Drakborgen Legenden (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 10 år
Speltid: 1-2 timmar
Innehåll: 2 regelhäften, 1 spelplan, 1 solskiva, 12-sidig tärning, 1 soltärning, 50 röda marker, 50 svarta marker, 20 genomskinliga plastfötter, 80 labyrintbrickor, 105 rumsbrickor, 4 stridsplattor, 1 drakbricka, 5 spindelnätsbrickor, 4 shurikenbrickor, 4 pilbrickor, 4 kastdolkar, 16 öppen dörr-brickor, 13 hjältefigurer, 18 skattkammarkort, 12 drakkort, 18 monsterkort, 12 amulettkort, 8 ringkort, 10 specialkort, 12 hjältekort
Konstruktörer: Jakob Bonds & Gustav Bonds

Med det bästa från Drakborgen I och II, en del förbättringar och nyheter har vi så nya Drakborgen Legenden här. Ett äventyrligt strategispel står det att läsa på asken, men jag tycker nog att rätt mycket handlar om tur med dragna kort, brickor och tärningar i detta spel. Därmed inte sagt att det är ett dåligt spel, nej inte alls, men strategispel? Nja…..

Nåväl, det handlar precis som i tidigare versioner av Drakborgen om att deltagarna iklär sig rollen som äventyrare på jakt efter drakens skatt någonstans djupt inne i borgen. Man spelar på en spelplan i form av ett rutnät, den här gången med 9 x 9 rutor (en mindre borg nu än i Drakborgen-spelet alltså) och preparerar varje ruta med både en rumsbricka och ett rumskort innan spelet kommer igång. Detta skiljer sig lite åt mot förra utgåvan där man hade spelplanen tom vid start och sedan drog en bricka och ett kort i varje steg och således byggde upp borgen. Nu mer vänder man upp den. På rumsbrickan visas korridorer eller hela rum i borgen och på rumskortet står att läsa vad som finns i rummet. I korridorerna tar man sig oftast fort fram, rummen kan erbjuda mer eller mindre svåra utmaningar (monster, fällor etc.) eller härliga skatter eller andra nyttoföremål. Mycket är sig likt från originalspelet (läs gärna mina kommentarer om detta på annan plats). Här finns t.ex. alla de 12 hjältarna från Drakborgen II-lådan liksom möjligheten att söka sig fram i underjorden, i katakomberna under själva Drakborgens spelplan, men en hel del nyheter bjuds det också på.

Solskivan med sin snurrpil omfattar 21 steg eller rättare sagt 21 spelvarv för varje deltagare. Denna ersätter Drakborgens solskala med sina 26 steg. Vrider man fram pilen på solskivan ett steg till når vi symbolen med en döskalle och har man inte hunnit ut ur borgen då, med eller utan skatter, är man fast för alltid och har misslyckats. Vid en första anblick kan man misstänka att speltiden är än mer begränsad nu, men det är inte säkert. I varje spelvarv slås soltärningen innan snurrpilen flyttas framåt. Soltärningen visar antingen ett moln, en sol eller rentav två solar. För en eller två solar flyttas pilen omedelbart lika många steg framåt, men kommer molnet upp står tiden så att säga still…..Detta innebär att spelet skulle vara slut redan efter bara 11 drag om man hela tiden slår fram två solar, men å andra sidan att speltiden skulle vara oändlig om man bara fick fram molnet på tärningen…..Så ger man sig in i den nya Drakborgen kan man inte veta hur mycket tid man har på sig.

Att nyttja lönndörrar kan spara mycket tid på förflyttningar, det gäller bara att finna dem. Nu finns olika sorters symboler att leta efter på rumsbrickorna. Dörrar kan man dyrka upp eller slå sönder och nu finns små öppna dörrar-brickor att lägga ut på spelplanen för att visa var det är fri passage. Nytt är också möjligheten att vistas i samma rum som sina motståndare, eller medhjälpare om man vill se det så. Flera hjältar får vistas på samma bricka och man kan kämpa tillsammans mot monster eller till och med strida mot varandra eller rentav självaste Draken i skattkammaren, om man så önskar och nyttjar de lite mer avancerade reglerna.

Även stridssystemet är omgjort. Där det tidigare fanns A-, B- och C-kort som slog varandra i fallande ordning omfattar systemet nu stridsplattor där Styrka slår Psyke, Psyke slår Vighet, Vighet slår Rustning som slår Styrka. Skulle spelare och monster både visa samma egenskap tittar man på den faktiska siffran för hjälten eller monster. Precis som tidigare besitter ju alla hjältarna olika individuella värden för styrka, vighet, psyke, rustning, livskraft i form av KP, kroppspoäng etc. Istället för att som i första Drakborgen flytta en markör på spelplanen får varje spelare nu små runda plastbrickor i antal som motsvarar ens KP. Man lämnar tillbaka brickor i takt med att man blir skadad av fällor, vapen, monster osv. När dessa är slut har också livet runnit ut…..

Ja, innehållsmässigt är Legenden ett fylligare spel än första Drakborgen, men till det sistnämnda fanns ju Drakborgen II, så det är väl mest en smaksak vilket spel man föredrar. Kanske att detta är något mer avancerat sett till strider och olika monster och lite mer spännande oförutsägbart med tanke på nya solskivan som avgör speltiden, men så värst olika är de ju inte. Reglerna är dock mycket mer tydliga och lättlästa i Legenden-versionen, men jag föredrar gamla hederliga rollspelet Drakar & Demoner om jag vill ha skattletaräventyr, monsterstrider och farliga eldsprutande drakar.