Liga (Tockeman/Alga)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: Från 11 år
Innehåll: Spelplan, 6 spelpjäser, 68 proffskontrakt, 32 postkort, 20 matchkort, 20 lånekort, tärning, 6 matchtärningar, 60 bollar, 21 pokaler, regelhäfte, färgbrickor, pappersblock, sedlar i fem olika valörer
Konstruktörer: Henrik Heyman & Mikael Aggebrandt

Fotbollsspelet Liga överraskar positivt, mina lågt ställda förväntningar överträffas! Visst handlar det bara om tur med kort och tärningar och visst kan helhetsbetyget inte nå högre än till en medeltrea men ändå... Att bygga upp ett eget fotbollslag, göra det allt bättre med allt skickligare spelare och därmed förbättra oddsen för att vinna en massa matcher funkar riktigt smidigt med små medel. Tänk att det för en stund kunde vara så skoj att lira fotboll med en handfull tärningar...

På själva spelplanen spelas dock inga fotbollsmatcher, den utgör mest förvaringsutrymme för somliga korthögar och scenen där det lottas vilka lag som skall mötas. Därtill är det här det slumpas fram vem som har hemmamatch (och därmed får hand om publikintäkterna), när det kommer 4000:- i sponsorpengar till klubben samt när det kommer speciell post till laget.

Varje spelare tar en spelpjäs och placerar denna på ruta 1 i en egen rad på spelbrädet. Här finns sex kolumner (för upp till 6 spelare) med fält märkta 1-10. Vänd pjäserna (fotbollsspelarna) mot de högre numren. Turas nu om att slå en vanlig tärning och flytta din pjäs framåt i gångriktningen motsvarande antal steg. När du kommit till ruta 10 vänder du figuren om och går tillbaka till ruta 1 osv. Fram och tillbaka mellan de tio fälten...

När du landar på ruta 1 och ruta 10 tar du ett Postkort och följer instruktionerna. Passerar du ruta 1 (dvs. på väg dit från ett högre nummer och med förflyttning kvar för att vända om...) får du 4000 kr som sponsorpengar och när du stannar på ruta 8 är det tillåtet att ta ett lån. Du får ha som mest 5 lånekort i spel och minst ett av dem skall återlämnas och återbetalas var gång du passerar ruta 1.

Tja, det här spelmomentet leder alltså (oftast) till förbättrad ekonomi. Du samlar kort och gott ihop en slant för spelarköp inför kommande matcher. Olika Postkort ger dock olika direktiv; slå igen, betala ränta på lån, inkassera medlemsavgifter, rusta upp arenan, köp spelare, betala försäkringar, åk på träningsläger osv. Postkorten kan innebära såväl intäkter som utgifter. Dessutom är det var gång du slår tärning tillåtet att köpa en ny spelare till ditt lag, förutsatt att du inte redan sitter på 11 proffskontrakt då du såklart måste sälja en spelare först innan du på nytt kan utöka truppen.

I övrigt tjänar allt det här tärningskastandet och pjäsförflyttandet till att avgöra vilka som skall spela nästa match mot varandra. När två pjäser möts, på samma ruta i sina respektive kolumner och med spelpjäserna vända mot varandra, skall de båda lagen tävla. (Gäller dock ej för pjäser som stannat och träffas på ruta 1 eller 10).

Den som slog tärningen och flyttade så att det blev match anses ha hemmaplan i den kommande matchen och får genast dra ett Matchkort med förutsättningarna inför bataljen. Här kan det nu tillkännages att vissa spelare är upptagna på annat håll med landskamp och därför inte kan medverka i dagens match (synd om det var dina spelare, tur för dig om de fanns i ett motståndarlag!). Det kan också vara så att en viss spelare i något lag är skadad och måste utgå, eller att ett lag har en formtopp och får bättre segerchanser... eller något annat.

Skulle det kallas till match genom pjäsmöte på ruta 4, 5 eller 6 är det dessutom Matchtips som gäller. Samtliga speldeltagare satsar en slant på den förestående matchens slutresultat och kan såklart vinna eller förlora sina pengar. Kanske kvarstår insatserna i en tipspott för framtiden.

