Kojak (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 deltagare
Ålder: Från 8 år
Innehåll: 1 spelplan, 8 polisbilar, 4 brottslingar, 20 detektivkort, 16 uppdragskort, 4 polisbrickor, 1 tärning, spelregler i locket på asken

Det är möjligt att kriminal-TV-serien Kojak från 70-talet var hyggligt okej men det här spelet är det inte. Jovisst, det är spelbart men ändå så väldigt tråkigt. Gammalt är det förvisso, detta är ett 70-talsspel, men bra spel är tidlösa, detta känns gammalt, ser gammalt ut och är rent allmänt väldigt trist och enformigt. Slå en tärning, flytta en pjäs och så om igenů.

Här spelar deltagarna poliser, brottsbekämpare som skall sätta stadens bovar bakom lås och bom och det är ett väldigt farande runt spelplanen för att lyckas. Varje spelare börjar spelet med två polisbilar placerade på stadens centrala parkering. Turas nu om att slå tärningen och flytta varsin bil till rutan för Uppdraget där det visar sig om du skall lösa det Röda, Gröna, Gula eller Blå fallet. Skulle ni dra likadana kort tävlar ni om att lösa samma fall först, annars gäller att spelets totala vinnare blir den som löst flest fall när de fyra uppdragen avslutats. Får ni olika uppdrag styr ni såklart bilarna till olika delar av spelplanen. Stora delar av spelplanens gator är för övrigt enkelriktade och du får bara vända på några få speciella rutor eller backa om du slår en 6:a så här flyttar man ofta runt, runt varv på varv för att få hamna där man så önskarů.

Nåväl, när din bil nått Uppdragsrutan slår du tärningen på nytt och flyttar nu bilen till motsvarande utkiksplats för att hålla bovarna under uppsikt. Väl på plats är det dags att slå tärningen igen och flytta sin andra polisbil från centrumparkeringen till polishuset. Du behöver hämta upp en detektivbricka i lämplig färg och sedan kan moment två av spelet ta sin början. Japp, så fort du har poliser i en bil som bevakar skurkarnas tillhåll och en annan polisbil som fixat detektivbrickan handlar resten nu om att ta fast bovarna. Det blir en fråga om timing.

I varje skurknäste (gult, rött, blått och grönt såklart!) finns en pjäs som står placerad i en fyrdelad cirkel. Ett av de fyra fälten är rött och det är när du fått in skurkpjäsen i det röda fältet som en arrestering överhuvudtaget blir möjlig, ja om du samtidigt har en polisbil på rutan med handbojor utanför skurknästetů..Klarar du det har du löst just det fallet!

Skurkpjäserna rör sig runt, runt, varv efter varv i sin respektive cirkel och dessa pjäsers förflyttning får du reda på genom att med en polisbil landa på rutorna märkta med Detektivkort. Ett Detektivkort anger vilken eller vilka skurkar som rör sig och om den/de går ett eller flera steg i cirkeln. Har du otur visar ditt Detektivkort att det är en annans skurk som vandrar in i det röda fältet och kan bli fångad eller att din skurk går förbi det röda fältet. Då är det såklart bara att slå tärning, flytta din bil igen och försöka komma över nya Detektivkort.

När ett fall är löst börjar såklart ovanstående moment om igen. Kör en bil till Uppdragsrutan därefter till bevakningsplatsen. Bil två kör till polishuset och därefter börjar jakten på rätt Detektivkort och rutan med handbojor.

Kanske, kanske att du tycker att ovanstående låter festligt. Det är det inte. Enformigt blir det snabbt och att inte få flytta fram och tillbaka längs spelplanen efter behag blir bara frustrerande. Visst borde en polisbil under utryckning få köra mot enkelriktat i spelet tycker jag, det får ju den riktiga polisen. Kanske att betyget skulle ha varit en tvåa men nej, jag har inget till övers för den här typen av spel.