Machi Koro: Harbor Expansion (IDW Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: startkort och landmärken motsvarande de i grundboxen för en extra (en femte) spelare, därtill en mix av nya stora och små butiker och platser att bygga samt tre nya landmärken att uppföra för att vinna (totalt 82 kort), 12 mynt, regler
Konstruktör: Masao Suganuma

Harbor Expansion kommer i en förpackning exakt hälften så stor som grundlådan (Machi Koro). Trots det är den inte ens fylld till häften och plockar du ut plastinsatsen ryms hela grundspelets innehåll (och mer) här. Något att tänka på om du behöver extrautrymme i spelhyllan!

Gillar du Machi Koro skall du nog absolut skaffa de här extrakorten. Här kommer nya sätt att förändra spelet på och få variation, och det är trevligt, sen är jag ärligt talat inte helt säker på om jag verkligen gillar allt nytt. Somligt är fiffigt och välkommet, annat kanske mindre lyckat. Eller? Tja, det är upp till var och en att bedöma. Använd de bitar som känns mest lockande eller funkar bäst för dig och ditt gäng. Ändra kanske lite på reglerna som de beskrivs?

Nåväl, du får med kort för att en femte spelare skall kunna spela Machi Koro, antingen precis som vanligt enligt grundreglerna, eller förstås med allt nytt som Harbor Expansion för med sig. Jag är inte övertygad om att spelet är passande för fem spelare (har inte testat) men hela Harbor Expansion med fyra deltagare förlänger utan tvekan speltiden rätt rejält. De där 30 minuterna som det står på kartongen måste vara ett feltryck. Än fler som deltar och kastar tärning borde ju inte ge kortare speltid kan jag tycka och inte blir det lättare att överblicka allas kortinnehav heller, eller kanske få plats vid bordet?

Nu är det inte fyra landmärken som skall uppföras för att spelet skall avslutas och någon kunna vinna, här kommer ytterligare tre till. Totalt sju landmärken måste någon ha byggt (vänt upp) framför sig innan spelet är slut. Stadshuset får du förvisso gratis som extra startbyggnad (utöver Vetefältet och Bageriet) men du måste skaffa medel för att få tillgång till Hamnen och Flygplatsen också. Hamnen kostar visserligen bara 2 mynt men Flygplatsen desto mer, hela 30 pengar. Så nog är det väl rimligt att ställa in sig på att få sitta och spela längre? Bra eller dåligt? Tja, jag tycker nog att ett parti Machi Koro skall spelas rätt raskt.

Alla de här nya korten som du kan få inhandla för att expandera din stad ger dig precis som vanligt nya mynt vid olika tärningsutfall, i egen och/eller andras spelomgång. Nu kan du spela med Sushistället, Pizzerian, Tonfiskbåten, Makrillbåten, Skattekontoret eller något annan festlig inrättning.

Precis som tidigare kostar även olika kort olika mycket och finns i begränsad mängd. Nu går det att köpa kort för tärningsutfall upp till summa 14 med två tärningar. Har du byggt Hamnen och senare slår fram en summa på 10 eller mer kan du nämligen få addera +2 till summan om du vill och därmed göra något (eller några) av de allra högsta korten verksamt.

Tonfiskbåten kan ge dig galet mycket pengar och känns nästan som ett alldeles för kraftfullt kort för att spelet skall fortsätta kännas välbalanserat. Aj då. Skattekontoret och något kort ytterligare är också sådana kanske för kraftfulla kort som kan bli spelavgörande. Lite trist kanske. Nåja, de finns där för alla att skaffa, säger du, så vari beror orättvisan.

Jo, här kommer ytterligare en nyhet med den här expansionen. Alla kort till försäljning finns numera inte tillgängliga hela tiden! Istället för att ha grundspelets 15 olika korttyper och de som här medföljer på display i olika högar att välja bland, mixas från och med nu samtliga kort för alla affärer/platser etc. ihop i en enda hög.

Inför spelstart vänds nya kort upp ett i taget och olika kort går till olika högar, likadana kort staplas på varandra. Man avbryter detta förfarande när det finns totalt 10 olika sorters kort framme att investera i, dvs. köpa och spela med. Detta spelsätt innebär såklart att det där kortet du verkligen vill åt och som ligger där tillgängligt kanske köps av någon annan spelare precis i draget före. Och sen kan det dröja innan ett likadant dyker upp igenů Och även då kanske bara för att köpas av någon annan som förstått dess potential innan du hinner slå till!

Ja, nu kan det verkligen bli kamp om viktiga kort, en rätt stor skillnad mot grundspelets regler där alla kort fanns till alla spelare i stor utsträckning. Beroende på när vissa kort dyker upp och kan köpas så kan dessa bli synnerligen nyttiga eller klart mindre värdefulla. Du vill sannerligen ha kontanta medel tillgängliga för att kunna köpa det du vill när rätt kort blir tillgängligt. Samtidigt måste du nu samla mer pengar än någonsin tidigare för att ha råd med en riktigt kostsam Flygplats t.ex!

Så jo, vissa tyngre kort med stora belöningar som någon spelare kan ha turen att kunna köpa tidigt i ett parti Machi Koro (med Harbor Expansion) kan verkligen spela en stor roll, rentav avgörande.

Det här spelsättet skänker mer spänning till ett parti på ett sätt, men eftersom det är slump i såväl tärningskast som kortutbud så kan upplägget (och spelflytet/upplevelsen) lika gärna falla pladask.

Flera kort kan erbjuda stora belöningar, andra kort kan tvinga många spelare att betala till någon annan. Det kan ofta bli riktigt svårt att få förmögenheten att växa till de belopp som krävs, och det är synd. Spelvarv på spelvarv där man kastar tärningar och hela tiden får in mindre pengar än vad man genast måste lämna ifrån sig blir inte sällan en irriterande och trist upplevelse.

Men det går ju å andra sidan förvisso att välja vilka kort man vill spela med. Precis alla kort från både grundspelet och den här expansionen behöver kanske inte blandas ihop för alla spelpartier? Nog borde man kunna välja bort en sorts kort eller två om man så önskar? Jo, du gör som du vill när du spelar.

Men som sagt, Harbor Expansion spär absolut på speltiden en hel del. Du måste samla ihop mer pengar, för att bygga fler landmärken och samtidigt innebär många nya kort att du får det svårare att få ihop nödvändiga belopp. Fler spelomgångar än tidigare (läs: i grundspelet) ger nog klena belöningar vad gäller din spelekonomi, det skall du vara beredd på. Men nog kan det vara skoj att testa nytt! Har du, som sagt, Machi Koro i hyllan och gärna spelar det, är detta något som också bör finnas tillgängligt. Men betyget får stanna vid en solid trea.