Så där ja, nu närmar vi oss matchstart. Hemmalaget kastar den vanliga tärningen och inhöstar först en slant i publikintäkter, sedan kastas en eller flera specialtärningar. Hur många och exakt vilka beror på din lagsammansättning.

Varje proffskontrakt avbildar en eller flera små rutor i olika färger. Samlar du via ett eller flera kort ihop 6 enhetliga rutor i en viss färg är du berättigad till ett kast med tärningen i samma färg. Startuppsättningen 18 gröna rutor (3 kort 6 gröna rutor) ger dig således 3 kast med grön tärning. Inte helt oväntat är det den sämsta...

Investerar du senare i t.ex. tre spelarkontrakt med vardera 2 vita fält, är du såklart berättigad till att slå med vit tärning en gång... Skaffa andra kontrakt och samla ihop till 6 stycken andra rutor i enhetliga färger för andra tärningskast osv.

Somliga spelare är givetvis extra värdefulla, men kostar också därefter! Landslagsspelare har ofta två eller tre rutor men då i olika färg. De ger således direkt kanske inget extra som ensam lirare men kan förstärka upp och bredda truppen. I par med sin landslagskollega blir det dock genast en extra tärning att kasta. Ja, utöka startlaguppställningen så att du kan kasta fler och andra tärningar än enbart den gröna.

Här finns specialtärningar i grönt, blått, svart, gult, vitt och rött med successivt allt bättre odds för goda resultat. På den gröna tärningen är 5 sidor blanka, med en 1:a på sista sidan. Den där 1:an innebär naturligtvis ett gjort mål! Rätt dåliga möjligheter till storslagna resultat med den alltså. Kastar du den röda tärningen (med 3 blanka sidor) visas ändå resultaten 3-2-1 på de övriga. Resterande specialtärningar har utfall däremellan...

Ja, håll ordning på hur många tärningskast du får göra med de olika tärningarna. Till din hjälp finns små plastbrickor i olika färger. Kasta tärningarna och håll tummarna. Motståndaren slår sina kast och den som helt enkelt gjort flest mål vinner.

Och sen fortgår spelet till dess att ett lag vunnit ett antal pokaler och/eller poäng. En vinst ger 3 poäng, oavgjort 1 poäng till båda lagen. 10 poäng resulterar i en pokal. Här kan man således själv välja speltid.

Det var fotbollsspelet Liga det! Ett spel med två distinkt olika spelmoment. Ett där samtliga deltagare kastar en vanlig tärning och flyttar sina pjäser fram och tillbaka, drar kort och därtill flyttar sedlar fram och tillbaka. Och sedan ett moment där 2 av spelarna gör upp om segern i en match med nytt tärningskastande.

Det första momentet kan ta sin lilla tid om det vill sig illa. Alla spelare slår tärningar och passerar varandra på spelbrädet, det verkar till synes aldrig bli match. Detta moment blir dock ändå något festligare med många spelare än med färre. Det blir liksom bättre odds för möten och går nog snabbare att få till den där matchen. Å andra sidan sitter kanske fler och tittar på när det väl blir match...

Ja, när det sedan spelas match går den lyckligtvis betydligt snabbare än en vanlig. Några tärningskast och så färdigt, avgjort! Dela ut poängen och börja om. Förbered för nästa match. Samla ihop miljonerna för ett spelarköp och förstärk truppen. Sälj av spelare och byt ut dem... Precis som i verkliga fotbollslivet!

Vill man ha mer än bara tärningskastande är det här såklart helt fel spel att satsa på, men ändå, det funkar faktiskt bra att spela fotboll med tärningar och visst är det så att de bättre spelarna för med sig bättre tärningar och därmed större chanser för laget att vinna. På samma sätt som även det på pappret starkaste laget kan falla på grund av t.ex. en hastig skada (Matchkort) eller något annat (slumpkast med tärningar).

Som alternativ till diverse lagom simpla familjespel med upprepat tärningskastande, kortläsande och pengatransaktioner såsom t.ex. travspel, Monopol osv. funkar detta alldeles utmärkt.