Labyrint (Peliko)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 6+ år
Speltid: ca 40 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 2 tärningar, 4 spelåpjäser + Taurus, 5 plastfötter, 33 livspuckar/bassängsteg, 16 memory-kort, 20 pusseluppdrag, 4 x 7 pusselbitar, regler

Barnens favorit-TV-program (Labyrint på SVT/Barnkanalen) som brädspel, kan det verkligen funka? Det är ju småbarn som springer runt i en labyrint, hoppar på flytetyg i en pool för att undvika slem och utför olika uppdrag i det där fartfyllda programmet.

Jodå, det funkar faktiskt utmärkt, tro det eller ej. Labyrint-spelet är nästan som fyra spel i ett. Här gäller det att ta sig an fyra vitt skilda utmaningar innan allt är över. När alla uppdragen är slut vinner den som lyckats samla flest livspuckar.

Uppdrag 1 är Taurus labyrint. Ställ upp era spelpjäser och ge er in i labyrinten, leta sedan upp minst tre livspuckar och ta dig därefter till utgången för att avsluta denna del av spelet. Alla får behålla de livspuckar man samlat när momentet är slut. Kasta alltid en tärning för din egen förflyttning och en för Taurus. Kommer Taurus till en spelares ruta förlorar denne en livspuck och måste fortsätta spelet från labyrintens mitt. Så se till att alltid flytta Taurus bort ifrån dig själv och såklart gärna mot dina motståndare!

Hela spelets speltid anges till ca 40 minuter. Det känns väl hyggligt nära sanningen men faktum är att just detta uppdrag ensamt kan ta så lång tid eller mer, beroende på tärningsutfall och hur elakt man nu vill spela. Om man konstant lyckas sända Taurus på varandra hela tiden tar det sannerligen tid att få ihop de tre livspuckar som krävs för att få lämna labyrinten. På samma sätt som ettor på tärningarna gör det segt att komma någonstans.

Nåväl, någon spelare har nu i alla fall tre livspuckar. Dags för rond 2. Nästa uppgift är PUSSLET.

Lägg undan spelbräde, pjäser och tärningar. Dela istället ut en uppsättning pusselbitar till varje spelare. Alla får såklart likadana bitar att leka med; några rektanglar, en kvadrat, en triangel, ett par vinklade bitar och en 5-kantig del. Ta också fram korten som hör till den här utmaningen och lägg dem i en hög med bilderna nedåt. Vänd upp översta kortet och sätt igång. Skynda dig att lägga dina bitar på exakt det sätt som aktuellt kort visar. Ropa ”klar” så fort du är färdig och är du först och har byggt rätt vinner du en livspuck, har du ropat och byggt fel förlorar du istället en…

Spela nya pusselkort, ett i taget, till dess att någon enskild spelare vunnit tre livspuckar. Då får samtliga deltagare behålla de puckar de vunnit.

Det tredje momentet står på tur. Lägg undan allt som hör till pussel-uppdraget och ta fram spelbrädet, pjäserna och tärningarna igen. Men vänd på brädet med labyrinten, nu får du istället se slembassängen. Den skall du ta dig över, från ena sidan till den motsatta.

Vänd även på några livspuckar. På andra sidan är brickorna orangefärgade och tänkta att användas som något att kliva på i slembassängen. Lägg ut en handfull på markerade startpositioner. Turas om att slå de båda tärningarna, en för att få flytta orangea brickor, en för din egen pjäs förflyttning.

Brickorna att kliva på får bara flyttas i raka led och räta vinklar, din egen spelkaraktär får röra sig åt valfritt håll, även diagonalt. Du kommer att behöva slå fram höga siffror på tärningen för brickorna, du vill ju skjuta fram dem till sådana positioner att du kan få dem intill varandra så att du sedan kan skutta över dem i rask takt.

Olyckligtvis tvingas du säkert stanna här och var och plötsligt är det dina motståndare som kastar tärning och flyttar på de där brickorna för att själva få kliva vidare över slemmet! En bricka som någon står på är skyddad och får inte flyttas, och kan du själv inte gå någonstans i din tur mister du en livspuck. Den som först kommer över till andra sidan belönas med tre livspuckar, tvåan får två och trean får en.

Spelets fjärde och sista spelmoment är Memory. Blanda och placera ut de 16 korten avbildande 8 olika par av symboler i 4 x 4-formation. Titta på dem ett slag, vänd sedan bort alla bilderna men låt såklart alla kort ligga kvar på sina platser. Hur är det nu med ditt kom ihåg?

Låt spelaren med lägst antal livpuckar gå först. Vänd på två kort. Är det ett par, låt korten ligga uppvända med bilderna synliga och låt nästa spelare försöka. Väljer du fel läggs korten ned igen med bilderna nedåt och spelaren förlorar en livspuck. Oavsett rätt eller fel vänder du endast på två kort i din tur innan näste spelare tar vid.

Det här uppdraget handlar således om att inte förlora de livspuckar man tjänat ihop i de föregående utmaningarna. Men nu är det slut, vem har fortfarande livspuckar kvar och vem har flest?

Spelet Labyrint är festligt och som du förstår varierat. Labyrintmomentet med sökandet efter livspuckar samtidigt som man vill undvika Taurus är förstås spännande även om det mest handlar om tur med tärningar. Pusseldelen handlar om att vara snabb och att korsa slembassängen kräver både tur och skicklighet. Sist och slutligen behövs ett gott synminne.

Betyget blir en välförtjänt fyra, men jag hade gärna sätt något grövre kartong i framförallt pusselbitarna, eller såklart än hellre speldetaljer av plast rakt igenom, pjäser, livspuckar, pusselbitar…