Le Havre (Lookout Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 100-200 minuter
Innehåll: 3 spelbräden, 5 runda spelbrickor, 5 skeppsmarkörer, startspelarbricka, 7 lagerbrickor, 16 matproduktionsbrickor, 420 små pappbitar representerande pengar, järn, lera, kol, spannmål, trä, fisk etc., 110 spelkort (standardbyggnader, specialbyggnader, lånekort m.m.), regler, regelappendix
Konstruktör: Uwe Rosenberg

Le Havre, ett kanonspel. Vad finns det egentligen att inte tycka om?

Speltiden och kanske den tredelade spelplanen, kan jag tycka.

Den sistnämnda är, precis som alla spelkort och andra delar, förvisso riktigt tjusig, men tre delar bredvid varandra tenderar att glappa och glida isär. Helt plan blir den kanske inte heller. Därtill finns det inte tillräckligt med plats för spelets alla kort och brickor. Spelkorten ligger delvis utanför brädet och här finns helt enkelt för många små brickor, både till antal och sorter, för att rymmas och samtidigt ligga i åtskilda högar. Det blir till att då och då fylla på med nya brickor här och där allt eftersom. Sedan krävs ytterligare utrymme framför varje deltagare. Ett rymligt bord behövs utan tvekan om allt skall vara lätt överskådligt, du vill kunna se både spelbrädet och vad alla spelare har framför sig.

Speltiden ja, den är rejäl. Räkna med i alla fall tre timmars spel för ett parti, lägg sedan på lite för spelförberedelser och regelförklaringar för nya spelare och du kan lätt hålla igång fyra timmar eller så. Sitta och tänka länge i varje runda kan alla göra också, du har ofta saker att välja bland och fundera på. Visst är detta ett höjdarspel, men den här tiden att lägga på ett enda parti hittar jag sällan.

Le Havre anges vara för 1-5 spelare. 3-4 måste jag säga är det bästa, med fem deltagare tar allt än längre tid (och rekommenderas bara för erfarna Le Havre-spelare), med få spelare plockas flera kort bort och reglerna modifieras lite. Det går att spela full eller förkortad version av spelet, de båda uppläggen är identiska men med olika många omgångar.

Förkortad version för en spelare påstås vara 4 omgångar/ca 20 minuter, kanske 7 rundor och en timme i full version. För t.ex. 3 deltagare gäller 12 rundor/120 minuter eller 18 rundor/180 minuter, än mer alltså med 4 eller 5 hängivna spelare. Naturligtvis skall du spela den kompletta versionen om du ger dig på detta! Och det kan jag trots invändningarna ovan rekommendera å det starkaste.

I den franska staden Le Havre är du något slags handelsman. Du samlar råvaror i form av fisk, trä, lera, järn, spannmål, boskap, hudar och kol. Och så pengar förstås. Den med mest pengar efter några timmars spel vinner!

Dina råvaror kan du sälja eller förädla. Fisken kan rökas, järnet kan bli stål, leran kan bli tegel, spannmål kan bli bröd osv. Ju fler resurser du har kommit över desto bättre och förädlade varor är naturligtvis mer värdefulla än icke-bearbetade men det är bara du som vet vad du verkligen vill ha och behöver. Vad vill du åstadkomma? Vilken strategi skall du ha?

Du använder även somliga resurser för att konstruera fartyg. Dessa kan hjälpa dig att frakta runt och sälja olika varor samtidigt som de förser dig med mat. Efter vart sjunde speldrag måste du utfordra de hjälpredor som jobbar för dig. Då gäller det att ha tillräckligt med fisk, rökt fisk, spannmål, bröd etc. för att de skall slippa gå hungriga. Vid varje sådan omgång om sju drag ökar kravet på mat så det gäller att tänka ut ett smart sätt att trygga tillgången på föda samtidigt som man vill åt även andra tillgångar…

Olika byggnader med unika funktioner som dyker upp på spelkorten kan du antingen låta uppföra själv eller hyra av någon annan spelare eller staden självt. Mot en viss entréavgift kan du tillåtas komma åt vissa byggnaders funktioner. Vill du inte betala dessa belopp kan det således kanske vara en god idé att investera i att bygga upp hela rasket själv och ta över ägarskapet. Då kanske någon annan spelare betalar dig hyra istället?!

