Norenberc (White Goblin Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 90 min
Innehåll: 6 spelbräden (gillen), 66 hantverkare, 26 stadsinvånare, 40 agentpjäser, 72 varor, 24 gillesvapensköldar, 4 bonussköldar, 5 poängmarkörer, 5 kassakistor/poängbräden, 5 pass-brickor, 30 actionkort, mynt i olika valörer, regler
Konstruktör: Andreas Steding

Norenberc är ett tjusigt spel och kartongen är proppfull med innehåll. Här trängs mängder med olika träpjäser i olika former, det är snygga illustrationer på kort och de rejäla kartongbitarna och de 12 sidorna med regler är inte överdrivet svåra att förstå, det mesta är tydligt uppställt och förklarat i text och bilder.

Som i så många andra spel handlar allt om handel. Det gäller att besöka stadens olika gillen för att köpa och sälja olika varor. Köp billigt, sälj dyrt är en bra regel att ta till sig. Du kommer såklart att behöva en massa pengar även om segern till slut går till den som samlat ihop flest Victory Points. Det kan du naturligtvis göra på många olika sätt, mer om dem alldeles strax. Ta då och då hjälp av hantverkarna eller annat stadsfolk, allt i syfte att bli den mest framgångsrike affärsmannen i Norenberc, eller ja, i Nürnberg som är stadens mer moderna namn.

Sex olika gillen slåss om dina pengar och din uppmärksamhet i ett 5-personers parti. Plocka bort några gillen om ni är färre, ja kör med lika många gillen som ni är deltagare + 1. Här finns bryggargillet (som naturligtvis tillverkar öl), bagarna som gör läckra bakverk, skomakarna, tryckarna (som gör tidningar och böcker), skräddarna samt hattmakarna. Det skänker en extra känsla till spelet i och med att varorna ni köper och säljer (somliga pjäser) kommer i form av just det tillverkade! Japp, det är sant, här finns små gulliga hattar, ölsejdlar, tidningssidor, tygbalar, stövlar och till och med bakelser.

Ett parti av Norenberc spelas över 4 identiska omgångar så ta fram respektive gilles hantverkare, blanda dem och lägg ut 5 unika figurer i respektive hus. Dessa hantverkare på rad utgör (i varje gille) den första, andra, tredje samt fjärde rundans gillesmästare. (I den fjärde och sista omgången kommer någon att kunna få gillesmästaren samt en bonusbricka).

Samtliga hantverkares brickor kommer med en siffra (2-7). Den nuvarande gillesmästarens värde (på respektive ställe) anger således vad en köpt eller såld vara betingar för pris i aktuell omgång och då kommande gillesmästares brickor ligger synliga ser du ju om det är läge att göra affärer i gillet just nu. Investera och köp när det är billigt, sälj dem när det betalas bra för varorna. Bryggarna handlar som sagt med öl, bagarna med bakverk, skomakarna med fotbeklädnader osv.

I varje gille finns det plats för upp till 4 gäster vars tjänster du kan betala för att få ta del av. Gästerna utgörs av en blandning av olika gilleshantverkare (motsvarande de som är utsedda att vara gillesmästare) samt olika unika stadsinvånare. Här finns borgmästaren, skatteindrivaren, musikern, tjuven, lärlingen, gravören, vakten m.fl. Alla erbjuder de sin unika hjälp i form av extra pengar, extra varor, Victory Points etc. Somliga hjälper dig i varje omgång, andra bara en enda gång, omedelbart eller vid spelets slut.

Beroende på i vilket gillesfönster figuren dyker upp varierar också kostnaden för att ta del av hantverkarens eller stadsmannens hjälp. Ju längre till höger brickan ligger desto högre pris, men efter varje omgång skjuts kvarvarande brickor åt vänster så att priset sjunker innan man sedan fyller på med nya figurer. Hur länge vågar du vänta med att betala för en viss bricka?

Varorna i respektive gille köper du med reda pengar. Tjänsterna betalar du för med varor. Öl kan vara bästa betalningsmedlet i bryggeriet, bakelser i bageriet, stövlar i skomakeriet osv. Att betala med matchande varor fullt ut är dock inget tvång, du kan erbjuda hattar i bryggeriet, tygbalar hos skomakarna, öl till bagarna etc. men då stiger priset ytterligare!

