Last Train to Wensleydale (Treefrog Games/Warfrog Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-4 personer
Ålder: 13+ år
Speltid: 2 timmar
Innehåll: För varje spelare (4 st): 10 spelbrickor, 15 rälsbitar, 3 lok, 15 investeringskuber. Därtill spelplan, 60 kuber för sten, 60 kuber för ost, tygpåse, 20 inflytandebrickor, 120 rälsbitar (rött och grönt), 50 passagerare, 25 ilskna grannar, omgångsmarkör, regler.
Konstruktör: Martin Wallace

Låt inte den gräsligt fula spelplanen avskräcka dig, Last Train to Wensleydale är faktiskt ett helt okej spel. Förutsatt förstås att du gillar rälsbyggande och godsfraktande och inte har tröttnat på spel med detta tema, det finns ju trots allt rätt många sådana...

Wensleydale har dock en riktigt bra bakgrundshistoria, ett tema som verkligen bidrar till lite extra känsla och god stämning.

Vi befinner oss på en engelska landsbygden. I trakten produceras ost, uppe bland bergen finns sten. Båda sakerna bör lämpligen fraktas vidare härifrån. Somliga invånare här och där drömmer också om att kunna resa till en storstad. Två olika järnvägsbolag (röd och grön) har sina respektive linjer till sådana orter...

Du har nu fått snilleblixten att lägga grunden till ett eget järnvägsnät, skapa en landsbygdslinje som kan frakta både sten och ost från landet mot en större ort. Kanske kan du även hjälpa grannarna till storstadståget!?

Olyckligtvis har du såklart inte råd med toppmodern utrustning. Du behöver hjälp av välvilliga teknikföretag som kan sälja dig vettiga bättre begagnade lokomotiv, så skaffa dig inflytande till dessa förhandlingar (samla brunt inflytande).

Somliga grannar ser dock inte med uppskattande ögon på dina byggplaner i närmiljön och vill stoppa fortsatt linjebyggande. Så se till att få kommunens beslutsfattare att supportera dina idéer. Det gör du genom att skaffa inflytande i vitt!

När ett visst områdes all sten och ost fraktats vidare (liksom kanske invånarna där?) finns det ju ingen som utnyttjar din byggda tåglinje i området längre. Då kan det vara en bra idé att ansluta till något av de större allmänna linjenäten (rött och grönt). Kanske kan de företagen köpa upp ditt livsverk och förvalta det vidare så att du ändå gör vinst? Se då till att du har en bra förhandlingsposition! Samla således inflytande i rött och/eller grönt också för att lyckas med detta!

Efter fyra eller fem spelade omgångar vinner spelaren som samlat flest poäng! Ta dig inom dessa omgångar genom att i varje utföra 10 olika faser, somliga lyckligtvis kortare och mindre omfattande än andra.

I fas 1 får spelarna tillgång till en del investeringskuber. I fas 2 drar man inflytandebrickor ur en tygpåse och placerar dem i olika spelfält. Röda brickor ger såklart rött inflytande (för enklare samarbete med ett större tågbolag), vitt inflytande ger dig makt i tvister med grannarna osv.

Fas 3 handlar om ett auktionsmoment, eller flera stycken rättare sagt. Med sina tidigare erhållna investeringskuber visar man nu intresse för, och gör sina bud på, olika samlingar med nämnda inflytandebrickor. Vill du åt paketet med 2 röda och en 1 vit bricka, eller paketet med en brun, en röd, en grön? Eller 2 gröna? Eller...

Den som vinner en viss auktion justerar såklart genast sina inflytelsevärden på fyra olika skalor motsvarande vunna brickor.

Fas 4 handlar om spelordning. En turordning för att få bygga spår, en annan turordning för att få köpa lokomotiv. Den första är knuten till din grad av vitt inflytande, den andra till brunt inflytande.

I fas 5 bygger man i motsvarande spelordning spår (om man nu vill) enligt givna placeringsregler och i den sjätte fasen får spelarna köpa lokomotiv och/eller flytta gods/passagerare... Den här gången utifrån turordningen för brunt inflytande (enligt fas 4 ovan).

Varje spelare utför i tur och ordning varsin handling, sen får man i tur och ordning fortsätta med varsin ny. Och så vidare till dess att man inte kan eller vill göra mer. Här väljer man alltså i sin tur mellan att köpa sig ett lokomotiv eller att frakta gods/passagerare. Man kan således hinna med båda (och göra det flera gånger om) men gör alltid endast en sak i sin tur. Sen blir det en fråga om hur många spelturer man har lust med.

Man får köpa sig max 1 lokomotiv (max 3 totalt under spelet). Gods flyttas lite olika beroende på om det rör sig om sten eller ost och hur terräng och olika tåglinjer finns i närheten. Passagerare (grannar, invånare i trakten) vill som sagt till en viss typ av stad med röd eller grön linje!

Fas 7 handlar om att räkna ut sin vinst eller förlust. Utgå från vinst för fraktade passagerare och varor, dra bort kostnad för den räls du eventuellt byggt under spelomgången. Förhoppningsvis hamnar du på positiva värden...

Fas 8 handlar ånyo om att se över turordningen, den här gången utifrån vem som alldeles nyss kom ut som mest framgångsrik (dvs. lönsam!).

I fas 9 får man sedan i framgångsordning försöka förhandla med rött/grönt företag (med respektive inflytandepoäng) för att se om de vill ta över och sköta delar av ditt järnvägsnät, införliva en eller annan sträcka i deras större och mer framgångsrika transportsystem.

Den tionde fasen handlar enbart om att flytta spelomgångsmarkören. Har ni nu redan spelat era 4 eller 5 omgångar har spelet nått sitt slut.

Tja, spelet är kanske inte det snyggaste eller mest spännande, men nog fungerar det som det skall och kampen om utrymme på brädet är ibland riktigt utmanande. Ju mer räls du lägger desto större risk tar du. Kommer du att kunna sälja av somligt till storbolagen?

Inför spelstart slumpas passagerare och gods (ost och sten) ut på somliga håll och att lyckas få allt detta iväg mot städerna är inte alltid enkelt. Slumpplaceringarna skapar förstås också olika förutsättningar för varje nytt parti.

Speltiden uppemot 2 timmar får väl också sägas vara okej för den här typen av spel och detta är sannerligen mer snabbspelat än många andra Martin Wallace-spel. Okej är även regler och spelkomponenter så jag antar att Last Train to Wesleydale skall landa på ett stabilt medelbetyg. Jag var faktiskt inställd på något mer krångligt och mindre underhållande än vad det nu blev så jag är positivt överraskad. Ett rätt fräscht tågbyggar-/godsfraktarspel med en fullkomligt gräslig spelplan! Ja, jösses.