Merkator (Lookout Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-4 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 45-90 min
Innehåll: Regler och setup-ark, 2 spelbräden, tidsbräde, 4 lagerbräden (kontor), 4 minivarulager, 4 poängsummeringsbrickor, handelsman-pjäs, 16 bonuskort, 26 byggnadskort, 78 kontrakt/orderkort, 320 träkuber, 42 timglasbrickor, 24 mynt, 9 3-delade pappboxar att bygga ihop.
Konstruktör: Uwe Rosenberg

Merkator är ett färgglatt och rätt snyggt spel om handel, ett insamlande av diverse varor på 12 olika platser, främst i Europa men det kan också krävas resor till avlägsna Newfoundland. Den korta beskrivningen av spelupplägget får lyda så här: Flytta en pjäs till valfri plats. Plocka på dig den eller de sorters varor (små träkuber) som erbjuds i landet ifråga. (Få sedan eventuellt fler av det du redan fått och/eller ytterligare en eller flera sorters andra varor genom bruk av olika bonuskort).

Använd sedan dina olika orderkort (kopplade till aktuell plats) för att leverera (enligt orderkortet) de beställda varor som efterfrågas. Lämna ifrån dig rätt antal kuber i lämpliga färger (för respektive unik vara) och få belöningen! Här i Merkator får man efter en verkställd leverans ett nytt orderkort av ett högre poängvärde att spela med. Du börjar spelet med orderkort på nivå 2 och 3 (och 4 och 5) och jobbar dig upp till orderkort motsvarande den 10:e och högsta nivån. Den som först levererar en order-10-beställning för spelet in i sin sista spelrunda.

Det sista spelvarvet kan också infinna sig om tidsbrädets alla små timglasbrickor plockats upp av spelarna. Det är nämligen så att all handel på ett sätt egentligen utgår från Hamburg. Att vara i Hamburg som aktiv spelare och göra affärer ”ger dig” tid, du får ett par timglasbrickor från det där gemensamma ”speltidsbrädet”! Reser du sedan t.ex. norrut till Danmark eller Sverige får du också lite tid, ett timglas för respektive land.

Andra trakter klassas som mer avlägsna och kostar dig istället tid (ex. Spanien, Italien och Newfoundland i synnerhet, -3). För att få vistas på de platserna måste du istället ”betala” resan med tidigare intjänade timglasbrickor. (De brickorna läggs dock inte tillbaka på tidsbrädet). Somliga länder är ”neutrala” och varken ger eller kostar tid.

Så om du bara kan betala (max 3 timglas) får du gå precis vart du vill. Alla platser är nåbara och du kan plocka på dig det du vill, förutsatt förstås att där för stunden finns något du vill ha. På just den platsen kan du alltså även använda ev. bonuskort för landet ifråga för att få ännu mer. Och därtill samtidigt passa på att lösa in somliga specifika orderkort (även dessa således specifikt knutna till olika länder).

På detta sätt hoppar du runt i världen för att komma över så många färgglada träkuber som möjligt, för att sedan lämna ifrån dig dem på olika platser för att få en än större samling orderkort med successivt allt mer omfattande beställningar osv. osv.

Således ett rätt simpelt spelupplägg i Merkator kan jag tycka. Men det är förstås mer till spelet än så. Här finns en mängd små ytterligare regler och moment att ta i beaktande. Vad sägs om följande;

Först i din egen spelfas får du om du vill och har råd investera i diverse spelkort. Det finns alltid 4 stycken uppvända bonuskort och 4 stycken s.k. byggnadskort att välja bland, så först till kvarn. Båda korttyperna kostar pengar och du köper allt du kan och vill och placerar korten fullt synbara för alla framför dig på bordet. Bonuskorten som redan nämnts ger dig fler varukuber när du gästar ett visst land på spelplanen, byggnadskorten kan ge dig extra poäng vid spelets slut om olika villkor är uppfyllda. Den som i spelets slut samlat flest poäng vinner förresten.

Har du förresten fler än 5 orderkort framför dig när din speltur inleds MÅSTE du faktiskt sälja av överskottet och få in pengar att ev. investera dvs. köpa bonuskort/byggnadskort för. Med det sagt kasserar du aldrig orderkorten efter en avklarad leverans, nej varje orderkort sparas och kan användas och fullföljas igen och igen spelet igenom. Till dess att du mer troligt vill satsa på de senare, mer omfattande, mer värdefulla orderkorten och således säljer av de klenare, de du fått vid spelets start. Orderkorten som du har kvar vid spelets slut ger dig såklart poäng och det faktiskt oavsett om de fullföljts en gång eller flera, eller kanske inte alls.

När du sedan väljer att resa ut i världen för att leta varor ställer du helt enkelt bara ned en gemensam pjäs någonstans i ett av de tolv områdena och kanske får eller måste betala timglas. Du kan sedan ta alla de varukuber som finns i rutan och spara dem på ditt eget spelbräde. Använd eventuella bonuskort för att få något lite extra (även dessa kort kastas aldrig utan kan ge dig varor igen och igen, förutsatt att du gästar samma område på nytt, det gäller bara att komma ihåg att man har dem!) Härnäst fullföljer du kontrakt för den stad du är i, lämnar ifrån dig kuber och drar ett nytt högre värderat orderkort.

