-75 min
Innehåll: 5 spelplanssektioner, 3 Notre Dame-brickor, 45 action-kort, 15 personkort, 70 påverkansmarker, 5 råttmarker, 5 pålitliga vänner, 5 vagnar, 1 klockringare, 20 åttakantiga meddelanden, 25 guldmynt, 84 sexkantiga prestigebrickor
Konstruktör: Stefan Feld

När asken öppnas och man ser mångfalden av brickor (runda, sexkantiga, åttakantiga), träkuber i 6 olika färger, olikfärgade småpjäser och därtill en uppsjö spelkort känns det som att detta blir ett krångligt spel. Men de 8 sidorna med regler på engelska blir en behaglig överraskning. Spelsystemet är logiskt och systematiskt uppställt och blir inte speciellt svårt att vare sig lära sig eller lära ut. Det tar bara lite tid, för det finns många val att göra, många möjligheter att fundera kring. Väl igång måste man nog spela ett parti eller två för att greppa helheten och testa sig igenom de olika alternativ man har. Är det pengar man vill samla, meddelanden, påverkansmarker, prestigepoäng? Ja, allt har sin roll att fylla och vinnaren blir den med mest prestigepoäng (de sexkantiga brickorna), men för att komma över just dessa behövs en bra balans mellan allt det andra. Så i vilken ordning du samlar på dig och utnyttjar dina påverkansmarker, guldmynt och spelkort kommer att fälla avgörandet.

Beroende på antalet deltagare så pusslas olika många delar av spelplanen ihop kring en av Notre Dame-brickorna som utgör spelbrädets centrum. Nu skall alla spelare försöka utveckla och hålla koll på just sin del av spelytan, och samtidigt, om möjligheten ges och kort och marker räcker till, ge sig in i de andra spelarnas områden för att hämta meddelanden och därmed vinna bonusar.

Spelplanerna föreställande stadsdelar är alla likadana och rymmer vardera 7 fält och en hamn. I hamnen huserar råttorna och allt som sker här är att en råttmarker flyttas fram och tillbaka på en skala mellan 0 och 9. Beroende på vilka personkort som i varje spelrunda ligger uppvända på bordet är pestens härjningar mer eller mindre påtagliga och du gör bäst i alla försöka hålla råttmarkern så nära noll som möjligt. Skulle den passera förbi ruta 9 mister du värdefulla poäng och påverkansmarker. Du kan bekämpa smitta och sjukdom genom att t.ex. placera dina påverkansmarker i stadsdelens ruta för sjukhuset, alt. kanske köpa dig hjälp från ett uppvänt personkort.

Alla blandar sina 9 identiska (bortsett från färgen) actionkort och lägger dem i en hög bredvid sig. Man tar de tre översta, behåller ett av dem (den action man allra helst vill göra) och skickar de två andra korten till nästa person bredvid till vänster. Samtidigt får man ju två actionkort från spelaren till höger om sig. Av dessa två nya man fått behåller man ett och skickar ett vidare till nästa person. Så efter de här rundorna med kortskickande, har man återigen 3 actionkort på handen, alla i olika färger. De här 3 korten erbjuder möjlighet att utföra upp till 3 olika aktiviteter (dock kanske bara ett, du kan ju ha fått likadana kort av alla dina motspelare), men du kommer bara att få utföra två av dem.

Så välj ett kort och utför motsvarande action, sedan gör motspelarna detsamma. Därefter väljer man ett av de två återstående korten och utför denna händelse också. Därefter får man om man vill köpa sig hjälpen av en specifik person för ett guldmynt, och sedan flyttas ev. råttmarkören. Sedan tar en likadan runda vid. Man vänder upp nya personkort och lägger på bordet, drar 3 nya actionkort i sin egna färg (och får upp nya möjliga actions, skickar två av korten vidare osv.)

Eftersom det finns 9 olika actionkort i varje spelares hög och man bara drar 3/omgång kan man i varje drag inte vara säker på att få utföra det man kanske helst av allt vill. Sedan beror det ju förstås också på vilka kort motspelarna ger bort. Efter 3 omgångar 3 kort är det dags att blanda om sin lilla actionkorthög.

Du startar spelet med 4 påverkansmarker i din ägo.

Ställer du din lilla påverkansmarker (en träkub i din färg) i residenset (eftersom du spelat residenskortet som ditt drag) får du en prestigepoäng för varje utställd kub.

Väljer du att spela ut sjukhuskortet placerar du lämpligen en påverkansmarker i sjukhuset. Då går råttmarkören omedelbart ett steg bakåt, och i slutet av varje runda backar den ytterligare ett steg för varje påverkansmarker du under omgången placerat i sjukhusfältet på spelplanen.

Väljer du skolkortet som ditt drag placerar du en påverkansmarker i motsvarande fält i din stadsdel. För varje marker här får du en extra tillbaka från det allmänna förrådet att nyttja i kommande drag.

Kortet för banken ger dig ett guldmynt för varje utspelad påverkansmarker på detta fält. Hotellkortet ger dig valet att ta ett guldmynt eller en påverkansmarker eller flytta råttmarkern bakåt ett steg, när du placerar en påverkansmarker här.

Spelar du kortet med den pålitlige vännen kommer denne som en extra påverkansmarker till valfri stadsdel och utför motsvarande uppgift.

Vagnskortet erbjuder en resa för din vagn som du ställt mitt i din stadsdel i spelets början. Den färdas från en marknad till en annan och den rör sig ett steg för varje påverkansmarker du placerat på motsvarande spelplansruta. Vagnen nyttjar du för att resa runt i din egen och motspelarnas stadsdelar för att plocka upp olika meddelanden. Dessa ger bonuspoäng i form av mynt, påverkansmarker, prestigepoäng eller möjligheten att backa råttmarkören.

Ställer du ut dina påverkansmarker på självaste Notre Dame-rutan måste du också donera pengar till kyrkan. Fast för varje slant du donerar får du omedelbart tillbaka i form av prestigepoäng och i slutet av omgången delar alla som donerat pengar till kyrkan på ännu fler prestigepoäng, så vågar du offra dina marker och pengar på kyrkan för att vinna poäng senare, eller kommer du att behöva både dina marker och pengar till annat?

Till allt ovanstående kommer specialmöjligheter i och med de olika uppvända personkorten som hela tiden är 3 stycken och som byts i varje spelomgång. Att nyttja en tjänst kostar bara ett guldmynt och kan vara värt desto mer, men har du mynt att satsa, ja det är frågan. Så fundera ut hur du bäst samlar på dig både pengar, påverkansmarker i form av små träkuber och brickor med prestigepoäng och hur du skall spela dina kort rätt för att ta hem spelet. När man fattat vad de olika korten ger för möjligheter och belöningar är detta ett lättspelat sällskapsspel för dem som gillar en taktisk maktkamp.