Maharani – Mosaic Palace (Queen Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 8+ år
Speltid: 40 minuter
Innehåll: Spelbräde, roterande hjul, 4 spelbräden, 16 runda actionbrickor, 60 mosaikbrickor, 40 arbetare, 4 poängbrickor, 4 positionsbrickor, tygpåse, regelhäfte
Konstruktör: Wolfgang Panning

Maharani blev en glad överraskning, det är visuellt skitsnyggt, färgsprakande och faktiskt bra mycket bättre än jag förväntat mig. Visst, det är inte världens bästa spel, och betyget stannar vid en trea, men trean är stark och detta är ett utmärkt litet sällskapsspel när hela familjen vill ha lite skoj tillsammans. Ett parti går förhållandevis snabbt, speltiden är satt till raska 40 minuter.

Reglerna är enkla, hela spelupplägget tydligt, lätt att följa, så jag kommer säkert att krångla till det nu när jag snart försöker att säga något om dem. Maharani är ett typiskt brickläggningsspel där nya brickor introduceras löpande i en fiffig rondell där placeringsmöjligheter och kostnader för detta varieras för varje spelare. Det må låta krångligt, kanske rentav lite kaotiskt men funkar faktiskt överraskande smidigt. Lägg till detta ett moment där små träpjäser skall placeras på brickorna för en extra poängmöjlighet och då blir detta något lite mer än bara ett brickläggningsspel i mängden. En gnutta taktik måste du allt plocka fram.

Vilken bricka skall du gå efter? Skall du rentav välja två? (att välja en andra kostar dig förresten 2 poäng så se till att den utplacerad ger dig mer än så…) Var skall de placeras? Skall de förses med en träpjäs? Sen är den bistra verkligheten den att alla mosaikbrickorna ligger blandade i en tygpåse och dras slumpvis, så du kanske inte alltid får de där bitarna du helst vill ha. Kanske passar allt bättre för en motståndare? Ja, Maharani är lite slump, tur och taktik i ett och samma paket, snyggt förpackat!

Vi skall spela spelet i palatset, i stora salen, symmetriskt indelad i fjärdedelar med rondellen i mitten. Rondellen är förvaringsplats för fyra mosaikbrickor, varje bricka från början ”hemmahörande” i varsin fjärdedel av salen. Roterar man sedan på rondellen ett kvarts varv byter såklart mosaikbrickorna plats och hemmaplan, om man säger så.

Mosaikbrickorna har alla en liten pil på sig för att säkerställa att alla brickor initialt ligger i linje med rondellens egen pil. Denna rondellpil (och därmed även de 4 mosaikbrickorna på snurrskivan) kommer sedan att vridas så att den pekar mot respektive spelare vars tur det är att spela, vilket i sin tur innebär att en och samma bricka kan passa in bättre eller sämre beroende på vem som spelar… Enkelt men fiffigt, må jag säga.

Mosaikbrickorna kommer i sex skarpa, distinkt olika färger och skall utgöra nya golv i salen. Försök att lägga dem i så stora färgmässigt överensstämmande och sammanhängande områden som möjligt för att få många poäng. Utöver pilen, färgen och ett snirkligt mönster, kan brickorna också avbilda ingen eller en eller flera hela och eller halva prickar för pelare.

Jovisst, stora salen har pelare här och där, längs väggarna eller mitt ute på golvet. Brickor skall såklart läggas så att de passar in. En mosaikbricka med pricken mitt på densamma skall såklart läggas mitt på golvet på en passande plats där en pelare finns centralt markerad. Och för en sådan bricka spelar det kanske mindre roll hur den vrids, pelaren är ändå i mitten och kan alltid passa, men för övriga brickor spelar pelarmarkeringar och brickans riktning stor roll. Den mosaikbricka du ser som t.ex. har pelare på ovansidan och till höger, har det såklart tvärtom för en spelare mittemot, om man vänder brickan helt om. Ja, somligt kan passa bättre eller sämre ibland, somligt kan du spela ut snabbt och billigt, att behöva rotera brickan kan kosta…

På ditt egna lilla spelbräde finns fyra symboler, fyra olika djur som motsvarar respektive fjärdedel av stora salen. Symbolerna återfinns såklart också på rondellen där varje symbol har en viss mosaikbricka knuten till sig.

