Magilabyrinten (Drei Magier Spiele/Enigma)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: 6-99 år
Speltid: 20-30 minuter
Innehåll: Spelplan bestående av en underjordisk labyrint och en spelyta (solid pappskiva, perforerad pappskiva samt plastinsats), 24 väggdelar av trä, 24 brickor, tygpåse, tärning, 4 magnetiska spelpjäser, 4 metallkulor, regler
Konstruktör: Dirk Baumann


Magilabyrinten vann utmärkelsen Årets Barnspel i Tyskland 2009 men då hette spelet förstås Das Magische Labyrinth. Hur som helst, den utmärkelsen får förstås inte alla spel så då fattar du att detta är ett som sticker ut på ett bra sätt och jag kan bara hålla med…

Innehållet håller god kvalitet. Runda spelbrickor av kraftig papp, spelpjäser och labyrintens väggar av trä, därtill några metallkulor och en tygpåse. Själva spelasken och plastinsatsen är också med i spelet och tjänstgör som ramverk och kulfång.

Så långt innehållet. Själv spelupplägget då? Jo, det är också helt okej och möjligt att variera för att passa såväl ung som gammal deltagare. Den magiska labyrinten kan göras olika svår och komplicerad beroende på önskad utmaning. Skapa labyrinten med få väggar och det mest blir öppna ytor och lätt att ta sig fram. Bygg upp spelplanen med alla ingående väggbitar och du naturligtvis får betydligt fler smala gångar och återvändsgränder att bemästra. Ja, du kan alltså fritt ändra och lägga till så att du kan få en ny spelplan för varje parti. Det skänker såklart extra livslängd till spelet.

Sätt fast träbitar som väggar på valfria ställen i den perforerade kartongskivan som utgör själva labyrinten. Lägg den ovanpå plastinsatsen och täck allt med en plan spelyta. Sådärja, nu finns det en dold labyrint därunder…

Placera ut varsin rejäl spelpjäs på spelplanens hörnrutor och ”förankra” den vid den plana spelytan med en rund metallkula som du trycker mot din pjäs underifrån. Med stark magnetisk kraft kommer kulan därmed att vara sammankopplad med din pjäs även om de fysiskt faktiskt är skilda åt av själva spelplanen.

När du nu framöver flyttar din spelpjäs runt på spelplanen från en ruta till en annan i raka linjer kommer kulan under spelplanen också att åka med. Observera att din spelpjäs alltså inte skall lyftas och sättas ned på olika rutor utan skjutas fram och tillbaka mellan olika fält, hela tiden i kontakt med spelplanen.

Ja, så länge du inte stöter på några väggar i labyrinten hänger spelpjäs och metallkula ihop och du kan vandra vidare, från rum till rum och leta efter olika föremål. Skulle du dock i din förflyttningsmanöver stöta emot en ”osynlig” vägg i labyrinten (gömd under själva spelplanen ju!) kommer denna vägg att stoppa din metallkula. Din träpjäs kan förvisso skjutas vidare men labyrintens vägg bromsar din kula som faller av när den magnetiska kontakten bryts. Kulan fångas upp av plastinsatsen på vilken allt vilar och rullar ut i hörnet på den del av brädet du kommit till. Det är bara till att återvända till startrutan och börja om…

Spelplanen omfattar 24 olika rum, allt märkta med en unik symbol. Motsvarande symboler finns på de 24 små runda brickor som man förvarar i en tygpåse. Dra fram en bricka för att se vilket rum ni skall försöka ta er till allra först… Starta i hörnen och ge er iväg. Kasta en tärning och se hur många steg ni får gå, 1-2-3-4 stycken. Flytta din pjäs i rask takt i raka linjer från ruta till ruta och hoppas således att en vägg inte står i vägen för den kula som sitter under din spelpjäs…

Den som först når aktuellt rum vinner motsvarande bricka. Därefter drar man en ny ur påsen och så jäktar man vidare. Plötsligt skall man kanske till ett rum beläget nära hörnen. Kanske var det inte så illa att man faktiskt fick börja om alldeles nyss…? Kanske står man redan på den rutan man just dragit fram en bricka för? Grattis, det är bara att ta emot brickan ifråga och dra en ny… Fortsätt kasta tärning, flytta pjäser och besök olika rum på spelplanen till dess att ni tröttnat eller funnit samtliga avbildade föremål. Den som vunnit flest brickor har naturligtvis vunnit ett parti av Magilabyrinten. Sen är det bara att bygga om labyrinten och spela på nytt…

Som du förstår gäller det här att lära av sina misstag, att försöka komma ihåg exakt var man stötte emot en vägg, var kulan trillade ned, för att om möjligt komma fram snabbare nästa gång. Magilabyrinten är ett festligt spel för hela familjen. 4-åringen älskar det!