Mesopotamia (Phalanx)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 10+ år
Speltid: 45 minuter
Innehåll: 41 terrängbrickor, 18 kort, 4 mana-skalor, 4 cylindrar, 4 stavar, 20 hyddor, 12 heliga platser, 16 offerbrickor, 32 spelfigurer, 20 timmerstockar, 20 stenar, 1 tempel, regelhäfte, regelark
Konstruktör: Klaus-Jürgen Wrede

Det finns en bedräglig enkelhet i spelupplägget, de få momenten, de begränsade valmöjligheterna. Det här blir rätt spännande och betydligt mer strategiskt och taktiskt än man skulle kunna tro men visst finns här slump också. Dragna terrängbrickor och spelkort från blandade högar ger såklart helt olika förutsättningar och möjligheter i varje parti, vilket innebär stor variation och därmed god omspelbarhet.

Vi befinner oss i Mesopotamien där varje spelare sköter sin respektive stam som naturligtvis konkurrerar med de övriga. Det sällskap som först offrar fyra föremål till guden Baal i spelplanens tempel vinner spelet men för att lyckas med det behövs lite tur och god planering. Och självklart finns här fler uppgifter som måste fixas innan offrandet kan klaras av. Utmaningen blir att balansera dem alla, prioritera bland dem och sedan utföra somliga av dem i passande ordning. Beroende på spelplanens utformning (vilken ju dessutom stadigt utökas och förändras allteftersom) blir det olika lätt att komma åt t.ex. nödvändiga resurser och platser för byggnation.

Din släkt upptäcker nya områden och bidrar till att ny terräng adderas till spelytan, man fraktar runt timmer från skogar och stenar från stenbrott, bygger hyddor att bo i och heliga platser för gudatillbedjan. I hyddorna kan man föröka sig och på så sätt få tillgång till fler spelpjäser eller få fram de offergåvor som behövs i templet för seger. I templet och på andra heliga platser samlar man mana, övernaturlig kraft, som blir ”betalningsmedlet” eller den nödvändiga energi som måste till för att offergåvorna skall kunna överlämnas.

Man bygger upp ett givet startscenario utifrån antalet deltagare och sen är man igång. Det blir tre faser i varje spelares tur.

Allra först får man spendera upp till 5 förflyttningspoäng på sina spelpjäser. En pjäs som går från en terrängbricka till en annan förbrukar en sådan poäng. En ensam pjäs kan gå t.ex. 5 steg eller så kan fem pjäser flytta sig ett steg vardera. Eller så kör man någon annan variant.

Så att säga ”gratis” i det här förflyttningsmomentet kan sedan varje pjäs bära med sig ett föremål på sina vandringar, det kan vara en timmerstock, en sten eller en sak att offra. Förutsatt förstås att pjäsen först befunnit sig på ett passande ställe för att kunna plocka upp det man nu vill bära runt på.

Vulkanisk terräng kan man dock inte beträda alls och tempelfältet kan man inte passera med några föremål så, återigen, det kan krävas omvägar eller flera stopp eller omgångar innan man kommit dit man vill.

I förflyttningsmomentet kan man också låta en pjäs kliva ett steg utanför spelytan för en förflyttningspoäng. Här får man nu genast dra och placera en ny terrängbricka av de tillgängliga. Plötsligt kan du befinna dig i en skog, på en slätt eller i ett stenbrott. Vänder du upp en skog adderar du omedelbart lite timmer till den nya skogbrickan och minst en annan skogbricka någonstans. Är det ett stenbrott kommer istället fler stenar ut i spel. Olika resurser används till olika saker. På slätter uppför du hyddor eller heliga platser.

Det här spenderandet av 5 förflyttningspoäng kan alltså leda till en större spelplan och nya resurser på densamma. Du eftersträvar i alla fall att ha dina pjäser placerade på de mest lämpliga platserna för att få ut mesta möjliga effekt i nästa fas, dvs. actionfasen eller handlingsfasen.

I fas två sedan, dvs. efter förflyttningarna, väljer du att utföra en sak av fyra möjliga att välja bland, A-D. Om förutsättningarna är de rätta kan du få göra samma sak flera gånger på olika ställen i din tur (förutsatt att du valt bland A-C).

A. Innebär att du bygger en hydda. Du måste befinna dig på en slätt med två egna pjäser på brickan ifråga och därtill ha en bit timmer där för att få bygga hyddan. Där får heller inte finnas mer än en hydda byggd sedan tidigare, dvs. max 2 hyddor/slättbricka. I samband med att du bygger en hydda placerar du också ut en av dina fyra olika offergåvor (nedåtvänd) under byggnaden. Nu har du alltså även en offergåva i spel redo att framöver flyttas till templet.
B. Med det här alternativet befinner du dig på en slätt (utan någon uppbyggd hydda) med två egna pjäser och en sten och bygger upp en Helig plats här på slätten.
C. Betyder att du vill ha en spelpjäs till att använda framöver (upp till max 8 st.). Har du två pjäser på en slätt och dessutom en hydda på plats kan dina två pjäser föröka sig! Du måste dock ha flyttat på en eventuell offerbricka först, för om den ligger under hyddan hindrar den effektivt tillblivelsen av en ny stammedlem.
D. Dra ett kort. Du kan samla hur många som helst och spela ut dem i kommande omgångar, utöver dina vanliga handlingar. Korten ger dig extra förflyttningssteg, tillåter fri flytt av en resurs eller pjäs, dubbel mana, titta på fyra och välja en terrängbricka osv. Rätt kraftfulla bonusfördelar således.

Ja, välj A, B, C eller D. Väljer du A-C kan du alltså möjligen få utföra just den saken flera gånger på olika ställen. Därefter är vi framme vid din spelrundas sista moment innan det är dags för nästa spelare.

Sist i din tur har du en möjlighet att få lite manakraft. Ett poäng utdelas för varje egen Helig plats du byggt och där du nu har minst en egen spelpjäs. Du får också ett poäng om du gästar en motståndares Heliga plats, men där måste du ha två egna pjäser som besökare för den där poängen!

Nu har jag dragit huvuddragen i Mesopotamia. Det verkar väl rätt skoj, lite klurigt och inte överdrivet komplicerat? Flytta runt dina pjäser och samla råmaterial. Använd timmer för att bygga hyddor. Använd hyddor för att få fler pjäser och tillgång till offerbrickor. Frakta stenar till spelplanens tempel och gästa Heliga platser för att få mana. Flytta offerbrickor till templet för att vinna, betala för brickorna med manapoäng.

Utöver detta bygger du under spelets gång upp en unik och allt större spelplan, förser den med nya platser för byggnation och råmaterial och kan nyttja spelkort för olika bonusförmåner. Om du vill kan du med dina fler pjäser dominera en motståndare för att få stjäla dennes råvaror. Den som spelat många eurospel hittar kanske inget revolutionerande nytt här men allt sammantaget har du i Mesopotamia ett trevligt, lagom varierat, strategiskt, taktiskt, tursamt spel med passande speltid och trevliga komponenter. Betyget får allra minst bli en stark trea, detta överraskade positivt! Låt bara inte en spelare tidigt få ett grepp om ledningen, det blir kanske inte alltid så lätt att komma ifatt.

Spelbrickorna har en fiffig låsmekanism för att ligga fast intill varandra och spelets stenar är faktiskt riktiga stenar. Sen är det kanske lite löjligt/svårt/pilligt att balansera stenar, runda brickor och trästickor ovanpå spelpjäserna när de skall flyttas runt över spelområdet. Nåja, man kan kanske inte få allt.