I din tur skall du göra en av två saker. Den ena är att ta en bricka från rondellen och spela ut den på ledig plats någonstans i stora salen. Du kan ta brickan vid t.ex. tigern och gratis spela ut den i tigerområdet (en av salens fjärdedelar), dvs. på sin hemmaplan. Eller varför inte ta elefantens bricka och spela den i elefantens sektion?

Nåja, vill du åt en bricka som inte skall läggas ut i sitt hemmaområde, t.ex. om tigerns bricka plockas upp och spelas ut i elefantens område eller tvärtom, ja då kostar det.

Du betalar genom att på ditt lilla spelbräde med fyra fält för de fyra nämnda djurområdena, vända brickan som motsvarar djuret på rondellen där du tagit brickan. Detta blir ditt pris, ditt lilla straff för att du inte lägger brickan på dess hemmaplan. Nu när du vänt på t.ex. tigerbrickan begränsas dina placeringsmöjligheter för framtida mosaikbrickor på tigerplatsen… Med tigerbrickan nedåtvänd kan kommande tigerbrickor endast läggas i tigerområdet…

På samma sätt går andra matchande brickor gratis till ”egen” del av salen medan du måste betala med en vänd djurbricka på ditt lilla bräde så fort du väljer en bricka som går till en annan plats. Det är således rätt illa när du vänt t.ex. tigerbrickan på ditt bräde och en förträfflig bricka dyker upp på tigerplatsen på rondellen och du skulle vilja spela den på elefantområdet. Se, det får du ju inte!

Så, det andra draget du har möjlighet att göra när det är din tur är helt enkelt att låta bli att spela en mosaikbricka och istället välja att vända tillbaka alla dina fyra djurbrickor till startläget och därmed återigen få möjlighet att spela brickor fritt igen…

Så där ja, spela en bricka. Spela en bricka igen. Alla kommer inte att passa så bra att du klarar dig utan att använda dina djurbrickor. Snart har du använt även dem så till den grad att din handlingsfrihet är rejält begränsad. Då måste du använda ett drag till att få tillbaka alla möjligheter… dvs. nollställa eller återställa systemet, så att säga.

Den bricka du spelar ut är värd 1 poäng för dig i ensamt läge. Alternativt 1 poäng för varje mosaikbricka i samma färg som hänger ihop, sida vid sida. (Notera poäng löpande på poänglinjen runt spelplanen).

Kan du dessutom lägga brickan så att dess pil pekar mot din sida av spelbrädet får du förse brickan med en spelpjäs för extra poäng. Du har 8-10 stycken pjäser i ett parti för 3-4 spelare, eller 2 x 7 stycken var om ni spelar på två.

En utplacerad pjäs ger dig också 1 poäng, om den inte hamnar bredvid andra i samma färg då du istället får 1p/pjäs som står intill varandra i en sammanhängande serie. Saknar du pjäser finns regler för hur du kan flytta redan utställda pjäser och spelar du på två, väljer du själv vilken pjäs du spelar ut av de två färger du spelar med.

När golvet i en fjärdedel av stora salen täckts av olika mosaikbrickor sker poängutdelning utifrån hur många träpjäser där står. Ju fler i samma färg du har i kvadranten desto högre poäng får du. Sedan kan pjäserna tas tillbaka och används i övriga salen. Utlagda mosaikbrickor ligger dock såklart kvar spelet igenom.

Spelet fortgår till dess att golvet helt lagts färdigt, alternativt att samtliga rondellens brickor inte längre kan placeras ut.

Hm, det känns nästan som att jag här skrivit mer än vad det finns textmassa i de riktiga reglerna. Hoppas att du fått en känsla för Maharani och dess brickläggningstaktik och systemet med rondellen och olika lägen och kostnader för en bricka. Det hela är faktiskt riktigt enkelt att överblicka när man själv är igång och spelar…

Maharani-asken må se måttligt inbjudande ut men innehållet fängslar, i alla fall för ett parti eller två, då och då. Det blir hård konkurrens om utrymmet och brickorna med flera spelare, på två finns möjligheten till kanske lite större sammanhängande ytor, kort sagt Maharani funkar över hela speldeltagarantalet. Spelet kommer från ingenstans och tar raskt en välförtjänt plats i samlingen över underhållande familjespel väl värda att spendera en stund med. Charmigt!