Mare Nostrum (Euro Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 12+ år
Innehåll: Spelplan, 144 spelkort, 58 pappbrickor, 165 träpjäser, 5 hjälpkort, 8 tärningar, regler.
Konstruktör: Serge Laget.

Spelet Mare Nostrum vinner den spelare som först bygger Pyramiderna alternativt har uppfört fyra andra underverk (eller fått fatt på lika många hjältar, eller har valfri mix av underverk och hjältar. Det viktiga är att det är just fyra av något som står mot enbart Pyramiderna!)

Spelplatsen är Medelhavet och länderna däromkring. Varje spelare leder sin civilisation mot nya storverk och när det hela är slut och vem som vinner, ja det torde alltså framgå av ovanstående.

Man spelar sig igenom ett antal omgångar som var och en omfattar tre faser, en rörande handel, en om byggnation samt en militär. Spelarna skall här byta kort med varandra och sedan använda korten för att bygga olika saker och samla sina hjältar. I den militära fasen flyttar man runt sina arméer och startar kanske krig. Truppernas antal spelar roll när de ställs mot varandra, eventuella fästningar kan vara till hjälp för försvararen. Tärningar kastas, trupper avlägsnas från brädet. Somliga landområden kan nu kontrolleras av olika spelare. (Det har förresten inte nämnts tidigare men olika länder på spelplanen är olika rika på olika resurser. Här kan man spela med slavar, guld, spannmål, ädelstenar, vin, olivolja och ett halvt dussin andra saker.

Det som ger lite extra krydda till Mare Nostrum är att olika personer hela tiden bestämmer hur aktuell fas skall spelas. Handelsministern bestämmer alltid exakt hur många spelkort som skall finnas tillgängliga för byten. Den politiska ledaren bestämmer turordning under byggfasen och den militäre ledaren beslutar om spelordning vad gäller förflyttning och strid.

Dessa roller kan vid spelstart vara givna utifrån vilken civilisation spelaren sköter, men kan ändras allt eftersom. Handelsminister är spelaren med flest karavaner och marknader i de områden denne kontrollerar. Politisk ledare är den med flest städer och tempel i sina provinser. Militär ledare är spelaren med flest trupper, befästningar etc. på spelplanen. Allt detta sammantaget innebär att det kan bli en och samma spelare som en viss omgång sitter på alla dessa positioner, men att rollerna också kan ändras med minsta lilla ny utplacerad armé, stad eller karavan… Fiffigt.

Samla kort, byt ut de dåliga. Ockupera områden rika på somliga handelsvaror. Flytta runt trupper och slå bort fiender, dock aldrig till den grad att man kan bli eliminerad från spelet, för så funkar inte Mare Nostrum. Alla får vara med till slutet!

Det här är lagom lättsamt utan alltför komplicerade regler. Spelet kräver god uppmärksamhet och konstant interaktion spelarna emellan.

Kanske att det hela känns lite för enformigt efter ett tag, det är trots allt ständiga kortbyten att ägna sig åt och pjäser som hela tiden rör sig fram och tillbaka över spelytan. Spelar man med färre än 5 deltagare skall somliga länder prepareras med neutrala trupper så kanske att detta är som bäst med full styrka. Samtidigt tycker jag nog att en del av de medverkande civilisationerna är betydligt starkare (har bättre förmågor) än andra. Så nja, kanske att här finns en obalansproblematik…

Tja, men spelet får väl ändå sägas vara okej och förtjäna ett hyggligt medelbetyg. Men visst finns det många liknande spel därute med samma tema och som kanske spelas lite raskare och/eller involverar andra moment. Det här är ju typiska tärningsbataljer om areakontroll… främst. Men alltså också ett kortsamlarspel och ett race, en kapplöpning om att bygga underverk och samla hjältar…