Ibland kan det dock vara värt till och med ett högt pris för en tjänst. Du får ju förstås brickan ifråga och dess effekter, men också möjligheten att faktiskt ändra spelordningen deltagarna emellan. Vem som inleder spelet och vem som spelar tvåa, trea osv. slumpas fram inför spelstarten men sker det ingen ändring är det sedan den ordningen som gäller spelet igenom. Då och då kan det såklart vara trist att alltid sitta sist i draget och märka att alla bra brickor redan köpts, att varan du ville köpa tagit slut…

Ja, ibland måste man försöka bryta mönstret för att få ett övertag. Köper du dig hjälp av en hantverkare eller stadsperson (där du alltså betalar i varor) kan det dessutom hända att du får en slant för besväret. Det beror helt på hur många agenter spelarna (du själv och alla andra) i pågående omgång redan har sänt ut till gillet där du just nu gör affärer…

Agenter ja. Alla deltagare sköter (när spelet börjar) 4 agenter var som för deras räkning köper och säljer varor och rekvirerar tjänster i staden. Varje agent du förfogar över motsvarar ett drag, en möjlighet att göra något i ett visst gille i din tur. Genom att förvärva ”rätt” personbrickor under spelets gång finns sedan möjligheten att få ytterligare agenter, maximalt 8 drag kan du få göra i en och samma runda!

Dessa olika drag du funderar kring; köpa och sälja, skor, hattar, bakverk och så vidare i de olika gillena, tillkännager du i vad som benämns planeringsfasen i inledningen av de fyra omgångarna. Alla spelarna har varsin serie kort på handen, med ett kort för varje gille som är med i spelet.

Reglerna säger att du under samma spelvarv (i din tur) maximalt får göra en enda sak i respektive gille, men också att du totalt sett i en spelomgång får använda alla dina agenter en gång vardera. Ett exempel: Säg att ni i ett 3-personersparti spelar med 4 olika gillen och att du har tillgång till 8 agenter. Då blir det som minst 2 spelvarv á 4 använda agenter (en skickad till varje gille varje gång det blir din tur) innan hela omgången är slut.

Det lite luriga här är att du inte behöver spela ut 4 kort (eller hur många olika du nu har för gillena, fortsätter vi på exemplet ovan har du ju fyra) i din tur. Du kan välja alltifrån inget kort (dvs. noll) till maximalt så många som antalet gillen.

Väljer du noll (dumt!) har du förverkat dina drag för hela omgången. Väljer du ett enda kort gör du en sak i ett gille, väljer du två kort gör du något i två gillen osv. Alla väljer ut ett antal kort från handen men visar ännu inte exakt vilka gillen man avser att göra affärer i. Häri ligger en del av spänningen. Man ser vilka brickor och varor som finns överallt, man vet spelordningen spelarna emellan, men vet alltså inte säkert vem som planerar sina drag var (om någon väljer färre kort än maximalt antal).

Gillena är numrerade och skall gås igenom i stigande sifferordning. Gille nummer 1 är alltid bryggeriet, bageriet nummer 2. Alla spelare sitter där med sina valda kort, korten som visar där man vill agera. Har någon valt bryggeriet? Alla som valt ett bryggeriet-kort får göra något där, men såklart i angiven turordning. Kommer varorna eller personbrickan att finnas kvar när det blir din tur?

När spelarnas eventuella drag spelats i bryggeriet ser man efter om någon vill göra affärer i bageriet. Dessa önskemål sköts i angiven turordning osv.

När gillena gåtts igenom en första vända ser man efter om någon spelare har agenter kvar. Om inte är omgången slut (en av spelets fyra). Om någon ändå sitter där med fler agenter som ännu inte placerats ut i gillena fortsätter spelets omgång ett varv till. Alla med agenter kvar tar upp hela sin korthand och väljer på nytt ut kort för gillen att besöka.

Här kan det således bli så att någon kanske spelat ut t.ex. alla sina kort direkt och gjort något överallt och därmed möjligen gjort slut på sitt förråd av agenter när andra, mer försiktiga, avvaktande spelare, har pjäser kvar. Då spelar de vidare och får på nytt göra en sak/gille så länge deras agenter räcker. Övriga tittar på. Ja, här finns det att fundera på. Rusa på och göra mycket för att man kanske är först i spelordningen eller avvakta och spara sina drag till sist för att kunna kompensera för andras aktiviteter? Klurigt, klurigt.

