Mästarnas Mästare (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: 10+ år
Innehåll: Spelplan, kortlek, spelpjäs, trästav, 2 snören, protokollblock, tärning, regler

En seger i TV-programmet Mästarnas Mästare det vore något det! Att vinna i spelet Mästarnas Mästare smäller kanske inte riktigt lika högt. Faktum är att jag finner tävlingsmomenten en aning bleka, om än hyggligt varierade, men vad kan man samtidigt egentligen begära av en brädspelsvariant för hemmabruk på den kända TV-tävlingen?

Här skall du vara snabbtänkt och fingerfärdig, räkna sekunder, slå knopar, komma ihåg saker, vara vass på huvudräkning och reaktionssnabb. Somliga tävlingar sker mellan två personer, i andra deltar samtliga spelare. Vinnaren i varje gren får alltid 2 poäng, vissa felaktigt utförda uppgifter kan resultera i 1 minuspoäng.

Den gemensamma spelpjäsen skall förflytta sig över drygt 80 fält för att avsluta ett parti, men eftersom ett tärningskast för att få fram nästa tävlingsmoment innebär förflyttning framåt 1-6 steg blir det i alla fall inte fler än 80 tävlingar i ett spelat parti, snarare närmre hälften statistiskt sett. Men det räcker säkert bra ändå, och det kan ta sin tid.

På somliga fält är uppdraget givet, på andra rutor kan man få välja mellan två eller flera olika moment. Vinnarens poäng noteras löpande på ett protokollblock och när spelpjäsen nått sitt mål är det dags för slutduell, en sista kamp för att kora en vinnare av de båda tävlande som hittills samlat ihop flest poäng.

SVART uppgift innebär att två personer skall resa sin hand i luften efter en viss förutbestämd tidsrymd. En icke tävlande tar tid och den som kommer närmast vinner de 2 poängen.

BRUN uppgift: Två tävlande kämpar om att vara först med att slå en korrekt knop (dubbelt halvslag, en pålstek eller en råbandsknop) med en bit snöre och därefter rycka åt sig en trästav.

BLÅ uppdrag: Välj en motståndare och tävla om att skapa en korrekt sifferserie. Varje deltagare blandar 10 spelkort med en massa decimaler, vänder upp dem och arrangerar dem i stigande ordning.

GRÖNT tävlingsmoment: Alla deltar och får 3-5 spelkort var (beroende på antal deltagare). Tjugo kort märkta just 1-20 blandas och på given startsignal skall alla titta på sina kort och (kanske) försöka rycka åt sig den svarta trästaven först av alla. Ta staven om du tror din kortsumma är absolut Högst eller Lägst av alla!

ORANGE uppgift: Alla tävlar i en minneslek. Blanda och lägg ut de 16 spelkorten med symboler. Här dyker nu upp en lång rad med cirklar, fyrkanter, trianglar och stjärnor. Memorera ordningsföljden under 30 sekunder och vänd sedan bort alla korten. Turas om att säga vad nästa kort i raden visar, vänd och kolla. Den som svarar fel åker genast ut och den som är kvar till sist vinner såklart poängen.

VITT uppdrag: Här blir det plötsligt lite mer fysisk tävlan. Kanske. Du behöver i alla fall troligen ställa dig upp. Slumpa fram en uppgift av 18 olika och utse en mottävlare. Två personer tävlar i att; stå på ett ben längst och blunda, stå med raka ben och försöka nudda golvet, hoppa högst jämfota, gå snabbast på tå runt bordet. Eller tävla i fingerkrok, byta strumpor på fötterna, lek sura minen och få motståndaren att skratta, vifta på öronen. Eller bara var först med att hitta något som är rött, eller grönt, eller blått, eller tungt. Eller tävla i klassiska Plankan! Vem kan stå längst?

Tja, Plankan känns ju som en riktig uppgift i Mästarnas Mästare, men vifta på öronen? Byta strumpor? Leka sura minen? Springa och hämta något grönt eller tungt? Nja. Känns det inte lite löjligt? Lite B-klass?

I alla fall, när alla hjälpts åt att flytta spelpjäsen från start till mål skall två personer tävla vidare. Ettan och tvåan i poängtabellen får göra upp om segern. Nu gäller det att vid en viss tidpunkt, sittandes vid bordet med armarna hängande ned vid sidorna, vara snabbast med att rycka åt sig den svarta trästaven. Bäst av tre vinner och får titulera sig spelvärldens Mästarnas Mästare.

Det var det hela. Och det var kanske ärligt talat inte så mycket att hurra för. Spelet är högst medelmåttigt. Med en gnutta fantasi kan man säkert konstruera motsvarande uppgifter, och fler och kanske bättre sådana, utan att behöva skaffa den här lådan.

Visst är det variation på uppgifterna, men sett till ett helt spelat parti med kanske 30, 40 eller fler tävlingsmoment känns det kanske inte så. Med lite otur med tärningen kan ungefär vartannat drag innebära att en och samma uppgift skall utföras igen. Och med endast t.ex. 3 olika knopar att knyta hur skoj blir det momentet till slut? Och betänk att en sjättedel av spelets olika moment utgörs av att spelarna skall räkna sekunder tyst för sig själv i huvudet.

Nja, detta är helt enkelt inte så värst avancerat eller påkostat. Helt okej som spel förvisso men samtidigt kanske lite onödigt, något som drar nytta av det framgångsrika programmet och inte direkt levererar spännande tävlingsmoment i samma stil. Det borde man ju kanske förstå och räkna med redan innan köpet av spelet, men ändå... Medelbetyg, visst, men tänk gärna till en stund innan du tänker skaffa detta så kan du kanske själv med lite pysslande därhemma säkert få till ett eget likadant eller än bättre Mästarnas Mästare-spel.