Lilla tjuv & polis (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 4 år
Innehåll: Spelplan, tärning, 4 poliser, 32 bovar, 36 plastfötter, 32 klistermärken, 4 fängelseväggar, regler

Texten på omslaget ljuger inte. Detta är verkligen ett spel för de allra yngsta. Speltiden är riktigt kort, kanske bara 5 minuter. Du rekommenderas att spela om och om igen. Frågan är hur många snabba partier man har lust med innan allt känns väl bekant och tjatigt.

Lilla tjuv & polis spelas i själva kartongen så lyft på locket och vik upp spelytan. Lägg lite tid på att trycka ut en samling spelfigurer ur sina kartongark, sätta dem i sina plastfötter samt märka upp de sistnämnda med klistermärken undertill. Det är lite pill och pyssel en stund, men sedan är det klart för alla kommande partier. Avskilj sedan kartongens fyra hörn med fängelseväggar så har respektive deltagare sin egen lilla polisstation. Här gäller det nu att så snabbt som möjligt fånga fem tjuvar!

En slinga bestående av totalt 16 rutor väg omgärdar fyra områden. I varje område finns inledningsvis åtta misstänkta skurkar. Somliga av dessa har nu undertill klistermärken som avbildar stöldgods i någon form, en del ”tjuvar” visar sig vara oskyldiga. Eftersom alla spelfigurer blandas och ställs ut slumpmässigt kan det vara fler/färre verkliga tjuvar i de olika områdena i olika spelomgångar.

Ställ ut era respektive poliser någonstans på vägen, kasta tärningen och gå runt, runt de här områdena och leta skurkar. Du vill såklart åt de som verkligen har stulit något!

Visar tärningen 1-2-3 eller 4 flyttar du din polis lika många steg medurs och kollar sedan upp en av bovarna i det angränsande området. Lyft pjäsen av spelplanen och visa upp undersidan för samtliga spelare.

Är det en riktig tjuv? Grattis! Sätt denne i finkan i ditt hörn av spelplanen. Är klistermärket på undersidan tomt, blankt, är din haffade bov naturligtvis oskyldig och måste sättas tillbaka igen.

Här gäller det nu för alla att komma ihåg var de oskyldiga personerna står så att man själv inte lyfter dem igen framöver!

Visar tärningen en springande bov betyder det att en av dina infångade tjuvar rymmer från ditt fängelse. En annan spelare sätter tillbaka tjuven någonstans på spelplanen igen.

Blir tärningsutfallet en stjärna har du tur. Din polis får förvisso inte gå någonstans men han kan stå kvar och kontrollera två figurer i aktuellt område.

Mer än så var det inte frågan om. Kasta tärning och flytta runt på en synnerligen kort bana. Efter de flesta tärningskasten lyfter du och tittar på en eller kanske två spelfigurers undersidor. Är det en tjuv eller någon oskyldig? In med personen i fängelset eller låt honom gå tillbaka. Kasta, flytta, lyfta, titta. Enkelt. Ett tärningsspel med kom-ihåg-moment, nästan väl simpelt, men som sagt, för de allra yngsta. Rätt snyggt är det också.