Mousquetaires du Roy (Ystari Games/Rio Grande Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 4 karaktärskort för musketörer, 5 figurer, 10 tärningar, 2 dubbelsidiga uppdragsbräden, 70 brickor, 110 kort, timglas, 1 skärm, regelhäfte och setup-ark.
Konstruktörer: Francois Combe & Gilles Lehman

Det här blev ju faktiskt helt okej till slut. Men det satt hårt åt, kostade verkligen på.

Angiven speltid 60-90 minuter och så hela 18 sidor regler att gå igenom inför spelstart, det är ju så att det tar lika lång tid att förklara reglerna för kamraterna som att spela ett helt parti. Ja, nästan i alla fall.

Eller inte nästan, om man skall vara helt ärlig. De omfattande reglerna är inte bara fyllda av små detaljer, specifika situationer som förändrar saker och ting, hela regelpaketet är så förskräckligt dåligt uppställt att jag knappt fattar hur spelet skall spelas efter en första regelgenomläsning.

Jag tvingas faktiskt söka hjälp på nätet, leta efter förtydligande dokument, omskrivna regelbeskrivningar etc. Jag hittar ett mycket fylligt och betydligt mer tydligt förklarande dokument men det omfattar hela 30 sidor! Wow! Då går det förvisso till slut att lära sig reglerna för att kunna spela Mousquetaires du Roy, men jösses, vilken inledande investering i tid och slit för att ens komma igång. Detta är ett otroligt tillkrånglat spel, för mycket så för sitt eget bästa.

Ja, så känns det absolut i början. Väl igång faller förstås somliga saker och ting på plats något sånär, men detta är utan tvekan ett spel som tjänar på att en samling hängivna själar ger det upprepad uppmärksamhet.

Och då infinner sig förstås frågan om det verkligen är värt det? Tja. Nja. Nej. Jo, kanske. Mycket beroende på spelarnas antal och dessas uppfattning av temat, den branta inlärningskurvan och slumpen i dragna kort och framförallt tärningskastandet. Har man inget emot sådant så visst.

Det här är i grunden ett spel som kräver fem spelare, där fyra musketörer samarbetar mot ett mål och där den femte spelaren är fienden, en ensam kraft som motarbetar musketörerna och strävar mot något helt annat. I spel med fyra skippar man en musketör. Spel på tre gör en spelare till Milady (spelets intrigerande kvinnliga skurk, motståndarkaraktären så att säga) och de båda övriga sköter två musketörer var. På två är en Milady och en har ensam hand om alla fyra musketörerna. Det låter synnerligen rörigt, kan jag tycka. Så vill jag inte spela spelet.

Det går också att helt enkelt hoppa över Milady på alla spelarantal men då blir det många ändringar i spelet, många kort och platser som inte beter sig som normalt.

För musketörerna gäller att i tur och ordning klara av fyra olika uppdrag för att vinna. Varje uppdrag kräver ofta en eller flera segrar i fäktningsdueller, uppdragen kan också vara uppdelade i mindre deluppdrag. För motståndaren, spelaren som är Milady, handlar det såklart om att ständigt försöka sätta käppar i hjulet för musketörerna. Hon kan både försöka sinka dem så att tiden rinner iväg och de misslyckas och/eller satsa på att intrigera och skapa några händelser som bums ger henne segern; dvs. se till att militären besegras i La Rochelle, att drottningen vanäras vid Louvren eller att Constance dör i Paris.

Spelbrädet visar en tidslinje för musketörerna att jobba mot och en mängd illustrerade fält. Ett för musketörernas utrustning, ett annat för deras uppdrag. Andra områden är musketörernas sovplatser, Paris, Bastille, La Rochelle, Louvre etc. Här finns också ett område enbart för Milady samt ett annat för kardinal Richelieu som både Milady och musketörerna kan hälsa på. För musketörerna gäller det att lyckas göra det samtidigt som Milady...

Det skall dras kort och kastas tärning på olika platser. Somliga figurer får bättre odds för framgång på olika platser. Säkerligen är det någon musketör som måste slåss mot Rochefort, Miladys livvakt. Kanske helst D’Artagnan då han är den bäste med värjan. Ja, har det inte framgått tidigare är alla musketörerna såklart olika, har olika förmågor olika värden för somligt... Lite tur med tärningarna måste man förstås ha, men i viss mån kan det såklart löna sig att sätta rätt man på rätt plats vid rätt tillfälle! I den mån man kan välja alltså.

Och det kan man ofta. Spelordningen varje runda väljer musketörerna faktiskt själva men varje karaktär måste göra klart alla sina drag innan turen går över till nästa person. Tre handlingar kan en musketör göra i sin tur (och om man vill flera av samma). Välj fritt från Dra kort, Förflyttning, Byta kort och utrustning med en kamrat på platsen, Förstärka La Rochelle (spela krigskort), Spela personkort, Ta sig an en utmaning (av olika typ och svårighetsgrad), Duellera, Skaffa utrustning/träna. Totalt alltså åtta olika saker att fundera kring. Tuffa bud! Vad är viktigast nu och vem gör olika saker bäst?

I det här musketörsspelet händer det alltså massor. Se bara till så att reglerna är kristallklara för alla och envar (och det är tyvärr inte det lättaste att fixa!) Den text som medföljer spelboxen är långtifrån enkel och tydlig, så lär dig av andra och/eller leta upp förtydligande dokument på nätet. Det kan vara värt det. Ja, är spelgänget omfattande 5 personer och ni uppskattar det franska temat och konceptet alla mot en är detta absolut något att kolla upp och testa. Spelet Mousquetaires du Roy är ganska svårt men underhållande. Under vissa förutsättningar alltså.