Last Will (Czech Games Edition)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 14+ år
Speltid: 45-75 minuter
Innehåll: 3 dubbelsidiga spelbräden, 5 spelbräden, 12 spelbrädesförlängningar, 4 modifieringsbrickor, 10 assistentpjäser, 5 planeringspjäser, 5 actionpjäser, startspelarpjäs, omgångspjäs, 12 hus, 55 pengar, 30 träbrickor, regler
Konstruktör: Vladimir Suchý

Last Will handlar om att göra av med pengar för att kunna vinna en stor förmögenhet. Ditt allra första parti börjar med att det är 70 pengar du skall förlora så snabbt som möjligt, kommande partier kan spelas med samma eller en annan startsumma för en speltid som därmed kortas eller växer något. Ju mer pengar som måste spenderas desto längre speltid förstås.

Det är också så att speltiden växer med antalet deltagare och i Last Will finns det oftast så mycket att fundera kring och välja bland att där riskerar att bli en hel del väntan på att spelare skall komma fram till ett beslut. Ja, skall Last Will falla dig i smaken måste detta vara känt och accepterat från första början. Här spelar var och en främst för sig själv, man funderar kring sina kort, sin spelomgång, sina möjliga val. Och försvinner kanske en möjlighet du suktat efter precis i draget innan åtgår kanske än mer tid till att tänka över den nya situationen… Ja, möjligen är all tanketid Last Wills akilleshäl, annars är detta ett snyggt och trevligt spel.

Det mesta handlar om spelkort som du kan dra från fyra olika kortlekar eller välja öppet från ett halvdussin olika platser eller så. Väl utspelade erbjuder dessa en omedelbar engångseffekt eller också är det kort som kan användas igen och igen i alla kommande spelomgångar… På så sätt kan man säga att själva spelmekaniken innebär att du under partiets gång bygger upp själva spelmotorn, bygger ut spelet, ökar på möjligheterna, alternativen…

Undantaget alltså en mängd måhända supersvåra beslut precis hela tiden är det mesta faktiskt rätt enkelt att greppa.

Utgå från startspelaren och gå varvet runt. Utifrån principen först till kvarn får alla i tur och ordning välja i vilken ordning man vill spela. Är det viktigt att få vara först? Vill man ha många actions att utföra? Behöver man många assistenter? Skall korthanden fyllas på med bara 1 eller rentav hela 6 nya kort?

Ja, här finns 8 olika spelordningspositioner att välja bland, den som väljer ettan spelar såklart först, åttan allra sist. Och givetvis, utifrån ovanstående förstår du att ditt val av spelordning också påverkar antalet assistenter, antalet nya spelkort du får dra och handlingar du får utföra. Det kan bli 0-6 nya kort, 1-2 assistenter och 1-4 actions i olika kombinationer. Naturligtvis får man inte mest nya saker om man väljer att spela först, så här gäller det sannerligen att prioritera och hitta en bra balans.

Är det spelordningen som är viktigast nu? Korten? Handlingarna? Eller en lagom nivå av allt detta? Vill du kanske spela sist nu för att samla upp resurser för en fylligare spelomgång längre fram? Eller måste du faktiskt vara först för att kunna säkra det där kortet eller den där handlingen som du verkligen vill åt även om du får få nya kort och snålt med actions just nu?

Ja, välj er spelordning, dra omedelbart motsvarande antal kort till era händer och börja genast att granska era möjligheter. Gå sedan i turordningen laget runt igen för att placera varsin assistentpjäs någonstans på spelbrädet och gå sedan, om någon har två assistenter, ett ytterligare varv.

Assistentpjäserna används för att markera en speciell handling man vill utföra eller ett givet kort man vill åt. Här kan man nu få plocka ett av spelplanens uppvända kort, manipulera prisnivåer på olika fastigheter, omedelbart få spendera en slant, bygga ut sitt eget personliga spelbräde för att få plats med ännu fler kort, dra dolda kort från någon hög etc.

Och därefter går man återigen laget runt i samma ordning för att sedan utföra alla de actions man valt och fått. En, två, kanske tre eller ännu hellre fler än så…

Varje kort anger exakt vad det kan göra och hur många actions det kostar att aktivera/verkställa kortets effekt. Det gäller nu att du har lagom antal många actions tillgängliga för att ett eller flera kort skall kunna användas så att du blir av med pengarna.

Här finns alltså somliga kort med engångseffekt, där du för typ 1 action kan få göra dig av med 2 pengar. Eller så måste du kanske offra 2 actions men kan å andra sidan spendera 5 mynt. Eller något liknande. Somliga kort kan kombineras med andra för ett ytterligare ökat pengautflöde.

Alternativt hittar du liknande kort men med svart istället för vit ram och då handlar det inte om en engångseffekt utan om att kortet kan användas på samma sätt igen och igen framöver. Sådana svarta kort måste spelas ut på ditt eget spelbräde och då kostar det utöver kortkostnaden alltid 1 mynt extra bara för att få det nedlagt på brädet. Men sedan ligger det ju å andra sidan där…

Och en del kort är förstås billigare än andra, somliga även svarta kort kan kombineras med andra och bygga upp en effekt som är billig i actions och generös vad gäller spenderandet. Åter andra kort kommer med dubbla effekter, bonusmöjligheter etc.

Att investera i fastigheter kan t.ex. vara en bra sak för att få stora summor att försvinna från kontot. Fast du kan aldrig förklara dig bankrutt och vinna spelet så länge du äger en eller flera fastigheter, så de måste säljas först. Och då kommer ju en del av inköpskostnaden dig åter! Återigen, timing och balans… När är det egentligen bäst läge att göra det där du tänkt på…?

Så väldigt mycket mer är det egentligen inte fråga om men det som finns är ändå fullt tillräckligt. Ta först ett beslut som väger in spelordning, kort, assistenter och actions, och sen är det ”bara” att beta av en fas i taget. Haha, gick du på den lätta? Det är sannerligen inte så bara, hela tiden kommer alltså nya beslut. Var gör t.ex. assistenten mest nytta?

Och av alla dina kort på handen och de redan utspelade sedan tidigare framför dig, vilka skall du spela ut nu och/eller aktivera igen för att få maximal utdelning i denna omgång?

Sedan spelar man max 7 omgångar och den som då sitter på minst antal pengar vinner. Alternativt vinner den som dessförinnan varit först med att göra sig av med precis alla tillgångarna, de 70 mynten och ev. fastigheter…

Last Will är snyggt, omfattande, lätt att lära men klurigt att bemästra. Mängden olika symboler på alla korten kan bli en liten börda, det blir till att kolla upp i reglerna då och då vad somliga kort verkligen erbjuder. Det är såklart ett litet minus. Och så var det det där med tanketiden… Ibland blir kanske möjligheterna i Last Will för många och svåra att överblicka. Då blir besluten förstås inte lätta att ta. Någon tänker, tänker, tänker lite till. Alla väntar. Sen tänker någon annan… Ah.

Detta är som sagt trevligt, klurigt, snyggt, lite annorlunda. Men det kräver en fräsch hjärna och tålamod. Bör spelas med 4-5 deltagare för maximal spänning och utmaning, men det sker till priset av en hel del väntan och lång speltid. Jag tycker att ett rättvist betyg borde vara 3,5 av 5 men skall det avrundas åt något håll är jag nog i det här fallet hellre lite snål än överdrivet generös. Det finns andra spel därute, lika snygga och utmanande som Last Will men som samtidigt inte kräver lika mycket enskild tanketid eller bläddrande i reglerna för symboldechiffrering.