Moguli (Abacus Spiele)


Fakta:
Antal spelare: 2 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 35 kvadratiska pappbrickor, 35 runda träknoppar, 10 spelstenar (5 blå, 5 genomskinliga), regelhäfte
Konstruktör: Reinhold Wittig

Börja med att lossa de 35 spelbrickorna ur pappramen och tryck sedan bort cirklarna mitt i respektive bricka. Pressa sedan fast en liten rund träknopp i hålrummet på varje bricka så har du fått ett slags handtag för att lättare kunna lyfta och rotera bitarna. Det må låta enkelt men är pyssligare och mer tidskrävande än det verkar. Mellan bricka och träbit är det såklart tajt om utrymme, man vill ju att träknoppen skall sitta kvar, men var beredd på att det krävs kraft för att få dit den. Ställ in dig på att få ömma tummar… Passa dig samtidigt för att trycka för hårt, du vill ju inte riskera att bryta brickan mitt itu. När du väl är färdig är brickorna så klara för spel och du behöver inte pyssla med detta igen, men visst är det ett trist första intryck av Moguli.

När det sedan kommer till själva spelandet inser jag snart att detta inte är spelet för mig. Redan inför första draget låser sig hjärnan och jag kan bara inte för mitt liv förstå hur jag skall göra det smartaste draget. Jag stirrar och stirrar på spelplanen, på alla brickorna, och sedan, till slut, gör jag mitt drag. Och inser mitt uppe i det att det inte var ett tillåtet sådant… Jag måste göra ett annat, och så börjar processen om. Jag stirrar på brickorna och försöker klura ut hur jag skall göra… Ah igen, det här var inte lätt, nej faktiskt så klurigt att mitt intresse snabbt dalar. Det blir för mycket dötid, ofta för lång väntan på att motståndaren skall göra sitt drag. Och sen skall man själv börja fundera…

Trettiofem fyrkantiga brickor ligger utlagda mellan spelarna, fördelade på 5 rader innehållande 7 brickor vardera. På de 5 brickor som placerats närmast respektive deltagare ligger glasstenar vilande på träknopparna. En deltagare använder blå stenar, den andra genomskinliga och nu går spelet ut på att vara först med att förflytta 4 av sina stenar över spelplanen till motståndarens startrad!

De kvadratiska brickorna är alla dubbelsidiga och försedda med två streck från centrum ut mot mitten på varje sida, likt visarna på en klocka. Strecken på en viss sida är alltid ställda i 90 graders vinkel mot varandra så om ett streck löper rakt fram går det andra rakt åt sidan. Ja, om vi fortsätter med klockliknelser kan strecken på en bricka finnas vid klockan 12 och 3, 3 och 6, 6 och 9, 9 och 12, allt beroende på hur brickan är roterad.

Det finns två typer av brickor, sådana där strecken går åt exakt samma håll på både ovan- och undersida, och sådana som har dem åt rakt motsatta håll dvs. går strecken åt väster och norr (dvs. klockan 9 och 12) på ovansidan löper de åt öster/söder (3 och 6) om man vänder på brickan. De olika brickorna är markerade med en symbol som skall visa vilken typ av bricka det är frågan om. Här skall man alltså inte behöva vända på brickorna hela tiden, men det gäller såklart att vara uppmärksam på symbolen som visar vilken bricka som är vilken så att du alltid vet hur spelbrickornas linjer löper fram och tillbaka på andra sidan.

Du ska självklart förflytta dina stenar från sina respektive brickor längs strecken på andra brickor från start till mål. Du får flytta en egen sten i ditt drag så långt du kan och det är när du inte kommer vidare turen går över till motspelaren och du får fundera på vilken bricka som behöver roteras (en bricka i varje tur) så att en sten kan förflyttas vidare!

Spelet är naturligtvis klurigare än så och det är här det börjar erbjudas en rejäl utmaning.

Din sten som lämnar en viss bricka och skall flyttas längs olika linjer skall först förflyttas en sträcka längs de ”synliga” linjerna på spelplanens ovansida, därefter gå ned till ”undersidan” och flyttas längs de linjer som löper där, (somliga alltså i samma sträckning som på ovansidan och på andra brickor helt tvärtemot) för att sedan åter flyttas en bit längs ovansidans linjer.

När du flyttar längs ovansidans linjer får du absolut inte flytta din sten över brickor som redan ockuperas av en annan sten. Vid förflyttning längs undersidan är det dock ett krav att din sten rör sig längs linjer på en bricka där en sten vilar!

Ja, du inser väl att här finns det saker att hålla i huvudet och ta i beaktande. Linjerna på ovansidan är naturligtvis enkla att se, men att sedan fortsätta tänka på linjer på undersidan där somliga går tvärtemot de på ovansidan, och ibland tänka sig förbi brickor med stenar och samtidigt leta vägar som leder till stenar, blir, för mig i alla fall, helt enkelt bara för mycket. Visst vrider man en bricka ibland för att öppna upp nya vägar, men mest sitter man (jag i alla fall) och glor på brickorna och försöker se en lösning.

Moguli kunde ha varit snyggare och något lite enklare. Det här är ett spel som får min hjärna att koka, som suger musten ur mig. Jag orkar helt enkelt inte ens tänka på hur man skulle kunna förflytta stenarna. Många, många drag avbryts för att jag tänkt fel och så blir det till att fundera vidare. Här blir det alldeles för mycket plågsamt klurande för och tyst väntande på att partiet skall gå vidare. Gillar du att sitta och grubbla på möjliga drag i ett strategispel kommer du att älska Moguli. Jag gör det inte.