Livingstone (Lautapelit.fi)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-45 minuter
Innehåll: Spelplan, 60 stenar, 55 tält, 75 mynt, 33 kort, 10 tärningar, 5 skattkistor, 5 poängmarkörer, 1 ångbåt, 1 påse, regelhäfte
Konstruktör: Benjamin Liersch

Du bestämmer själv hur ofta du vill donera pengar till drottningen och självklart också vilket belopp men se till att det blir en ansenlig slant. Den som snålat och vid spelets slut lagt undan minst pengar i sin skattkista som gåva har omedelbart förlorat spelet. Och det oavsett hur partiet har sett ut fram till dess…

Du kan ha använt spelkorten optimalt, du kan sitta på en förmögenhet i pengar och/eller juveler, du kan ha placerat alla dina tält på alla de mest värdefulla platserna och fullkomligt dominera poängtabellen. Allt det där betyder noll och intet om du är spelaren med den mest blygsamma donationen till drottningen!

Jag är inte säker på om den där regeln är ett genidrag eller något som sänker hela spelet men jag lutar åt det förstnämnda. Livingstone fungerar bra som relativt snabbspelat, småklurigt brädspel.

Du kan i din tur välja mellan fyra olika saker att göra och du kommer säkerligen att behöva använda dem alla lite då och då för att vara framgångsrik. Ibland kanske ett visst val visar sig bli en chansning som inte gick hem, men det får man ta. Här är det både tur och skicklighet som avgör framgången! Fast att plocka en bunt juveler när tillfälle så ges verkar dock aldrig vara fel…

Varje spelvarv inleds med att alla de ingående tärningarna kastas en gång och sorteras i stigande ordning. Här nyttjas två vanliga tärningar per deltagare och först går man spelgänget runt och alla får ta varsin tärning i tur och ordning. (Vilken av de tillgängliga bestämmer man själv). Efter en upplockad tärning utför man så sitt valda drag och därefter så kan det eventuellt erbjudas en möjlighet för någon eller några spelare att ta ytterligare en tärning (eller kanske flera?).

Här säger reglerna att du får ta en tärning till om den har ett högre värde än den föregående du plockade upp, så tog du den högsta tillgängliga i första draget eller valde du en av låg valör? Nu kan det alltså bli möjligt för en eller flera spelare att ta kanske både en, två och tre tärningar medan andra bara får en, allt beroende på vilka prickar som kom upp och hur man valt. Kanske blir det bara en tärning var? Det här tärningssorterandet och väljandet påminner lite om upplägget i spelet Ypsahan (fast där tog en spelare alla tärningar i en viss valör…) Nåväl, det här greppet känns fräscht och annorlunda.

Alla tar en tärning och gör sitt drag. Det finns som sagt fyra olika saker att välja bland.

1. Du kan ta pengar motsvarande tärningens värde (så här vill man såklart ta en tärning med många prickar…)

2. Du kan välja att sticka handen i tygpåsen och fiska upp ett antal juveler motsvarande tärningens ögon. Juvelerna kan vara olika värdefulla. De flesta stenarna i påsen är dock just vanliga stenar och inte värda något. En juvel kan säljas när som helst i din tur men om du vågar chansa på att få ett visst specialkort kan juvelen längre fram kanske bli än mer värd – eller helt värdelös!

3. Du kan, oavsett vald tärnings värde, plocka upp ett spelkort till handen. Du får ha hur många som helst och spela dem när det faller sig lämpligt. Spelkorten kan öka/minska dina juvelers värde, låta dig placera ut tält gratis eller på olika ställen oavsett tärningens utfall. Ja, du kan få ställa ut dubbla tält, spela två turer på raken eller låta spelet hålla på en extra omgång om du vill åt ett extradrag eller en till poängräkning.

4. Sist och slutligen kan du välja att ta en tärning och på spelplanens rad som motsvarar tärningens ögon låta uppföra ett tält. Varje tält i en av spelplanens rader ger poäng. Den som har flest tält i varje rad får i slutet många poäng.

Spelet fortgår i tio identiska omgångar om ingen nyttjar specialkort för att spela en runda till. Vinner gör som sagt den med mest poäng i slutet, förutsatt att du alltså inte har gett drottningen den allra minsta donationen. Poäng får du för dina utplacerade tält i olika rader och kolumner på spelplanen, men skall du ha råd att placera ut tälten där du vill och så ofta du vill behöver du pengar eller juveler för att finansiera det hela.

Reglerna är inte alldeles solklara rörande just hanteringen av juveler, men på det stora hela är Livingstone-spelet en lättsam mix av strategi och tur. Speltiden är förhållandevis kort.