Mr. Jack in New York (Hurrican)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 14+ år
Speltid: 30 min
Innehåll: Spelplan, 8 runda spelbrickor för huvudkaraktärerna med tillhörande klistermärken, omgångsmarkör, 4 brickor för park/hus, 4 brickor för park/tunnelbana, 6 brickor för park/gatlykta, 2 undersökningsbrickor, 2 atlantångare, dubbelsidig bricka för ”The Informant”, 8 karaktärskort, 8 alibikort, dubbelsidigt vittneskort samt regelhäfte
Konstruktörer: Bruno Cathala & Ludovic Maublanc

Skurken Mr Jack har flytt till New York, nu gömmer han sig någonstans på Manhattan!

En spelare representerar Mr Jack, den andra deltagaren rättvisans tjänare, dvs. detektiven som försöker få fatt skurken. Spelet fortgår över 8 omgångar och kan Mr Jack undgå lagens långa arm under dessa 8 rundor eller smita iväg från spelbrädet dessförinnan har Mr Jacks spelare vunnit! Lyckas å andra sidan detektiven lista ut Mr Jacks verkliga identitet och istället fånga Mr Jack senast i det åttonde draget så är det förstås spelaren som är detektiven som segrar.

Detta må vara en helt fristående del i Mr Jack-spelserien, ja ett helt eget spel alltså, men det mesta är sig likt från det första ”vanliga” Mr jack. Det är som sagt två spelare som kämpar om segern över totalt 8 spelomgångar. Här finns 8 olika karaktärer som alla kanske skulle kunna vara Mr Jack (även om bara en person såklart är det i respektive parti) och som tidigare turas skurken och detektiven om att flytta runt dessa åtta personer på spelplanen. Den här gången dock i New York istället för i London.

I första omgången kommer fyra av figurerna i spel, i omgång 2 är det de kvarvarande fyra personerna som man spelar med. När man så lärt känna alla de åtta figurerna efter två spelade omgångar och man på nytt blandat alla åtta korten och vänt upp fyra av dem för omgång 3, då vet båda deltagarna alltså vilka figurer det skall spelas med härnäst i omgång 4. Ja, så går det till spelet igenom.

Av de fyra tillgängliga personerna i varje runda turas skurk och detektiv om att välja pjäser att flytta. Väljer detektiven första kortet (och därmed att flytta tillhörande pjäs) får sedan skurken välja två av de tre kvarvarande som sina drag, innan detektiven avslutar omgången med den enda kvarvarande karaktären. Och i nästa omgång blir det tvärtom skurken som inleder och avslutar. Ja, växelvis utför man dragen 1+4 eller 2+3.

Även här kan man alltså planera lite för kommande möjliga drag hos motståndaren, man vet ju vilka kort som finns kvar och därmed vilka pjäser som kan flyttas. Det är först till kvarn som gäller, det är antingen skurken eller detektiven som styr en viss karaktär i varje omgång!

Ja, båda spelarna har alltså möjlighet att flytta runt samtliga pjäser på spelbrädet. Detektiven försöker se till att ingen pjäs kan fly Manhattan, skurken å sin sida vill såklart gärna sticka iväg med just den spelpjäsen som är den verklige Mr Jack. Men som sagt, Mr Jacks identitet är hemlig, det är ju bara skurken själv som vet exakt vilken pjäs på brädet som representerar honom. Mr Jack försöker hålla sig undan och det är detektiven som försöker lista ut var Jack gömmer sig.

Efter varje omgång skall det tillkännages om Mr Jack (dvs. pjäsen som motsvarar hans verkliga identitet) är synlig eller osynlig. En synlig pjäs kan t.ex. befinna sig intill en gatlykta någonstans på spelplanen eller intill en annan person medan en osynlig figur gömmer sig ensam någonstans. Båda spelarma manipulerar pjäserna efter det system som gynnar dem bäst för stunden. Mr Jack vill ju som bekant försvinna i mängden, inte sticka ut på något sätt och detektiven strävar efter att eliminera misstänkta genom att få en eller ett par karaktärer i var omgång att vara synliga/osynliga för att med list och slutledningsförmåga sakta ringa in Mr Jack!

