Mr. Jack (Hurrican)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 9+ år
Speltid: 30 min
Innehåll: Spelplan, 8 olikfärgade träbrickor med tillhörande klistermärken för respektive karaktär, 6 lampbrickor, 2 brickor för brunnslock, 2 polisavspärrningar, dubbelsidigt kort för vittnen, träpjäs för turordning, 8 personkort, 8 alibikort samt regler
Konstruktörer: Bruno Cathala & Ludovic Maublanc

Mr Jack är Jack the Ripper, den ökände Londonmördaren. Nu jagas han genom mörka gränder, över gator och torg – skall han bli fasttagen? Ja, säg det. Jack the Ripper är smart och har maskerat sig till en av de åtta personer som just nu söker efter honom. Frågan är vems identitet han övertagit. Här finns åtta misstänkta men bara en mördare.

En deltagare spelar Jack och försöker vinna spelet genom att antingen fly ut från spelplanen genom endera av fyra utgångar i skydd av mörkret eller helt enkelt lyckas hålla sig undan de åtta omgångar spelpartiet varar. Den andra spelaren är Detektiven som försöker avslöja och fånga Jack. Kan denne lista ut Jacks rätta identitet och fånga rätt spelpjäs på spelplanen innan de åtta spelomgångarna är över är det istället Detektiven som tar hem segern.

Det lite fiffiga här är att båda spelarna turas om att flytta på alla åtta spelpjäserna. I varje omgång vänds fyra av de åtta karaktärskorten upp, (och dessa blandas alltså om varannan omgång) sedan väljer Jack respektive Detektiven två kort vardera och flyttar motsvarande pjäser och/eller nyttjar specialförmågor. Om t.ex. Jack tar första kortet av de fyra får han sedan också ta det fjärde, så att det blir Detektiven som väljer det andra och det tredje kortet. Detta växlar såklart varje spelomgång. Eftersom karaktärskorten blandas om först varannan omgång vet man ju i alla fall varannan runda vilka fyra kort som kommer i nästföljande runda och vem som då får välja först. Det kan såklart spela stor roll….. Efter varannan omgång har alla pjäser garanterat flyttats något lite på spelplanen och spelet rullar som sagt på i åtta omgångar.

Det handlar om att vara fiffig och flytta rätt pjäser vid rätt tillfälle. Jack vill såklart antingen beblanda sig med mängden eller flytta pjäsen han representerar mot närmaste utgång för att på så sätt snabbt avsluta spelet. Samtidigt får det inte vara för tydligt vilken pjäs som är just Jack. Jack ser ju gärna att Detektivens misstankar hela tiden kan falla på så många olika personer som möjligt, allt för att försvåra och förvilla.

Detektiven å sin sida vill placera pjäserna smart så att han snabbt kan reducera antalet misstänkta och ändå hinna upp och konfrontera den pjäs som är den verklige Jack the Ripper. Skulle han göra en felaktig anklagelse har Detektiven genast förlorat och Jack klarar sig undan och vinner spelet.

Spelet rör sig som sagt på Londons gator och torg, Ja, till och med kloakerna får nyttjas för en snabb förflyttning. Alla åtta spelpjäser har just sin unika specialförmåga och här finns möjligheten att t.ex. manipulera gatlyktorna så att vissa områden lyses upp medan andra hamnar i mörker. Du kan öppna och stänga lock som leder till kloakerna för att påverka förflyttningsmöjligheterna. Du kan låta polisen få öppna en och stänga en annan av spelplanens fyra utgångar för att underlätta eller stjälpa Jacks flyktplaner osv.

Efter varje omgång skall Jack avslöja huruvida ”hans” pjäs, den karaktär som representerar honom själv, är synlig eller dold i mörker, detta för att ge Detektiven en sportslig chans att eliminera några misstänkta. Synlig är Jack om han just nu t.ex. står på en ruta precis intill en fungerande gatlykta eller alldeles intill en annan spelpjäs. Då kan han ses av ett vittne, annars är han dold. Alla spelpjäser som just då inte finns intill dessa ljuskällor utan står solo nånstans på spelbrädet är alltså friade från misstankar om Jack meddelat att han är synlig Ja, du ser vitsen med att kanske flytta både pjäser och lampbrickor fram och tillbaka?

Det finns några få regler till men detta är väl spelet i ett nötskal och efter ett testparti är man genast igång och redo att köra igen. Reglerna förstår man direkt, det kluriga är strategin. Vilka pjäser kommer man att få flytta? Vad hjälper en bäst för att reducera antalet misstänkta eller förvilla för Detektiven? Vågar man rusa mot en utgång eller sätter polisen genast upp en barrikad där man tänkt fly? Mr. Jack är bra mycket mer klurigt än det ger sken av. Skenet bedrar alltså, haha! Spelet är färgglatt och snyggt, med rejäla kort med tjusiga illustrationer samt några träpjäser på vilka du skall fästa klistermärken föreställande de misstänkta.

Mr. Jack är utan tvekan ett rätt underhållande strategispel för två spelare. En gnutta tur är det väl förvisso också med i bilden i och med att personkorten blandas om varannan omgång och det kan såklart bli lite dötid också när en spelare sitter och klurar och bedömer olika möjligheter men det hör väl till upplägget med ett dylikt tänka-spel. Jag är inte lyrisk, det är t.ex. lite pyssel med att preparera spelplanen innan start, men kanske att den starka trean i betyg skulle ha varit en fyra? Så pass på gränsen är det…