Nåja, allt det där har jag ju redan berättat. Det nya är att du kan byta 4 identiska varor (eller timglas) till en kub av annan sort om det behövs. En kanske inte speciellt bra växlingskurs, men ändå användbar. Det är också så att det sist i en spelares tur finns en möjlighet för andra spelare att haka på, dvs. åka lite snålskjuts till platsen ifråga. För ett, eller kanske två timglas, som då skall betalas direkt till aktiv spelare, kan vem som helst hänga med till samma plats och genast använda egna bonuskort och leverera beställningar också. Därmed kan en sådan medföljande spelare spara tid och snabbare komma över ett visst uppvänt, passande och önskat, nytt orderkort. Dessa fördelas förstås enligt principen först till kvarn och ligger i olika högar där endast det översta kortet är synligt. Vem vet vad som kommer att krävas på nästa orderkort? Kanske sådant du inte alls har? Du vill förstås helst få beställningar på varor du redan har i överflöd!

Ja, det är en hel del slump inblandat med de där korten, ja alla kort i spelet förstås. Somliga byggnadskort är bättre än andra, somliga orderkort lättare att få ihop varor till än andra, och då blir givetvis en del bonuskort mer passande än andra i olika lägen. Ett annat slumpinslag i reglerna (som förresten står som möjligt att hoppa över) är att var gång tidsbrädet får en tömd rad (dvs. någon tar radens sista timglas) skall timglasbrickan vändas och avslöja en bokstav, A-F, angiven en eller två gånger. Alla spelare kommer nu att förlora en (eller två) valfria egna varor från sitt respektive lager, naturligtvis märkt med den bokstaven på spelbrädet. Här kan nu en spelare förlora en eller två kuber, surt förvärvade, när någon annan med redan tomt lager inte förlorar något alls. Ja, 6-8 gånger kommer det här momentet tillbaka om man inte gemensamt väljer bort det.

När en spelare plockat en eller flera kuber, eller kanske inga alls, från en viss spelplansruta skall nya fyllas på enligt vissa givna regler. Somliga länder hänger ihop, är förbundna med andra via tunna linjer. Ta t.ex. kuber från en plats, fyll sedan genast på med en ny på alla platser som närliggande hänger ihop. Eller fyll på de ställen som redan har minst 1 vara, eller minst 3 kuber, eller fyll på alla (efter besök i Newfoundland).

Ja, små kuber plockas bort och läggs raskt till. Det blir lite pilligt och plockigt det här. Hur är det med finmotoriken? Och synen? Du spelar med varukuber i åtta olika färger, ibland kan det målade träet skilja sig något mot motsvarande nyans på ett spelkort. Gröna kuber kan motsvara boskap (mat eller kläder) eller musköter (vapen). Blå kuber anses vara antingen plommon (mat) eller vin (mat). Rött är citrusfrukter eller kryddor (båda klassade som mat). Orange färg motsvarar grönsaker (mat) eller läder (kläder), gult är spannmål (mat) eller salpeter (vapen). Grått är tyg (kläder) eller kol. Svart är koppar eller järn (båda klassande som vapen), Lila färg gäller för skinka (mat) eller fiskolja (kläder).

I en del situationer kan en viss kub få gälla som endera av parets varutyper, välj själv, ibland är det givet att en blå kub är plommon och inte vin etc.

För att göra allt lite lättare finns som en schysst gest i spelets början ett litet minivarulager hos varje spelare där en kub i respektive färg finns tillgänglig. Denna förstås att flytta till centrallagret som en vara av specifik typ när nöden är som störst. Ni kan givetvis välja att spela ett tuffare parti utan den här extra kubtilldelningen.

Vidare finns ett flertal andra sätt att modifiera ett parti Merkator på angivna. Det går att spela ensam, det finns regler för ökad eller minskad grad av slumpinslag, det går att spela snabbpartier eller den fulla, långa versionen av Merkator (därav angiven speltid på asken, 45-90 minuter, dessutom såklart längre speltid ju fler spelare som deltar och sitter och funderar...)

Förbjud samresande, begränsa mängden kort man får äga, spela utan bonuskort, skippa de låga orderkorten osv. Ja, nu kan man testa Merkator på flera olika sätt, men hur du än spelar handlar det ändå alltid om att hoppa mellan 12 olika platser, samla kuber så de matcher olika beställningar, lös in dem och börja om. Det här är ett mycket trevligt spel, fint och glatt och med tydliga och enkla regler. Ett extra plus för fina pappboxar som ställs på spelbrädet och agerar förvaringslådor till alla olika kuber och timglasbrickor.

Samtidigt ett litet minus för att lock saknas på boxarna och att ingen insats finns i lådan, så allt far omkring ändå om du inte använder plastpåsar. Jag spelar helst med reducerad slump, men de där byggnadskorten verkar ändå slå rätt ojämt vad gäller utdelning av poäng, dessutom finns något kort feltryckt i min utgåva och framstår som galet överlägset.

Allt är egentligen tjusigt och bra, tydligt och klart, helt okej på alla vis, jag önskar bara att där funnits något mer. Merkator är lite för lättsamt. Valmöjligheterna är inte alltför många, besluten inte alltför svåra. Samtidigt blir förstås kampen något mer kaotisk på 4 spelare än med färre deltagare. Ja, saker och ting ändras givetvis inte lika mycket mellan dina omgångar i ett parti på två. Visuellt ett absolut toppbetyg, spelmässigt är detta fiffigt, lättsamt, ja simpelt kan jag tycka. Merkator är mysigt, men jag vill oftast ha en tuffare utmaning, något mer krävande. Det får bli ett medelbetyg.