Det som skiljer New York-utgåvan från det första spelet är, förutom 8 nya unika karaktärer och en annan ort att spela i, främst ”The Informant”, en extra person att hämta information ifrån, en tjallare eller ett vittne. Personen, som utgörs av en rund bricka som ligger någonstans på spelplanen (vid spelstart på Liberty Island), har alltid extra information till den som kommer och besöker honom.

Vare sig det är spelaren som är Detektiven eller spelaren som är Mr Jack som flyttar en annan spelpjäs till The Informants ruta, så erbjuds spelaren att titta på ett alibikort. Här kan således Detektiven få veta att den avbildade karaktären inte kan vara Mr Jack, eftersom dennes alibikort plockats undan när spelet startat. Mr Jack å sin sida kan spä på Detektivens ovisshet genom att nu ta undan ytterligare ett alibikort från spelet, vid sidan av det som alltså visar Jacks verkliga identitet.

På ett sätt kan man kanske säga att The Informant erbjuder lite av det spelfiguren Sherlock Holmes gör i första Mr Jack-spelet (dvs. möjligheten att titta på ett alibikort) men här kan alltså båda spelarna tävla om att utnyttja hans tjänst i varje omgång oavsett vilka karaktärskort som ligger uppvända. En spelprofil per omgång kan få ett alibi av den här personen.

Utöver detta får väl de dubbelsidiga 6-kantiga spelbrickorna på brädet anses som både en nyhet och en skillnad. Här finns 4 brickor som avbildar en park på ena sidan och en byggnad på den andra, 4 brickor som avbildar en park och en tunnelbaneentré, samt 6 brickor som avbildaren park respektive lyktstolpar.

Byggnaderna dyker upp som hinder på spelplanen för alla figurer utom Cloud Rider, tunnelbaneentréerna gör det möjligt att snabbt förflytta sig långa sträckor på spelplanen (lite motsvarande kloakerna i första spelet) och lyktstolparna gör personer på intilliggande rutor synliga på samma sätt som parkerna alltid gör personer där osynliga.

Alfred Ely Beach skapar alltid en nedgång till tunnelbanan. Cloud Rider låter alltid uppföra en byggnad någonstans. Hon får dessutom förflytta sig genom husen gratis. Lewis Howard Latimer monterar alltid upp en gatlykta och Mrs. Emma Grant skapar parker.

Den rutinerade Texas Rangern James T. Callahan placerar ut en undersökningsbricka på spelplanen. En sådan blockerar effektivt all förflyttning till och genom två utvalda intilliggande spelplansfält för samtliga karaktärer. Gudfadern Monk Eastman får andra att jobba åt honom. Antingen flyttar spelaren Monk eller valfri annan spelfigur som också just nu är synlig/osynlig precis som Monk själv.

Hypnotisören Francis J. Tumblety kan låta två olika figurer på brädet byta plats med varandra. Den ene personen måste Francis stå precis intill för att bytet skall fungera. Kapten Edward Smith placerar en atlantångare i en av stadens hamnar och kan således hjälpa eller stjälpa Mr Jacks ev. flykt från spelplanen. Det finns fem möjliga hamnar att välja bland och alltid två fartyg tillgängliga.

Jodå, här finns det möjligheter till en spännande, klurig halvtimme. Visst skulle man kunna sitta och fundera sig blå i varje drag men de åtta omgångarna går ändå rätt raskt. Det finns många möjliga scenariers och olika individuella specialdrag att fundera kring men trots nyttjande av de små grå cellerna finns här ändå alltid ett inslag av slump och tur.

Mr. Jack in New York är något lurigare att bemästra och erbjuder en större utmaning än spelet Mr. Jack. Alla speldetaljer är snygga och av god kvalitet men betyget stannar vid en stark trea. I dylika spel för 2 deltagare vill jag helst ha bort slumpmomentet helt, men här blandas ju karaktärskorten i alla fall fyra gånger…