Minister i klister (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 12-99 år
Innehåll: En mittspelplan, 4 olikfärgade spelplaner, en Sverigekarta, 60 plastmarker, 46 ministerkort, 150 rykteskort, 4 pekande händer
Konstruktörer: Anders Jeppsson & Anders Pålsson

Minister i klister överraskar och överträffar mina förväntningar. Fast å andra sidan var de riktigt lågt satta och helheten lyckas inte nå upp till medelbetyg. Det hela är dock kanske inte riktigt så trist eller dåligt som jag trott även om jag snabbt tröttnar på det ändlösa, repetitiva plockandet med de många små korten. Texten på korten läser man sällan, blicken vill istället snabbt gå till den där siffran som anger plus- eller minuspoäng och är du inte bekant med Sveriges politiker på 80- och 90-talet roas du kanske inte heller av de många karikatyrerna på ministerkorten. Fast bortsett från dessa skavanker så funkar faktiskt spelupplägget.

Detta är framförallt ett kom-ihåg-spel. Lägg ut de bra korten framför dig själv, de riktigt dåliga ger du till motspelarna och försök att minnas vilka som ligger var. Det är såklart nästintill omöjligt i långa loppet. Korthögarna fylls kontinuerligt på med nya kort, de byter plats och blandas om.

Här representerar varje spelare ett politiskt parti, det gröna, röda, gula eller blå. Inom varje parti finns hela tiden 5 olika ministrar som det gäller att ta väl hand om. Uppgiften är att hålla dem kvar i regeringen så länge som möjligt, se till att de gör bra saker och framstår som präktiga personer. I möjligaste mån skall du försöka undvika skandaler och skelett i garderoben.

Det är här de många små spelkorten kommer in. Kort som beskriver mindre lämpliga ministeraktiviteter ger såklart minuspoäng. Det kan handla om diverse skandaler och hemligheter som avslöjas. På motsvarande sätt får en minister i fråga pluspoäng om korten istället skriver om olika bra projekt. Håll dina figurer kvar i spel genom att ta och placera de positiva korten i olika högar för dina ministrar och lägg de mindre bra korten hos konkurrenterna. Regelbundet tipsas media om möjliga skandaler och en minister här och där synas lite närmre i sömmarna. Det är då de olika korthögarnas totalpoäng visar om man förlorar sin ministerpost eller rentav stärker sin position.

Ja, det gäller att hålla i huvudet vilka poäng (plus och minus) som ligger var i de olika högarna för att få bort en motståndare eller kunna rädda sig själv. Är en skandal tillräckligt stor kan man redan från högsta nivån åka rätt ut i kylan, annars finns det förstås olika grader av förtroende man förtjänar. Olika utspelade kort med plus- och minuspoäng höjer och sänker hela tiden ministerns status.

Om en minister tvingas lämna sin post blir denne istället landshövding i en viss region i Sverige. Spelet är slut när alla 24 regioner på Sverigekartan blivit tillsatta av före detta ministrar och då vinner den spelare som ansvarar för lägst antal landshövdingar.