League of Six (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 spelare
Ålder: 12+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Landskapsbräde, poängbräde, 6 stadsbrickor, 6 lagerbrickor, 6 stadskort, 5 vagnbräden, 5 hästbrickor, 30 medborgarkort, 33 vaktkort, 18 skattebrickor, 37 träkuber, 5 uppsättningar á 1 pjäs och 2 brickor, regler.
Konstruktör: Vladimir Suchý

Sex rika städer sluter sig samman för att idka handel med varandra och i övrigt se till orternas bästa.

Du spelar som en av de utsända personer vars uppgift är att driva in skatter från de här städerna; Bautzen, Görlitz, Löbau, Kamenz, Zittau och Lauban.

Uppdraget löper på sex år och lika många spelade omgångar. Den som utfört sitt arbete bäst, lyckats samla flest inflytelsepoäng under spelets gång, vinner!

Placera de sex stadsbrickorna symmetriskt runt ett centralt grönområde med vägar som sammanbinder orterna, slumpa ut brickorna i valfri ordning.

I varje stad finns det olika saker att beskatta och intressera sig för; en mix av blå, gula, röda, gröna varor, hästar och vakter. Allt finns inte i alla städer, och mängden av det som finns kan variera.

De sex spelomgångarna spelas identiskt, var och en innehållande sex olika faser.

Först ut kommer ett slags setup för omgången. Några spelkort vänds upp från blandade högar, några av de sex städerna skall slumpartat väljas bort från spel och lika slumpade skattebrickor skall placeras i de orter som faktiskt finns tillgängliga i aktuell runda. Grundregeln är att där skall finnas en stad var för respektive deltagare!

Och med det sagt behöver inte alla välja olika! Nej, i spelets andra fas är det budgivning fram och tillbaka (man budar och betalar med spelkort med vaktsymboler på) om att få beskatta just den ort man helst vill åt! Fast i sin enklaste form blir det dock så att man helt kan slippa konflikter om alla faktiskt väljer olika. Då tar alla bara och placerar sin pjäs i varsin stad och så är man klar med fas 2.

Men troligare är kanske att två eller flera spelare har siktet inställt på samma stad. Först dit behöver inte betala något extra, men en senare besökare måste såklart köpa ut den förstnämnde och bjuder då ett visst antal ”vakter” utifrån de kort och antal vaktsymboler man förfogar över. Accepteras budet byter vaktkorten ägare.

Den som inte kan stanna i en viss stad måste gå vidare till nästa (det kostar hela tiden 1 vakt att gå ett steg till en angränsande ort, ibland kan det krävas flera steg). Alla turas om att välja städer och eventuellt erbjuda motspelarna vaktkort för att kunna hamna där man vill. Skulle du behöva fler vakter för det här köpslåendet kan de köpas av banken för 2 inflytelsepoäng/styck, men du vill ju samtidigt samla de där inflytelsepoängen för att vinna så att spendera dem blir inget lätt beslut.

Fas 3 innebär att justera spelordningen utifrån hur många vakter man just spenderat, flest spelar först.

I fas 4 skall sedan skatterna samlas in på respektive håll, i den ort där varje spelare befinner sig. Här kommer varje orts skattebricka till nytta. Den visar 2-5 pilar åt olika håll och tanken är att brickan skall placeras i anslutning till de varor som finns på orten ifråga. Det finns alltid något slags vara (i något antal) i sex olika riktningar i staden.

Tanken är att spelaren nu skall ta skattebrickan och helt enkelt vrida den så att dess pilar pekar på de sorters varor man helst vill beskatta. Ja, vrid den fram och tillbaka, välj det absolut bästa utbudet för dig! Vill du sikta in dig på en kub (eller flera) i grönt, rött, blått, gult, hästar och/eller vakter...? Skattebrickan i sig kan även den ge dig ett spelkort eller två med symboler för adel, präster, borgarskap... Dessa symboler samlade du också för att få inflytelsepoäng i slutet.

Plocka helt enkelt på dig det antal kuber och vakter du valt. Den vars skattebricka pekar på flest hästar får vara först med att placera övriga varor (olikfärgade kuber) i ett av två lager, välj själv vilket.

Välj en specifik rad i något av lagren. Det ena lagret ger inflytelsepoäng, det andra ett kort för adel/präster/borgare.

På varje rad visas sedan ett antal varukuber i olika färger. Varje kub ger poäng. Placera det du har (om några alls), sedan måste övriga spelare (om möjligt) fortsätta fylla på den rad du valt. Ja, har de andra spelarna kuber som motsvarar de som finns angivna på din rad (lediga platser kvar efter att du placerat ditt, om alltså något alls) så måste de användas för att fylla den! Andra spelare får förvisso poäng för sina kuber men det blir du som hämtar hem bonusen för att ha färdigställt raden du valt.

Med lite planering och tur behöver du kanske inte en enda egen kub, utan kan välja en rad som tvingar konkurrenterna att offra sina resurser för dig! Elakt.

Om fas 5 var handlingarna i lagren, är fas 6 ett slags städning. Plocka bort kort som finns kvar på olika bräden, töm lagren, flytta bort pjäser från städerna och spela ett nytt varv. Som du märker går alla ev. varukuber och hästar du samlar åt i den runda du får dem, det är endast olika spelkort som kan sparas...

Jaha, det var League of Six det, mer än ovanstående var det inte frågan om. Detta var nästan för simpelt och intetsägande. Spelmaterialet håller god kvalitet och är inte minst riktigt snyggt men spelmässigt, nej det är som att det fattas något. Visst finns här ett lite elakt moment, vad gäller att stjäla motståndarnas resurskuber, som skänker lite spänning, men inte räcker det för ett helt parti, särskilt inte om speltiden skulle dra iväg mot 90 minuter.

Visst går allt snabbare med färre deltagare men inte blir det festligare att spela bara för det.

Stadsbrickorna är vändbara och kan erbjuda olika utbud av varor i olika partier, och de 18 olika skattebrickorna slumpar fram olika möjligheter på samma sätt som olika kort eller olika lagerbrickor kommer i spel, så visst finns här variation och en viss livslängd, men nja, det mesta blir snabbt bekant och rätt monotont. Visst kan jag ge ett medelbetyg, för allt var okej, men inte mer än så. Regelhäftet kunde förresten också ha varit en anings bättre, något mer tydligt.