Efter varje avslutad omgång ges (till priset av en vara) brickan för respektive gillesmästare till den spelare som just då äger flest varor från aktuellt gille. Man får även en bricka med gillets symbol på en sköld och möjligen en extra bonusbricka om gillet ifråga just nu är det mest prestigefulla i staden. (Många olika brickor med gillesymboler och bonusdito är synnerligen värdefullt att ha!)

När omgången är slut får alla spelare också lite pengar, man tar tillbaka sina agenter, flyttar gillesmästare och fyller på med nya gäster i gillena (hantverkare och stadspersoner). Man utser också ett nytt gille som omgångens mest prestigefulla och så är det bara att köra en omgång till…

Efter 4 omgångar tar det hela slut och då vinner alltså den med mest ihopsamlade Victory Points. Sådana kan du som sagt få av stadsfolket om du skaffat rätt brickor.

Man tittar också på vem som samlat ihop flest poäng inom respektive skrå, varje hantverkarbricka hade ju ett värde mellan 2-7. Spelaren med högst totalsumma för de insamlade (bryggare-, bagare-, skomakare osv.) brickorna får flest VP, tvåan och trean får färre.

Samlar någon brickor tillhörande ett visst gille så att dessas summa blir 30 eller mer utdelas 2 bonus poäng. Samlar du minst en hantverkare från varje gille ges poäng. Den med mest kontanter får poäng och sist och slutligen, den som samlat flest symbolsköldar från gillena kan få massor med poäng.

Här dyker en av spelets mindre lyckade sidor upp (en annan kan vara lite lång förberedelsetid, det är en del att plocka fram och ställa i ordning innan allt kan börja): poängen verkar fördelas rätt orättvist, ja ojämnt.

Att samla ihop till hantverkarbrickor för 30 poäng inom ett specifikt skrå är inte lätt alls och ger knappast utdelning värd besväret. Du måste ju som minst komma över 5 brickor (med värde 6, eller kanske 6 stycken med värde 5, 10 stycken 3:or eller en valfri mix) och får sen endast 2 VP! En enda bricka av varje typ (3-4-5-6 beroende på antal spelare och gillen) ger ju 5 VP.

Vidare; endast den rikaste får poäng, inget utdelas för en andra eller tredjeplats. Och så symbolsköldarna… ah, de är verkligen värdefulla. Fyra gånger i varje gille går det att få en sköld. En gång i varje gille följer det med en bonussköld. Jag skulle vilja säga satsa stenhårt på att ta så många bonussköldar som möjligt så har du segern som i en liten ask. (Nåja, nästan säkert i alla fall.)

Med en bonussköld följer ju såväl en vanlig sköld som en gillesmästare. Fler bonusbrickor = fler olika gillessymboler = fler olika gillesmästare. Och du får ju poäng även för en komplett serie av dessa, ja både symbolsköldarna och gillesmästarna.

Det blev lite trist när det första partiet, trots alla olika sätt att få poäng, visade sig få rejäl slagsida baserat på antalet vunna sköldar hos en och samma spelare. Så många ansträngningar på andra håll gav så lite poäng och det dämpar entusiasmen över det tjusiga spelet rätt rejält. De många sätten att samla ihop till sina VP blev till sist inte mycket värda. Det hela avgjordes med stor marginal till fördel för den spelare som fokuserat på bonussköldarna.

Så mycket av spelplanen handlar om hantverkar- och stadspersonstjänster, så många olika brickor ligger utlagda, skall köpas, flyttas, fyllas på, så många unika beskrivningar av brickorna finns i reglerna. Och så, när man spelar, faktiskt tänker efter och tittar i poängtabellen så gäller det bara att ha skaffat flest varor i just det gille som anses vara det mest prestigefulla i varje omgång!

Ah, spelet är inte alls dåligt men det krävs, tycker jag, en justering av poängfördelningen. (Eller att alla verkligen fattar att sköldarna kan vara avgörande!) Man vill ju inte känna att loppet är kört, att spelet är förlorat, bara för att en motståndare, med kanske minsta marginal, just snott åt sig gillesmästaren och därmed även symbolskölden och bonusbrickan… Inte med alla de här andra möjligheterna, brickorna, varorna… De måste ju också räknas för något!