Monastery (Ragnar Brothers)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 30-90 minuter
Innehåll: 53 brickor, 36 bokstäver, 4 x 5 munkar, klosterur med pil att vrida på, 4 skärmar, rutnät för bokstäver, 20 guldbrickor, tygpåse, regelhäfte
Konstruktörer: Steve & Phil Kendall & Gary Dicken

Förpackningen anger speltiden till 30-90 minuter och det är utan tvekan så att den blir längre ju fler som deltar. Det är också så att Monastery kommer med en hyggligt brant inlärningskurva så räkna också med inledningsvis ganska långa partier, säkerligen överstigande det angivna tidsintervallet. Lägg till det ett regelhäfte med uppenbara brister, otydlighet, information dåligt uppställd. Räkna absolut med att behöva leta fram och tillbaka på sidorna och ändå missa i alla fall några regler de första partierna. Sånt är förstås både synd och illa.

Fast Monastery är annars inte alls så illa, nej här finns ett rätt rejält spel, och då ingenting alls så lättsamt som brickläggningsspelet Carcassonne även om Monasterys brickor otvivelaktigt för tankarna dit. Och jodå, även här skall ni turas om att spela ut nya brickor till en gemensam spelplan och på denna skall sedan pjäser placeras på lämpliga ställen för viktiga poäng. Men där slutar alltså likheterna, Monastery är så mycket mer. På gott och ont.

Spelflödet styrs av ett klosterur som anger dagens göromål, tio stycken i tur och ordning, från tidig morgon till sena kvällen. Aktuell abbot, rådande startspelare, är kontinuerligt ansvarig för uret och att rätt spelmoment startar.

Ett dygn i klostret omfattar följande tio faser; Gudstjänst, Bibelstudier, Hårt arbete, Hårt arbete, Gudstjänst, Bibelstudier, Hårt arbete, Gudstjänst, Bibelstudier och så Natt.

De många faserna för Bibelstudier och Hårt arbete spelas på identiska sätt. Placering & Förflyttning är det frågan om. Varje deltagare spelar ut varsin bricka (av de som kan finnas tillgängliga bakom respektive spelares skärm) och adderar den till spelytan, bygger kontinuerligt vidare från Kloster-startbrickan. Sedan kan man flytta sina spelpjäser på brickorna; besöka klostret, gå olika stigar till trädgårdar, fält, stall och en mängd andra byggnader som kanske kommer i spel. Ja, vilka brickor som man får till sitt eget lilla lager dras hela tiden slumpvis ur en påse...

Här finns givetvis också regler för hur somliga brickor får placeras intill varandra och hur pjäser kan förflyttas. Somliga brickor är ”färdigbyggda” genast, andra spelas först med en ofullständig sida upp och måste ”byggas upp” med ett visst antal spelpjäser på sig för att få vändas, från en brun till en grönare sida...

Olika brickor ger olika möjligheter, erbjuder olika många poäng, kräver olika många spelpjäser. Brunmärkta och gråmärkta brickor får inte spelas intill varandra och spelpjäserna, munkarna, kan faktiskt tippas framåt, falla ned på knä och be, och därmed tillföra extra poäng. Å andra sidan blir de för tillfället såklart fullt upptagna och kan inte rusa runt på spelplanen och göra annat... Somliga brickor erbjuder också endast poäng i en viss fas av dygnet... Ja, här finns det en mängd små regler att hålla koll på.

När Placeringen & Förflyttningen klarats av för samtliga spelare i faserna för Bibelstudier & Hårt arbete, går man återigen laget runt för en poängsekvens. Vad har dina pjäsförflyttningar genererat för poäng just nu? Har munkarna konstruerat några byggnader (fyllt och därmed lett till en vänd bricka)? Har de börjat be? På vilken plats? Osv...

Varje spelare använder genast sina poäng till att köpa sig fler spelpjäser och/eller olika bokstäver för att kunna slutföra sin egen unika latinska bönefras. Bokstäver och munkar står utplacerade på ett rutnät, olika bokstäver kostar olika mycket och t.ex. två stycken bokstäver M kan också kosta olika mycket, så först till kvarn. Lägg ut bokstäver du köpt och använd dem för att täcka motsvarande bokstav i din egen fras, eller köp dem för att lägga dem hos en motspelare om bokstaven passar.

