Mauer Bauer (Hans im Glück)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: ca 45 min
Innehåll: 1 spelplan, 30 torn, 60 hus, 15 palats, 33 murar, 4 poängpjäser, 3 specialtärningar, 60 poängkort samt regler
Konstruktör: Leo Colovini

Tyska spelet Mauer Bauer (eller för den delen även den engelska utgåvan Masons) har ett passande namn som verkligen beskriver vad det hela handlar om. Det gäller såklart att bygga något och här är det frågan om murar närmare bestämt.

Fundera kring var på spelbrädet du vill placera din mur, slå sedan tre tärningar för att se vilka pjäser du skall (eller i vissa fall har möjlighet att) ställa ut och klura lite kring vilken pjäs som gör sig bäst var. När det sedan är dags för poängutdelning får du fundera lite till. Vill du verkligen ha poäng nu eller vill du avstå för kanske en bättre chans senare?

Ja, Mauer Bauer är ett sådant där sällsynt spel där tur och strategi blandas i en nära nog perfekt mix. Visst spelar slumpen in, du drar ju kort från en blandad korthög och kastar flera tärningar i varje drag men här finns ändå viktiga val att göra och planer att smida. Det är faktiskt riktigt festligt.

Spelplanen är ett stort landområde bestående av mängder med trekantsformade fält. Det är längs dessa linjer man ställer ut sina murar. Alla spelbrädets olika fält är sedan indelade i tre olika geografiska regioner och på två av sidorna av spelplanen slutar marken vid vatten. Nu skall här byggas!

I ditt drag väljer du först en ledig plats för din mur, en lång räfflad träbit, därefter slår du tre specialtärningar. En tärning visar färgen på ett av de två torn du måste placera ut i murens ändar, grå, svart eller vit. För tornet i murens andra ände får du fritt välja vilken färg du vill av de tillgängliga. Skulle det bara finnas en ledig plats i ena änden av din mur är tärningens färg tvingande, skulle du ställa in din murbit mellan två redan byggda torn behöver du inte kasta torntärningen alls.

De två andra tärningarna avbildar olika färger (gult, grönt, rött, blått eller rosa) på de småhus du skall uppföra, ett hus för respektive tärning. Ett hus i en färg skall placeras i fältet på ena sidan av din mur, det andra huset i trekantsfältet på motsatt sida. Vilken färgad pjäs du ställer var är upp till dig. Skulle du bygga mur längs en av spelplanens kanter finns bara ett fält att placera ett hus i men du slår fortfarande båda tärningarna för att kanske få två olika färger att välja bland.

När så någon spelare ställer ut den murbit som skapar ett fullkomligt inhägnat område, ja, kalla det en stad, finns det möjlighet till poängutdelning för alla deltagare och för denna använder man de spelkort man fått. Alla deltagare sitter vid spelstart med sex slumpvis blandade poängkort på handen.

Dessa kan nu visa att du får poäng om det inhägnade landområdet omfattar 2, 3 eller kanske 5 eller fler trekantsfält, eller om det innehåller hus i en viss specifik färg. Du kan få poäng för en blandning av hus i området eller för de svarta, gråa eller vita tornen som löper runt ytan ifråga. Somliga kort ger dig poäng för några eller kanske alla torn som just nu inte räknas till staden utan står utanför densamma eller för husen i en viss geografisk region eller för tornen som eventuellt står på strandlinjen. Ett annat kort kan ge dig ett poäng för varje stad, oavsett storlek, på spelbrädet osv.

Eftersom alla oftast sitter med olika kort på handen strävar spelarna säkert efter olika scenarion på spelplanen. Man vill ha en stor stad, en liten stad, många gula, gröna eller kanske blå hus i staden eller utanför denna, man vill ha ut flera svarta torn eller vita torn på brädet osv. Ja, detta är riktigt klurigt. Vill du ha poäng måste du bums använda två av dina poängkort på handen, du får dina poäng och drar endast ett nytt ersättningskort för det fortsatta byggandet. Väljer du att avstå poäng kan du kasta ett kort från handen och drar två nya för att alltså hoppas på bättre poängmöjligheter framöver. Det gäller att kunna bedöma sina odds för framgång. Skall man använda sina kort för poäng nu eller inte?

Utöver ovanstående tillkommer somliga regler såsom t.ex. att den som efter varje poängräkning ligger sist får en möjlighet att byta sina kort och den som färdigställer ett inhägnat område, dvs. skapar en stad, har möjligheten att ta bort några murbitar från brädet. Detta för att slå samman den nya staden med en eventuell intilliggande redan byggd dito och således skapa ett mycket större stadsområde. Detta kan såklart vara en fördel om man kan få tillgodoräkna sig den föregående stadens alla torn, hus och/eller trekantsfält. Under vissa förutsättningar kan också två små hus slås samman till ett större palats och ge fler poäng.

Mauer Bauer är ett riktigt bra spel och som sagt en skön mix mellan tur och strategi. Det enda lite luriga är att, så att säga, dechiffrera de olika poängkortens illustrationer och symboler. Exakt vad det är för något man kan få poäng för är inte alldeles solklart när man bara tittar på kortet. En titt i regelhäftet kan också behövas…….