Legendary: A Marvel Deck Building Game (Upper Deck)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 30-60 minuter
Innehåll: Spelbräde, 500 spelkort, 60 kort för att avskilja olika kortlekar, regler (samt rätt mycket luft i kartongen)
Konstruktör: Devin Low

Det här är ett kortspel med kortleksbyggarmekanik och därtill ett superhjältetema. Med det sagt förstår du att det här kanske inte är ett spel för alla. Du måste gilla det repetitiva spelinslaget som i grunden handlar om att dra ett kort, spela ett eller flera kort, köpa nya kort, kassera allt, blanda och börja om… (Och samtidigt lägga ut, skjuta på och plocka bort kort från själva spelbrädet). Igen och igen tills spelet är slut.

Du behöver förstås också ha i alla fall en liten förkärlek för trikåklädda Marvelfigurer med krafter utöver det vanliga, annars kommer såklart både temat och de skitsnygga kortillustrationerna att vara bortkastade.

Är du fortfarande med så här långt? Ok, bra! Legendary är ett underhållande spel, inget snack om den saken – förutsatt ovanstående två förutsättningar alltså!

Jag har redan testat DC Comics spelkortsmotsvarighet, DC Comics Deck-Building Game, och det föll mig också i smaken. Jag skall låta vara osagt vilket förlag som har de häftigaste figurerna och bästa serierna, men när det kommer till spelen vinner Marvel stort. Om man vill ha en lite mer krävande, omfattande och varierad spelupplevelse, vill säga. Båda har helt klart sina goda sidor, men Legendary är den tyngre titeln som erbjuder så mycket mer utan att göra reglerna så värst komplexa. Nej, väl igång blir allt snabbt bekant, det hela rullar ju på repetitivt, du vet!

Vi tar det sämsta med spelet nu på direkten. Du spelar med en väldig massa olika kort i olika korthögar. (Väldigt skoj, men…) De måste sorteras i rätt högar innan spelet kan börja och du gör bäst i att efter varje parti sortera dem igen. Det följer dock med små pappkort för att kunna hålla högarna separerade ifrån varandra i asken.

En annan bit att möjligen inte gilla är det här ”halva” samarbetsupplägget, men det är å andra sidan lätt att välja bort. Alla deltagare vinner eller förlorar alltid tillsammans, spelarna gör gemensam sak som hjältar och försöker försvara staden med en hord av olika skurkar och bekämpa en specifik superskurk. Antingen vinner de onda eller de goda. Sedan säger reglerna att de goda under spelets gång skall samla troféer, dvs. spara korten för de skurkar var och en besegrat och de oskyldiga de räddat. Dessa kort är värda ett visst antal poäng och vinner de goda kan en ensam ”totalsegrare” koras, nämligen den som samlat flest poäng (räddat flest, bekämpat flest och/eller tuffast motståndare). Det här blir såklart ett högst slumpartat avgörande eftersom vilka kort som var och en har på handen när en viss skurk dyker upp inte direkt är möjligt att styra eller kontrollera. (Och den här poängräkningen brukar jag alltså inte tilldela så stor betydelse).

Ja, det var väl egentligen invändningarna, i övrigt alltså allt alldeles utmärkt spel i mina ögon.

Lägg ut spelbrädet och välj vilken superskurk (Mastermind) ni vill bekämpa. (Red Skull, Magneto, Dr. Doom och Loki att välja bland). Varje Mastermind måste sedan nedkämpas 4 gånger innan segern kan bärgas och alla fyra figurerna har olika styrka och erbjuder en specifik belöning (till hjälp framöver) var gång de besegras.

Upp till 5 gånger under spelet kommer superskurken själv att titta fram och slå till i en så kallad Masterstrike (annars är det oftast en massa hantlangare som gör merparten av brotten i staden!). Varje Masterminds Masterstrike är sig lik från gång till gång, även om de skiljer sig åt mellan olika karaktärer. Du kan dock vara övertygad om att de inte för med sig något positivt!

Titta sedan på kortet för vald skurk och se vilket gäng småskurkar denne eventuellt leder. Plocka fram motsvarande kort med skurkar och låt dem utgöra grunden till en speciell kortlek (Villain Deck). Lägg till de 5 korten för Masterstrike!

Fyll därefter på med fler kort för olika skurkgäng och hantlangare, olika många beroende på antal spelare, och du kan självklart välja fritt för maximal variation och utmaning. Här finns 7 olika Villain-grupper och 4 olika sällskap med hantlangare. Plocka dina favoriter, de är alla olika vad gäller förmågor, styrka, belöningar etc...)

Spela med skurkgäng som Hydra, Skrulls, Masters of Evil, Spider-Foes, Brotherhood, Enemies of Asgard och/eller Radiation, välj Hand Ninjas, Doombot Legion, Savage Land Mutates eller Sentinel som hantlangare.

Släng in några stackars oskyldiga personer också som kan hamna mitt i smeten som kidnappningsoffer också…

Sådär, då är Villain Deck med utmaningar nästan klar. Men bara nästan…

Välj nu en övergripande storslagen masterplan, ett enda Scheme-kort av 8 olika. Det här är din superskurks övergripande plan! Att öppna portar till den mörka dimensionen. Genomföra ett stort bankrån. Ersätta världens ledare med robotar. Släppa ut ett virus, få ut fångar från ett fängelse etc.

