Kampen om Naboo - Star Wars Episod 1 (Kärnan)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: 45-60 min
Innehåll: 1 spelplan, 29 figurbrickor, 4 portbrickor, 33 plastfötter, 8 tärningar (röda, blåa, guld och silverfärgade), regelhäfte

Med världsberömd logotyp och kända figurer tagna från filmen Star Wars Episod 1 görs här ett försök att lura stackars Star Wars-fans på en massa pengar för ett spel som är riktigt, riktigt trist. Här bjuds förvisso på blanka pappbitar med foton på hjältar, skurkar, robotar och rymdskepp från filmen som spelpjäser, den svarta rymdspelplanen glänser och plasttärningar i guldfärg är ju häftigt, men vad hjälper det? Det handlar förstås, som alltid, om den urgamla kampen mellan de onda och de goda, men allt spelet går ut på är att slå en massa höga siffror på tärningarna och flytta runt sina pjäser. Här vinner du med tur, bara tur och det krävs inte minsta skicklighet eller tankearbete. Detta blir för mig genast ett spel för yngre spelare.

Upp till fyra spelare sköter var sin armé. Vid exempelvis 2 spelare sköter man såklart två arméer var och det är, som sagt, onda mot goda. Goda arméer flyttas efter guld- resp. silvertärningarna. Onda pjäser med de röda och blåa tärningarna. I varje drag kastas två tärningar i en viss färg. Man väljer en pjäs som flyttar efter ena tärningen och en annan pjäs i laget flyttar efter tärning två. Ju högre du slår desto bättre, du får alltid flytta färre steg än vad tärningen visar. Och så strävar de onda resp. goda pjäserna från varje lag att mötas på speciella rutor på spelplanen. När två goda pjäser (en guld, en silver) eller två onda pjäser (en röd, en blå) tillsammans står på dessa rutor försöker de öppna en port som leder in till spelplanens mitt och Drottning Amidala. Den som för henne till resp. armés hemmaläger vinner spelet.

Hamnar två fiender på samma ruta blir det strid. Den går till så att inflyttande/anfallande pjäs kastar en tärning och adderar resultatet till egna pjäsens anfallsvärde. Den summan skall överstiga motståndarens tärningskast plus försvarsvärdet och om så sker är en pjäs bortslagen från brädet. Är försvarspoängen högre, vänder kampen och försvararen blir anfallare. Olika pjäser är olika starka och en pjäs skall slås ut vid varje strid. På så sätt minskas antalet pjäser på spelplanen och med alla dessa tärningsslag+anfallpoäng försöker två pjäser, som sagt, öppna portarna till Drottningen. Lyckas man flytta in en egen pjäs i ett motståndarläger anses man ha befriat en tidigare utslagen pjäs och kan få denne tillbaka.

Tja, det var det hela. Slå höga tärningsslag hela tiden, flytta till specialrutan för ett möte med din allierade armé, öppna porten till Drottning Amidala. För henne till ett läger. Om ni möter fiender se till att hela tiden vara den som har högst summa av tärningsslag+anfalls/försvarspoäng. Hinner ingen ifatt er, ge dig ändå iväg på ett litet uppdrag för att fajtas med fienden, med en pjäs eller två, för att i alla fall få lite spänning. Det blir ju också lite roligare att vinna ju fler fiender du först har slagit ut från spelet…..kanske….. Nej förresten, det blir nog aldrig riktigt medryckande det här.