Machi Koro (IDW Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 4 x 4 landmärken, 4 x 2 startkort, 72+12 kort för olika platser/butiker i Machi Koro (totalt 108 spelkort), 2 tärningar, 78 mynt, regler
Konstruktör: Masao Suganuma

Som borgmästare i Machi Koro är det din uppgift att få staden att växa och se till att alla invånare har det bra.

Det kan dock vara svårt att göra alla nöjda, somliga invånare vill ha caféer och äppelodlingar, andra uppskattar hellre ett jobb i en gruva eller ett besök på en idrottsarena. Skall det byggas restauranger, affärer eller kontorskomplex? Ja, säg det. Det är ju du som bestämmer! Allt har förstås sitt pris och kommer med olika för- och nackdelar.

Machi Koro är ett kort- och ett tärningsspel. (Eller ett Fast-Paced, City-Building, Dice-Rolling Card Game som det står på asken). Det är en eller två tärningar som aktiverar specifika kort så vid sidan av några taktiska val här och där så är det ett mycket slumpstyrt spel. Men det kan absolut ha sin charm det också, Machi Koro är rätt festligt. Och i sanning väldigt annorlunda.

Speltiden rätt lagom kort och reglerna är enkla, nästan på gränsen till för simpla. Ibland kan man allt hamna i en situation där spelgruppen måste stanna upp och tänka till kring ett visst spelkort eller i vilken ordning det är tänkt att saker och ting skall ske, fast här tycker jag man kan ha överseende med en sådan liten skavank. Skall det vara enkelt att komma igång och spela så skall det. Och grundreglerna är som sagt mycket simpla. Kasta en eller två tärningar, titta på det eller de kort som motsvarar utfallet och följ korttexten, en mening eller max två…

Målet med spelet är att vara först med att ha låtit bygga (vända upp korten för) fyra större landmärken i Machi Koro. De är Tågstationen, Affärscentret, Nöjesparken och Radiotornet och alla spelarna har från början motsvarande kort liggande nedvända (under konstruktion) framför sig.

Kostnaden för dessa byggnadsverk är i tur och ordning 4, 10, 16 och 22 pengar styck så du måste på något sätt försöka skaffa fram 52 sådana. Du börjar spelet med ett startkapital på 3 mynt. De fyra olika byggnaderna ger dig sedan, var och en, en unik ny förmån att utnyttja spelet igenom, när motsvarande landmärke byggts. Du får bygga dem i valfri ordning.

Tågstationen låter dig spela med en eller två tärningar. Affärscentret ger dig bonusmynt för somliga andra verksamheter du kanske skaffat och Nöjesparken ger dig omedelbart en extra spelomgång om du slår samma siffror med två tärningar (1+1, 2+2, 3+3 osv…). Radiotornet tillåter omslag av tärningarna en gång per omgång. Generöst!

Till din hjälp att bygga de här fyra sakerna har du från spelstart ytterligare kort framför dig; ett vetefält (märkt 1) samt ett bageri (märkt 2-3). Siffermärkningen motsvarar såklart den framslagna summan hos en eller två tärningar, vilket du nu valt att spela med för stunden.

Vetefältet ger dig alltid ett mynt i alla spelares omgång (förutsatt att någon slår en 1:a, dvs. spelar med en tärning). Bageriet ger dig också ett mynt, men bara när du själv spelar och slår fram en tvåa eller en trea med en tärning, eller summan 2 eller 3 med två tärningar.

Eftersom alla spelare startar med exakt samma uppsättning kort handlar de första omgångarna bara om att slå en tärning och hoppas på 1-2-3 som utfall. Tidigt i spelet betyder ju framslagna 4-5-6:or ingenting.

Men det kommer nog strax att ändras. Utöver att göra ett kast med en eller två tärningar i din tur har du efter det också möjligheten att förvärva (köpa) ett nytt spelkort av de 15 olika sorter som ligger i olika högar på bordet. De här korten bygger således ut din stad, Machi Koro, och korten är naturligtvis märkta från 1 till 12 där somliga kort täcker två utfall/summor t.ex. 2-3, eller 9-10 eller 1-12. Enkelt uttryckt vill du självklart skaffa dig kort som täcker samtliga möjliga tärningsresultat, oavsett om du spelar med en eller två av dem. En spelomgång i vilken du inte tjänar några pengar är förstås en bortkastad runda.

Olika kort kostar såklart olika mycket att köpa. Du har begränsade medel och du vill förstås ha pengar både till nya kort och dina fyra byggnadsprojekt för att vinna spelet. Det är en lurig avvägning mellan att vilja spara och spendera. Du köper nya kort ett i taget, och de finns alla i en viss begränsad mängd. De handlas enligt först-till-kvarn-principen och somliga av dem kan du skaffa flera likadana av, andra endast i ett exemplar.

Sakta men säkert skaffar du dig ett Café, en Ostfabrik, en Gruva och en Äppleträdgård, eller kanske två. Nu ökar du sannolikheten för att du skall få in lite pengar, kanske både när du slår fram vissa summor och när motståndarna gör det. Ja, här gäller det alltså att vara uppmärksam, du måste hålla koll på vad övriga spelare får för tärningsutfall. Kanske genererar deras tärningskast precis det du behöver för att tjäna stålar!

Somliga kort betyder att pengarna skall utbetalas från den gemensamma banken, åter andra kort säger att du skall få pengar från alla övriga spelare, eller kanske från den som slagit fram en viss siffra. Ja, var uppmärksam, både på tärningsutfall och vilka kort som ni alla har framför er. Det kan sannerligen bli en lång räcka kort som ligger framför var och en, och tillsammans med kortbanken att köpa ifrån kan detta bli ett rätt utrymmeskrävande spel. Och en utmaning att överblicka.

Men det är samtidigt lättsamt och småmysigt, ja festligt annorlunda i all enkelhet. Du kastar tärning, skaffar kort och skickar små mynt fram och tillbaka. Mer är det inte frågan om, men nog räcker det för en trevlig spelupplevelse. 3,5 i betyg helt klart, eller kanske rentav en 4 för originalitet.

Spelboxen är inte märkvärdigt stor men ändå enorm i förhållande till det lilla innehållet. Drygt 100 spelkort, ett par tärningar och en handfull pappmynt tar inte stor plats. Här finns löjligt mycket luft i asken, men du förväntas kanske skaffa fler kort i kommande expansioner? Det här ju hade kunnat rymmas i en decimeterstor box och varit avsevärt mer portabelt.