Marinattack (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2 spelare
Ålder: Vuxenspel
Innehåll: Elektronisk centralenhet, spelplan, 2 x 24 fartyg, 48 plastfötter, 2 docktorn, regler

Marinattack är ett rätt trist spel. Kanske var det supercoolt när det begav sig, typ sent 70-tal, men drygt 30 år senare är detta inget att lägga tid på. Enligt text på spelomslaget är detta världens första sällskapsspel som använder modern datateknik! Wow! Med det menas en batteridriven slumpgenerator som anger hur många stegs förflyttning du får (2-9), om ditt avlossade skott blir en träff eller miss och några saker till. Ja, en lampa kan också tändas eller blinka för att signalera att ett fartyg blivit reparerat och kommer åter i spel eller att alla förflyttningssteg får läggas på ett ensamt fartyg i en kraftig offensiv attack… Annars säger reglerna att angiven förflyttning måste delas på minst två fartyg.

Istället för att kasta tärning trycker de båda spelarna av det här spelet hela tiden på den elektroniska centralenheten, en så kallad ”computer”. Haha. Innovativt då måhända, inte märkvärdigt fräscht idag.

Målet är att flytta ett eget fartyg över spelbrädets fält, förbi fiendefartyg och inta motståndarens HQ, högkvarteret (dvs. ställa ett fartyg på rutan). Den som först lyckas med det har vunnit. I sin strävan att nå fram avlossas såklart en massa skott mot fiendens flottstyrka. Träffade fartyg sjunker till botten och utgår ur spelet eller skadas lite och måste in på reparation. Det gäller att få en så enkel väg framåt som möjligt.

Här dyker det upp en oklarhet i reglerna, får man eller får man inte skjuta sina skott från distans? Inte, säger jag, och gissar… Det känns som att bataljerna fartygen emellan skall utföras mellan två fiendeskepp som står exakt intill varandra, på motstående fält på spelplanen. Det rimmar också väl med det faktum att om man gör misstaget att beskjuta fiendespelpjäsen för minfältet så stryker även det anfallande skeppet med.

Men, vad sjutton, här har vi flaggskepp, slagskepp, kryssare och jagare, fregatter, torpedbåtar, förrådsfartyg, minsvepare och ubåtar… Visst kan man tycka att somliga av dessa borde vara kapabla att sänka fiendeskepp från ett visst avstånd, eller i alla fall kunna avlossa skott… Men om detta sägs inget i reglerna, det nämns inga avstånd eller så, så det är säkert bara skott från en ruta till nästa… Alla har samma sannolikhet att träffa eller missa. Trist.

Marinattack hade såklart blivit mycket mer trovärdigt, utmanande och roligt om olika fartyg kunnat lägga en bombmatta över en samling fiender och så att säga, rensa vägen fram mot HQ. Minst ett fartyg måste ju i alla fall flyttas framåt över spelplanen även om fartygen sänker varandra från en bit ifrån… Nåja, nu är det som det är.

Här kommer det en knäpp grej till. ”När Du öppnar eld trycker Du ner avfyrningsknappen och studerar träffresultatet på lampa 8. Om lampan lyser är det en fullträff och fartyget med den lägsta styrkan sänks och tas ur spelet.” Ahh, vad är det här? Min jagare (styrka 7) anfaller en fiendepjäs. Exakt vilken typ av stridsfartyg det är frågan om vet jag inte, alla uppställda motståndarpjäser ser från mitt håll likadana ut. Jag avlossar ett skott ändå. Motspelaren berättar att jag just beskjutit hans slagskepp (styrka 9). Och därmed borde min fullträff innebära att min jagare just sänkt sig själv?

Vad? Har skottet studsat? Det är ju jag som skjutit, inte fienden… än. Helt galet, inte minsta skada på fienden för att mitt fartyg var av mindre storlek? Alla skott är ju avlossade i blindo. Med ungefär lika många fartyg av varje sort borde kanske rentav hälften av skotten jag avlossar leda till att jag sänker mig själv… Nu gäller ju samma förhållande för min fiende, men ändå… Känns inte trovärdigt alls, som sagt.

Flytta, skjut, flytta, skjut. Mer är det egentligen inte frågan om. OK, något lite mer är det väl. Torpedbåtarna har alltid dubbel förflyttning, endast minsveparen kan beskjuta och överleva fiendens minor och ubåtarna har olika styrkevärden för anfall/försvar.

Skadade skepp kan tillbringa lite tid på reparationsvarven och tre nya fartyg får tillverkas per spelare och spelparti. Du kan ”programmera” din slumpgenerator för huvudsaklig Offensiv eller Defensiv strategi innan spelet börjas, för att spela med olika sannolikheter för träff/miss. Du kan ställa in ”snabb reparation” eller ”tillåta soloräder med ett fartyg”.

Jag har inte spelat tillräckligt många partier för att verkligen veta om det faktiskt blir någon skillnad med olika strategiinställningar och jag planerar inte att göra det heller, men något lite (25%) skall det skilja enligt reglerna. Jaha ja, mig kan det kvitta. Det här spelet spelar jag aldrig igen, men det var en rätt stor, snygg och funktionell spelplan som följde med. Den kan jag kanske skapa något eget spel med…

Visst kan man se Marinattack som ett Sänka skepp-spel, men än mer så är detta egentligen bara en variant på klassiska Stratego. Och då är vanliga Stratego bättre… (om än inte märkvärdigt bra det heller…)