Lagd hos dig ger bokstavsbrickan pluspoäng, hos en motståndare blir den mer en bromskloss, ett hinder... Skulle du lyckas få fatt på alla nödvändiga bokstäver till din fras blir sedan ytterligare munkpjäser och bokstäver billigare. Så då kan du handla ännu fler bokstäver du sedan snällt skänker bort. Fast bokstäver i all ära, än viktigare är väl munkarna. Ju fler spelpjäser du har tillgång till ju fler poäng kan du samla... Poäng du inte lyckas handla för genast kan omvandlas till små guldbrickor, så kallade välsignelser, och dessa kan göra nytta vid framtida köp.

När det sedan gäller Gudstjänst-faserna reser man upp bedjande munkar på spelytan och samlar dem i Klostret. Man utser även ny Abbot och drar 1, 2 eller 3 nya brickor att lägga bakom sin spelskärm.

Dagens allra sista fas, Natten, innebär såklart att samtliga spelpjäser någonstans kallas tillbaka till Klostret (för att nästa dag i nya Bibelstudie- och Hårt arbete-faserna återigen spridas ut på spelbrickorna).

Ett parti Monastery är slut när antingen;

samtliga bokstäver plockats från rutnätet eller
det är omöjligt att spela ut nya brickor eller
när klosteruret signalerat för Natt, den andra dagen...

Dags nu att räkna poäng och kora en vinnare. Du får 3 poäng för varje bokstav du själv lagt på din latinska fras, samt 1 poäng för varje välsignelse du inte hunnit använda. Ge dig sedan minuspoäng för de brickor du eventuellt har liggande kvar bakom skärmen. Den som sedan fått totalt sett flest poäng har vunnit. Grattis!

Sådärja, visst var det en hel del mer än i Carcassonne? Jovisst, regler alltså för hur spela brickor, hur flytta pjäser, hur köpa bokstäver, och ovanpå det alltså olika funktioner och förmåner med de olika brickor som sedan används. Monastery är som sagt rätt klurigt, här finns en hel del att gilla. Initialt dock blir detta kanske ingen höjdare, det är väl mycket att få grepp om och reglerna gör det tyvärr inte enklare att lyckas. Men spelet växer, med erfarenheten, med fler spelade partier. Till en viss gräns.

Monastery hade tjänat mycket på klarare regler och framförallt lathundar som förklarar de olika brickornas små symboler och poängräkningssystemet. Det är slump som avgör vilka brickor du får att spela med och med otur kan de kanske inte spelas ut alls, eller på inte särskilt, för dig, bra ställen. Får du inte in de där poängen och snabbt kan köpa dig fler spelpjäser tidigt kommer du ofelbart att halka efter.

Monastery på två går förhållandevis raskt (när man väl kan spelet) men är samtidigt inte riktigt lika ”matigt” som med fler spelare, konkurrensen är ju inte mördande, om man säger så, med enbart en motståndare. Kampen om brickorna och bokstäverna blir helt klart mer utmanande med många spelare, men då lider å andra sidan spelet av en väl lång speltid. Är detta verkligen ett spel som är värt den investeringen? Får man ut så mycket av det här upplägget?

Tja, jag tycker Monastery är helt okej. Temat känns överraskande starkt. Kanske att det hela är lite pilligt. Pjäser skall flyttas, vippas, resas igen, ställas ut på en bricka, sedan tas bort, brickan vändas och pjäserna ställas tillbaka osv. Reglerna måste konsulteras löpande för att symbolerna inte är självklara. Men ingående spelbitar håller god kvalitet, allt är snyggt och bokstavsköpandet till latinska texter för olika poäng är naturligtvis en sak jag inte stött på tidigare i andra spel. Man kan vara lite småelak mot motståndarna och här finns brickläggning, pjäsplacering, ett race-moment.

Monastery är i sanning rätt mycket. På gott och ont enligt ovan och därför utdelas ett medelbetyg, varken mer eller mindre.