Varje Scheme har nu ett eget scenario, en egen twist som inträffar ett visst antal gånger under spelet och ett unikt villkor vid vilket de onda segrar. (De goda segrar alltså om de besegrar superskurken fyra gånger, det blir oavgjort om Villain- eller Hero-deck tar slut…)

Stoppa nu in ett antal Scheme Twist-kort i Villain Deck också, och blanda rejält. Kortleken med hot och utmaningar är nu färdig. Dags att skapa en kortlek med hjältar som kan assistera spelarna! Det blir betydligt enklare. Välj helt enkelt dina fem-sex favoritfigurer och tag motsvarande högar med kort. (Välj bland 15 olika hjältar; Black Widow, Emma Frost, Iron Man, Thor, Hulk, Captain America, Spider-Man, Nick Fury, Gambit, Wolverine, Hawkeye, Deadpool, Cyclops, Storm och Rogue). Alla såklart med olika förmågor och snygga illustrationer!! Ah, vilka möjligheter, vilken variation, vilken färgexplosion!

Ok, så när du gjort alla val, fixat till alla kortlekarna och lagt dem på sina respektive platser på spelbrädet är det dags för start. Blanda dina 12 startkort och dra 6 av dem. Använd dem på bästa sätt för att ”köpa” dig förstärkt hjälp i form av nya hjältekort (att lägga till din egen kortlek) från fem ständigt tillgängliga hjältar ifrån din Hero-bunt, och/eller bekämpa fiender på olika håll. (Typ Mastermind och/eller alla de mindre banditer som konstant dyker upp i nästan varje omgång…)

Dina kort (och hjältar) har antingen ett Attack-värde för anfall (samla ihop lika mycket eller mer än vad som anges som styrka hos en motståndare för att besegra denne) eller ett Rekryteringsvärde (för att få fler hjältekort till din lek. Samla ihop ett värde som matchar den figur du vill värva till din sida i kampen!) Kanske har ett extra bra kort både Attack- och Rekryteringspoäng! Ja, kolla vilka kortsymboler som kan kombineras till extra starka effekter, läs de korta korttexterna för att se vad hjälten kan hjälpa till med, leta efter så kraftfulla kort som möjligt...

Besegra alla de fiender du kan med de attackpoäng du samlat ihop på din korthand, köp så många nya kort som du kan och vill… Lägg alla kort du använt, de du eventuellt inte kunnat använda, och alla kort du köpt i din kasthög. Dra 6 nya från din lek och var redo spela en ny runda om ett tag. Förr eller senare blandar du om din kasthög och så kommer dina nyinförskaffade kort med i spelet… Förhoppningsvis bygger du upp en allt kraftfullare kortlek att spela med. Besegrade fiender och räddade oskyldiga personer lägger du åt sidan om du vill räkna poäng för en eventuell ensam seger!

Ja, det är grunderna i Legendary det! Ett nytt Villain-kort vänds upp i inledningen av varje spelares tur. Det kan vara en ny skurk som visar sitt fula tryne, det kan vara ett Scheme Twist-kort som driver på superskurkens plan mot, ja vad det nu var för något denne siktade mot. Kortet kan vara en Masterstrike, en extra kraftfull attack mot spelarna eller en oskyldig individ som tas till fånga.

De här nya Villain-korten kommer in i spel via stadens kloaker och går sedan vidare i fyra ytterligare steg (Banken, Taken, Gatorna, Bron) innan skurken flyr iväg (om denne inte blivit besegrad). Ja, spelarna har i princip tillsammans 5 spelturer på sig att klå respektive ny figur som dyker upp innan denne försvinner (kanske med en oskyldig gisslan).

Varje nytt Villain-kort i den här kedjan om fem olika steg, skjuter framförvarande kort ett steg vidare. Knuffar man således bort en skurk från Bron har denne rymt. Priset för att låta skurkar komma undan kan innebära en reducerad korthand och bortplockade hjältar, dvs. möjligen rätt stora försämringar! Så om du kan, vill och vågar - spöa dem fort! Somliga skurkar besegras dock kanske bäst eller mindre bra på olika ställen i staden!

Utöver ovanstående finns förstås mängder med olika specifika kortkombinationer, kort med skador som bara försämrar din korthand om du inte lägger tid på att läka dem, Shield-agenter du kan köpa vid sidan om hjältarna samt extra lömska skurkar som gör en extra attack på spelaren, eller driver på speltempot genom att inte bara en utan två nya Villain-kort skall dras… Och mer.

Ja, här finns en uppsjö av förslag för att ytterligare justera svårighetsgraden eller spela spelet på olika sätt med 1-5 deltagare. Och dessutom en rejäl mängd expansioner med andra hjältar och skurkar och nya hemska planer att köpa till.

Det här är ett riktigt kul spel, faktiskt till och med roligt att ta sig an på egen hand. Mixen av olika hjältar, skurkar och deras lömska mål borgar för helt olika upplevelser och utmaningar vid varje spelat parti. Dessutom kan ju exakt samma startuppställning i två partier också leda till helt olika spel, allt beroende på hur de blandade korten väljer att dyka upp… Kanske dröjer det länge till en Masterstrike, kanske kommer Scheme Twist-korten i rask följd, eller tvärtom. En viss hjälte kanske låter vänta på sig eller också är det dina dragna kort som alltid passar bra eller inte alls för de skurkar som finns att klå för tillfället! Det allra första nybörjarpartiet må gå lagom smidigt och kanske sluta med seger, men resten behöver absolut inte bli en lätt resa…