Legendary: Secret Wars, Volume 1 (Upper Deck)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: 350 spelkort, regelark
Konstruktör: Devin Low

2015 års tecknade Marvelserie Secret Wars är jag i skrivande stund inte bekant med, men vad gör väl det, det är härligt att få ta del av allt innehåll i den här boxen, även om den är mindre än halvfull.

Om du tänkte att du redan hade lagom många spelkort och variationsmöjligheter till spelet Legendary Marvel ber jag dig tänka om. Du kommer naturligtvis att vilja ha det som Secret Wars-expansionen erbjuder också. Det är nämligen en hel del godbitar…

Först och främst, du kan räkna med hjälp från 14 nya karaktärer, somliga mer kända än andra. Namor the Sub-Mariner, Dr. Strange, Black Panther, Black Bolt, Captain Marvel, Old Man Logan, Ultimate Spider-Man, Apocalyptic Kitty Pride, Thanos, Maximus, Magik, Superior Iron Man, Lady Thor samt Proxima Midnight. Ja, det är bredd på det utbudet, folk med anknytning till en hel radda olika superhjältegrupper och därtill kanske en och annan skurk faktiskt.

Somliga figurer gör mer skada mot fiender på viss specifik plats i staden och den stumme Black Bolt har en del kort helt utan text och ju fler sådana du samlar desto starkare attack.

Beroende på vilka, om några, andra expansioner till Legendary Marvel du testat kan somliga av följande nyckelord redan vara bekanta, Bribe och Teleport vet jag själv har förekommit i andra kortsamlingar. Bribe låter dig bekämpa fienden med valfri mix av Attack/Recruit-poäng och Teleport innebär att du istället för att spela kortet nu lägger undan det för stunden och tar upp det på handen som ett extrakort i nästa runda.

Multiclass Cards, Villains You Gain as Heroes, Rise of the Living Dead samt Cross-Dimensional Rampage är dock helt nya sätt att spela med de här korten. Multiclass innebär givetvis att där nu finns flera symboler på somliga kort vilket förstås gör dem extra användbara i diverse kombinationer, åter andra kort kan kräva just fler olika symboler för en än kraftfullare effekt.

Japp, här finns sedan skurkar du först skall bekämpa och som sedan omvänds och blir hjältar som slåss för din sak.

Somliga hemska skurkkort bär texten Rise of the Living Dead. Jodå, det här handlar om zombiefiender som trots att de besegrats en gång kan komma tillbaka in i spel igen. Inte nog med att du blir snuvad på kortets Victory Points, med sådana kort plötsligt i spel igen fyller de raskt staden med fiender och får kanske fler skurkar att fly spelbrädet.

Figurer som Wolverine och Hulk går med Cross-Dimensional Rampage bärsärkagång och stoppas bäst med sina egna motsvarigheter. Visa upp fler Hulk- eller Wolverine-relaterade spelkort för att undvika skador.

Vidare finns här skurkar som när de flyr staden seglar upp som nya Masterminds. Jovisst, stoppas de inte i tid finns där snart kanske både en och två eller fler Masterminds att spöa om man skall kunna vinna.

Helt nytt är också funktionen Sidekicks. En bunt med identiska kort finns nu att köpa, ett nytt kort i din tur om du vill och kan betala. När denna Medhjälpare senare dyker upp i din korthand skall kortet genast lämnas tillbaka i sin hög i utbyte mot två nya kort som du drar från din kortlek. Medhjälparen gör därmed din korthand starkare, ger fler möjligheter…

Du får utöver allt ovanstående dessutom 4 nya Masterminds (Wasteland Hulk, Madelyne Pryor, Zombie Green Goblin samt Nimrod), 6 nya Villain-grupper och 3 grupper Henchmen. Och ett nytt Bystander-kort. 8 nya Schemes också, inte att förglömma. Kortet Smash Two Dimensions Together- tycker jag är extra festligt i all enkelhet. Det skapar en extra stad ovanför den befintliga raden med Bank, Bridge, Sewer osv. men där båda raderna endast omfattar 3 kortplatser, så extra snabbt kan skurkarna fly iväg…

Och där kunde allt ha varit slut och det hade räckt bra men den allra största nyheten är ett helt nytt spelläge, möjligheten att nu spela som en Mastermind, sätta en spelare på det ondas sida mot övriga spelare. Spelet rullar på med en Mastermind och en samling hjältar som vanligt, men nu kan alltså en enskild spelare försöka att hjälpa superskurken, motarbeta de andra deltagarna med en helt egen kortlek, kallad Ambition Deck. Denne nye ”Mastermind” kan efter behag förvisso fortfarande besegra fiender men ignorerar somliga andra effekter. Och kan alltså jävlas med spelkamraterna genom att tvinga dem att kasta kort, ge dem sår, sätta fler skurkar i spel, öka på dessas styrka, få besegrade fiender åter, och mer…

Detta innebär förvisso en del nya regler att sätta sig in i men på sedvanligt Legendary-manér faller allt snabbt på plats och blir raskt ett nytt, annorlunda och (för hjältarna i alla fall) svårare sätt att spela på. Kul är det också! Så Secret Wars, Volume 1 tillför mer av allt, somligt lite bekant men också många nyheter. Expansionen förtjänar en plats i samlingen om man gillat grundspelet. Men hur länge skall den här serien kunna fortsätta växa egentligen? Och när och hur skall man hinna testa alla kortkombinationer? Användas tillsammans med Legendary Marvel eller Legendary Villains skall det i alla fall…