Neom – Create the city of tomorrow (Lookout Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: ca 45 minuter
Innehåll: 6 spelbräden, 150 brickor, 65 mynt, 85 brickor för olika resurser/varor, poängblock, regler.
Konstruktör: Paul Sottosanti

Neom handlar om att bygga morgondagens stad och det gör du på ditt eget spelbräde omfattande 5 x 5 spelfält. Du utgår från en central startruta och sen är det ett rätt fritt bygge som gäller, förutsatt förstås att du följer de brickplaceringsregler som finns. Allt du bygger måste med minst en väg vara förankrat med mittrutan och utmaningen blir såklart att få allt att hänga ihop. Somliga kvadratiska brickor har endast en väg som löper rakt över brickan från norr till söder, på en annan går vägen enbart från väst till öst och åter andra brickor har T-korsningar, 4-vägskorsningar eller vägar som löper i 90 graders vinkel. Brickorna får heller aldrig roteras.

Ja, allt är kanske inte så enkelt eller fritt när allt kommer omkring. Somliga brickor du verkligen vill bygga passar helt enkelt inte in eller är tyvärr bara för kostsamma. Ja, du tror väl inte att stadsbyggandet är gratis? Sen måste du såklart tänka på att inte placera smutsiga fabriker i anslutning till bostadsområden. Glöm heller inte bort ett kraftverk i någon form för hur får din stad annars energi? Om allt kniper får du enligt givna regler ändå faktiskt byta ut en del brickor men då kan så klart vägnätverket brytas och du förlorar givetvis alla effekter av den tidigare brickan.

En del i Neom är att bygga upp en välfungerande spelmotor. Bygg upp en industriverksamhet i staden som producerar olja, naturgas, stål, plaster eller något annat av 14 olika råvaror. Använd sedan dessa produkter för att kunna förvärva nya brickor som producerar annat eller erbjuder olika förmåner. Och så vidare. Är du tillräckligt skicklig och snabb med att få igång din stad kan kanske tre olika lyxartiklar produceras, sportbilar, juveler och/eller elektronik.

De olika stadsbrickorna är grovt indelade i fem olika färger (ibland i en delad mix); grönt för bostadsområden, blått för varuhus, gult för industrier, orange för allmänna verksamheter samt grå för basvaror (sten, trä, kol etc.).

De grå och gula brickorna skapar alltså varor, de blå ger dig pengar, de orange ger dig poängen du samlar för seger på olika sätt och gröna områden vill du gärna bygga intill varandra i stora sammanhängande bostadsområden för en stor belöning. Beroende på hur brickornas vägar löper blir det ibland en knivig utmaning att få önskad bricka att passa på rätt ställe, vid rätt byggtidpunkt.

Skall de blåa brickorna ge maximal utdelning behöver de byggas tidigt. Gula industrier smutsar ned och skall helst inte vara intill bostadsområden osv. Dessutom finns det en bonus i att bygga ut vägar från centrum till brädets vänstra och högra mittruta och ut över respektive kant.

Fungerande vägar åt höger och vänster blir så kallade handelsrutter som ger dig rabatt på inköp av resurser från de andra spelarna. Ja, troligen kommer de att ha något du saknar men ändå behöver. Kostnaden för dessa inköp kan reduceras något med dessa vägar och beroende på om du handlar från en eller flera spelare på din vänstra eller högra sida (om ni är fler än två som tävlar).

Spelupplägget är annars rätt simpelt. Blanda spelbrickorna för aktuell generation (ni spelar er igenom tre generationer), få fatt på några var, titta på dem, välj en och sänd resten vidare.

Med denna enda valda generationsbricka tillgänglig, välj en av tre saker att göra.

1. Spela ut brickan i din stad (betala kostnaden, få effekten).
2. Kassera brickan men spela istället ut en av dina tre Hörnstensbrickor (Dessa är speciella brickor man valt inför spelstart och som kan ge många poäng om de används och som även ger ett slags vägledning till hur man bör fokusera sitt stadsbygge i spelet, vad man bör samla på, försöka bygga etc.)
3. Kassera vald generationsbricka och få 5 mynt till kassan. (Bygger man inte blåa varuhusbrickor under spelets gång är detta enda sättet att få mer pengar!)

Det enda undantaget från ovanstående är (i alt. 1) om någon som generationsbricka väljer att ta en av tre olika katastrofbrickor. Då placeras denna inte i ens egen stad utan saboterar istället något för alla motspelare i slutet av aktuell spelrunda. Katastroferna kan vara översvämning, brand eller inbrott och antingen så förstörs somliga typer av brickor i stadsbyggena (plocka bort dem ur spel!) eller så tvingas spelaren betala för att skydda dem! Alternativt går det att skydda sig till viss del genom att ha inkluderat brickorna för brandkåren eller polisen i sin stad!

När alla brickor spelats slut är det dags att få poäng för sitt bygge. Summera de fasta poängen från somliga brickor, räkna ihop än fler poäng från sammanhängande bostadsområden och utifrån givna kriterier enligt olika brickor. Dra bort poäng från eventuell nedsmutsning och ta även emot minuspoäng om du inte byggt tillräckligt många bostadsområden eller kraftverk.

Neom känns som en kombination av spelen 7 Wonders och City Tycoon. Från det förstnämnda tas spel över tre faser med sina respektive byggnader och urvalsmekaniken av brickor (drafting). Dessutom är det ju somliga byggnader som leder till att du kan få andra byggnader gratis framöver och så är det av intresse att titta på spelarna till både höger och vänster och se hur deras arbete framskrider... (Men i 7 Wonders krigar man med spelarna till höger och vänster, här köper man istället resurser!)

Från City Tycoon tas hela stadsbyggnadskonceptet, kvadratiska brickor som skall hänga ihop och ge poäng. Du måste bygga kraftverk och de färgglada brickorna har olika pris och en mängd olika symboler för ditten och datten...

Tja, Neom är helt okej, ett trevligt tidsfördriv. Bortsett från att man kanske köper resurser av varandra är det mesta ett solospel, ett individuellt pusslande och med många spelare som skall fundera över olika brickor att välja bland kan det bli lite väntande. I spel med bara två deltagare går valen snabbare, man skickar inte alla brickor vidare runt bordet utan vänder bara upp små staplar med 3-4 brickor och väljer varsina. Å andra sidan tappar ju resursköparmomentet och handelsrutterna till motspelarna lite av sin spänning och betydelse på två.

Det allra mest tveksamma är nog trots allt inslaget av katastrofbrickor, kriser man spelar för att förstöra för motspelarna. De kan slå riktigt hårt mot en eller flera konkurrenter och i princip förstöra hela bygget. Inget för nybörjare att använda kan jag tycka.

Reglerna är generellt mycket enkla men mängden olika brickor (150 stycken) med dess olika ikoner för olika saker som kanske inte är solklara är smått överväldigande. Visst finns där förtydligande information om precis varenda bricka i regelhäftet men nog är det lite spelförstörande att i början tvingas kolla upp en massa olika brickor när de dyker upp och känns oklara... Sådant där blir förstås enklare med tiden, man lär sig, men det är en liten bromskloss inledningsvis.

Neom är snyggt, allt funkar väl men... Ja, betyget stannar vid en stark trea. Inget känns egentligen riktigt nytt, originellt. Mina största minus är det initiala ikonkaoset och katastrofbrickorna. Smidigheten med resurshanteringen är ett stort plus.

Neom slår absolut t.ex. City Tycoon men rår inte på 7 Wonders. Å andra sidan är ju kortspelet inte alls ett brickläggningspussel som det här.