Marrakech (Gigamic)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 6+ år
Speltid: 30-40 minuter
Innehåll: Spelbräde, 57 mattor, 20 mynt värde 1, 20 mynt värde 5, träfigur, tärning, tygpåse, regler
Konstruktör: Dominique Ehrhard

Spelarna är mattförsäljare i Marrakech och som sådana vill de naturligtvis visa upp sina eleganta mattor på stadens basarer. Lyckas man få somliga sålda också blir allt förstås så mycket bättre! Ett spelat parti är slut när samtliga spelare lagt ut alla sina mattor någonstans på spelbrädet och då är vinnaren den som samlat ihop flest poäng i form av intjänade pengar samt antal visade matthalvor som syns på spelbrädet. 1 poäng = 1 peng = 1 visad matthalva.

Börja med att placera torgföreståndaren Assam (träpjäsen) mitt på spelbrädet. Ge sedan 12-15 mattor (beroende på antal deltagare) och 25 pengar till varje spelare. Var och en ansvarar såklart för mattor i en viss unik färg, i den här utgåvan används tygstycken i rött, gult, orange och turkos.

Det en spelare har att göra i sin tur är kort och gott:

1. Flytta på Assam

2. Betala eventuellt en slant till en motspelare

3. Lägg ut en av dina mattor på spelplanen

Aktiv spelare väljer åt vilket håll Assam skall röra sig innan tärningen kastas. Assam står ju alltid vänd åt något håll när draget påbörjas. Från detta läge kan Assam antingen stå kvar och spana (och sedan gå) rakt framåt eller tillåtas vrida sig 90 grader, till vänster eller höger sida. Assam kan inte i ett och samma drag vända sig helt om (180 grader).

När riktningen är vald kastas tärningen och Assam flyttas rakt framåt lika många steg som tärningen avbildar tofflor! (De sex möjliga utfallen är 1, 2, 2, 3, 3 eller 4 steg).

Skulle Assam nå spelbrädets ytterkant följer han pilarna runt spelplanen och vänder åter in mot torget för sina ev. kvarvarande steg.

Härnäst tittar man efter var Assam stannat. Om Assam nu avslutat sin förflyttning på en ruta där en motståndares matta ligger måste man betala den spelaren en slant. Exakt hur många mynt beror på hur många sammanhängande fält med samma sorts matta som hänger ihop med Assams ruta. Ju färre fält täckta med samma matta intill varandra just här desto bättre för den stackare som styrt Assam till platsen! Det kan bli så att ett enda mynt byter ägare, men det kan också kosta mer…

Självklart vill du slippa att betala några som helst pengar till en motståndare. Det kostar dig absolut ingenting om du ser till att gubben Assam hamnar på dina egna mattor eller ett helt tomt fält utan matta. Som du märker måste du alltså fundera över möjliga utfall med tärningen och försöka ställa in Assams riktning därefter…

När Assam flyttat sig och pengar eventuellt bytt ägare är det dags för spelaren att få spela ut en av sina mattor på spelplanen. Mattan läggs ut med en kant precis intill den ruta där Assam stannade, på någon sida. Varje matta täcker två rutor på spelplanen och mattläggarreglerna säger att en matta får placeras över två tomma fält, en tom ruta och en halv matta (oberoende av dess färg) eller två halvor av olika mattor. En utlagd matta kan aldrig läggas exakt rakt över någon annan spelares matta så att hela täcks på en gång.

Under spelets gång försöker man såklart hela tiden placera sina mattor så att de bryter upp motståndarnas sammanhängande områden. Därmed blir det naturligtvis billigare om Assam skulle råka hamna där senare! Ju fler egna mattor som syns desto bättre både i slutet av spelet och när andra deltagare går med Assam.

På sina håll kan alltså spelarnas mattor bilda riktiga högar och både två, tre eller flera mattor kan växelvis täcka varandra men det är alltid bara den översta som räknas. Och, som sagt, när alla mattor till slut ligger på spelplanen någonstans ges 1p till respektive spelare för varje halv matta som syns uppifrån. Lägger man sedan till den pengasumma man äger får man totalpoängen och spelaren med mest och flest poäng vinner såklart.

Marrakech kommer med enkla regler, ett originellt tema och ett annorlunda spelupplägg. Aldrig förr har jag spelat brädspel med tygbitar! Turen kommer in i form av ett tärningskast men det behövs ändå en del tänkande. Vart vill du styra Assam? Var lägger du din matta? Vems mattor är det viktigast att täcka?

Snabbspelat och överraskande festligt. Ett lättsamt spel som torde passa de flesta.