Ja, det är väl själva spelupplägget i ett nötskal. Mer konkret går det till så att varje spelare i sin tur först förser hamnens olika lager med två nya varor (eller pengar). Här finns fasta kombinationer av Trä/Fisk, Hudar/Trä, Järn/Mynt, Lera/Fisk etc. Efter första spelrundan ligger ordningsföljden av dessa fast och varje vara skall helt enkelt representeras med en extra bricka i respektive lager.

Efter att ha fyllt på spelplanen med nya varor på två ställen har man sedan ett val att göra. Antingen tar man alla brickor för en viss vara från motsvarande lager (ju fler desto bättre, såklart) eller också ger man sig in i en viss byggnad för att åtnjuta dess specifika handling/effekt. I det sistnämnda fallet krävs ofta något slags entréavgift.

Här dyker det således upp funderingar kring att ta viktiga resurser eller slå till och ockupera en lämplig byggnad för att få göra något mer. En byggnad som någon annan just använder är inte tillåtet område för de andra så man måste också försöka bedöma bästa tillfället för att göra sitt drag och samtidigt blockera motståndarnas framfart.

Utöver ovanstående finns det även möjligheter att köpa sig byggnader och/eller fartyg i sitt drag. Lån kan du också ta om pengarna skulle tryta, men då tillkommer såklart ränta och andra avgifter. Tryter maten är du illa ute men mat kan såklart ersättas av pengar. Fast pengar ville du ju samla för segern… Jaja, här finns som sagt mycket att ta ställning till och välja bland.

Spelkorten ja, mer om dem. Här finns 36 specialbyggnader att besöka. Endast sex sådana kort kan komma i spel i varje parti så här finns en faktor som erbjuder spelvariation över tid.

När de gäller de 33 standardbyggnaderna är det tre av dem som är s.k. startbyggnader i varje spel, de andra 30 korten blandas och fördelas på 3 högar som sedan sprids ut i något slags omlott-läggning så att man under respektive stapels översta byggnadskort ser nederdelen av alla de underliggande nio korten.

Byggnader man härmed vill besöka som hastigast (eller köpa/bygga) måste komma i spel i fallande ordning. För respektive rad om tio kort måste första kortet först plockas bort innan det efterföljande kan bli tillgängligt osv. Här kan man således plocka det översta från en eller flera högar eller jobba sig ned i en rad på jakt efter vissa unika kort.

Det här systemet innebär såklart också att olika kort/byggnader kommer i spel olika tidigt och i olika situationer. En del riktigt värdefulla kort (men dyra!) kan ligga överst och blockera billigare köp till dess att någon bestämmer sig för att faktiskt betala det där höga priset! Alla kort (utom de 6 specialbyggnaderna) ligger ju fullt synliga för alla, man ser var de finns, vad de kostar och vad som måste tas om hand först. Vem vill åt vad?

När alla de spelrundor som man gjort upp om att spela är till ända får alla spelare utnyttja effekten hos en enda valfri byggnad en gång (till?), förutsatt att man kan betala entréavgiften eller själv äger byggnaden. För denna sista action gör det inget om byggnaden redan är upptagen av någon annan besökare.

Nu gäller det! Vem har skrapat ihop mest pengar? Addera kontanter och värdet på byggnader och fartyg. Dra ifrån ett belopp för eventuella obetalda låneskulder. Nu har du totalsumman.

Ah, säger du, men alla mina ihopsamlade brickor? Allt mitt trä, tegel, mina hudar, järnet, brödet, kolet, fisken jag har kvar…? Av noll och intet värde om du inte under spelets gång har lyckats omvandla sakerna till kontanter. Så vill du åt lite slantar för basvaran eller vill du ha mer pengar per vara genom förädling? Ja, det gäller att planera även för detta.

Titta, tänk och slå till…(Och det kan sägas gälla om du ser Le Havre till salu i butiken också…)