När & Fjärran (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 individuella spelare eller i 2-4 lag med upp till totalt 16 deltagare
Ålder: Från 13 år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: 1 spelplan, 390 frågekort, 50 bildkort, 45 HF-kort, 10 chansenkort, 6 kortaskar, 1 block med pass, 1 flaggblad, 1 världsbild, 4 spelpjäser, 2 tärningar, 150 sedlar i 3 olika valörer samt regelhäfte
Frågeskrivare: Karin och Hasse Thorsvad samt representanter för Agenor HB

När och Fjärran är kunskapsspelet om jordens länder. Det är snyggt och färgglatt, innehåller mängder med frågor och jag tycker det är spelet som vill och försöker lite för mycket. Jag är inte helt förtjust i att sitta och fylla i passen och jag tycker poängutdelningen för rätt svar är alldeles för ojämn och orättvis. Somligt kunde ha gjorts enklare och skall vi spela När & Fjärran igen kommer vi nog bara att sitta och dra frågekort och bildkort och lämna chanskort och pass därhän.

Spelplanen är av traditionellt upplägg, mängder med rutor följer på startrutan och det gäller att gå runt, runt och dra kort och besvara frågor. Förflyttningen framåt sker genom att kasta två tärningar och flytta efter den tärning som för ens pjäs till det bästa eller minst onda frågealternativet.

Du kan landa på rutor för respektive världsdel (Europa, Asien, Afrika, Nordamerika, Sydamerika samt Oceanien), HF-rutor, Chansen, Bildfråga samt Kunskapsstegen. Mer om dessa alldeles strax.

Varje spelare eller lag har penna och ett pass framför sig. I passet skall man sätta kryss i en ruta var gång man korrekt besvarat en fråga från respektive världsdel, eller rättare sagt sätta upp till 4 kryss för Europa resp. Nordamerika, 3 kryss för Asien och Sydamerika samt 2 kryss för Oceanien och Afrika. Skall man kryssa för allt förväntas man alltså oftare besöka rutorna för Europa och Nordamerika och svara rätt på frågorna om dessa områden.

Det är antalet prickar på den tärning man flyttar efter som avgör vilken ämneskategori frågan skall komma ifrån. Varje kort innehåller 5 olika frågor som kan handla om nästan precis vad som helst.

1. Underhållning, Kultur, Turism
2. Geografi, Ekonomi, Samhälle
3. Idrott, Fritid, Natur
4. Religion, Historia, Vetenskap
5. 50/50 där man alltid har 50 % chans att svara rätt samt
6. Välj själv från kategori 1-4

Har man sedan minst ett kryss för en rätt besvarad fråga i en viss världsdel i passet får man dessutom landa på rutorna för Kunskapsstegen och besvara nya frågor om motsvarande världsdel. Det innebär att spelaren eller laget får samtliga 5 frågor i rad från ett och samma frågekort. Annars gäller att alla bara får en fråga per omgång oavsett om man svarar rätt eller fel.

I Kunskapsstegen gäller att man för varje rätt svar får 100 När & Fjärran-kronor multiplicerat med antalet kryss i passet för just den regionen. Ett rätt Europa-svar kan alltså ge allt mellan 100-400 kronor, dvs. poäng, om laget t.ex. tidigare besvarat bara en eller kanske rentav upp till fyra frågor om den aktuella världsdelen. Det skänker förvisso lite spänning åt spelet då det handlar om att få mest pengar och inte nödvändigtvis svara rätt på flest frågor, men är å andra sidan riktigt orättvist. Jag tycker det känns fel i ett kunskapsspel att en viss person som besvarar frågan skall få 100 kronor och en annan person kanske fyra gånger mer, men visst, det är kanske okej för somliga. Nåväl, man får bara ta en kunskapsstege i varje världsdel oavsett om man svarar rätt eller inte. Spelet är sedan genast slut när en spelare eller ett lag genomgått en kunskapsstege för samtliga sex världsdelar.

Ja, detta om Kunskapsstegen där det förvisso är kul med många frågor i rask följd men lite synd med poängutdelningen. Chansen-rutorna möjliggör ofta omedelbar förflyttning till en Kunskapsstege eller en viss specifik eller valfri världsdel. Det kan väl vara okej men det finns tråkigheter här också. Ganska ofta ger chanskorten spelaren/laget rätt att sätta kryss i passet utan att besvara någon fråga. Jaha ja.

HF-rutorna står för Huvudstad/Flagga. Man skall lista ut vilken huvudstad som söks eller åtminstone veta vilken världsdel som avses. Alternativt veta vilket land som har en viss flagga eller i vilken världsdel landet hör hemma. Det blir 400 kronor (poäng) för rätt stadsnamn/land, 200 kronor om man bara kan världsdelen.
Visst är det kul att få dra HF-kort och kanske få titta på arket med uppemot 200 olika nationsflaggor men visst är det skumt att man kan få 400 kronor för att kunna en huvudstad när det krävs fyra rätta världsdelsfrågor för att tjäna ihop samma belopp.

Besvarar man sedan en fråga från ett bildkort belönas man med 300:-. Nej, belöningssystemet för att kunna svaren på olika frågor haltar rejält.

Gå en gång till varje världsdel, svara rätt på dessa 6 frågor och gå sedan till kunskapsstegen 6 gånger så kan spelet vara slut, hur snabbt som helst. Eller försök samla maximalt med poäng och vänta, vänta, vänta med Kunskapsstegen tills ni kryssat för alla världsdelarna flera gånger om i passet. Ja, detta kan snabbt vara över eller hålla på i evigheter, allt beroende på tärningarnas utfall och spelarnas kunskaper.

Behållningen är trots konstiga poängbedömningar och en väldig massa sedlar som hela tiden skall betalas ut till deltagarna ändå den omfattande mängden varierande frågor om allt mellan himmel och jord.