Klondyke – Alaska Goldrush 1849 (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 7 år
Innehåll: Spelplan, 1 tärning, 25 gröna och 25 svarta runda pappbrickor, 6 spelpjäser, pengar i olika dollarvalörer samt regelhäfte
Konstruktör: Jukka Veistola

I Klondyke söker du efter guld och det bästa och sämsta med spelet är att det är väldigt likt spelklassikern Den försvunna diamanten. Tyvärr har jag inte mycket till övers för billiga plagiat så något annat än ett betyg under medel är inte aktuellt. Spelplanen är förvisso stor och färgglad men samtidigt onödigt stor då den har nästintill decimeterbreda kanter på två sidor som inte utnyttjas till något. Dessutom är den löjligt tunn, knappt millimetern tjock, ingen rejäl kartong här inte. Största besvikelsen är väl ändå själva spelupplägget som man sett förr i många andra spel…

Spelplanen föreställer grovt en del av Klondyke i Alaska och dess närmsta omgivningar med många och långa vägar mellan olika knutpunkter i området. På tjugofem platser placeras brickor som spelarna nu tävlar om att gå runt och samla ihop. Spelarna startar i spelplanens olika hörn och spelpjäserna flyttas hela tiden det antal steg som tärningens ögon visar. Man skall ta upp och vända på en bricka om man passerar eller landar på dess fält.

Somliga brickor meddelar att spelaren ifråga hittat guld till ett värde av kanske 100, 200 eller 500 dollar. Än mer troligt är att brickan tvingar dig att stå över pga. snöstorm, trasiga verktyg, blöta kläder eller angrepp av varg eller björn. Som tur är kan du dock i nästa drag få en slant för björn- eller vargskinnet som plåster på såren. Kommer brickan med en ren upp får du dubbel förflyttning och dyker banditerna upp så stjäl de dina pengar.

Ja, spelarna går runt och vänder på alla brickorna bara för att snart fortsätta igen. Det ligger nämligen två lager brickor på varje punkt på spelplanen, en svart bricka under en grön, och innan man ger sig på de svarta måste samtliga gröna vara uppvända och borttagna. De svarta brickorna avbildar i stort sett mer av samma som man redan stött på.

När någon samlat ihop 2000 dollar kan man vinna spelet genom att ge sig tillbaka hemåt till ett hörn av brädet, annars kan spelet gå mot sitt slut när någon funnit Home-brickan. Då har det tydligen kommit meddelande om att guldet är slut och det är dags att ge sig av. Alla sätter full fart mot start/mål-fälten och först dit på jämnt tärningsslag vinner (oavsett mängden pengar).

Mot slutet får den med Home-brickan gratis extra förflyttning med renen och resterande deltagare får köpa sig detsamma för 500 dollar per drag. Håhå jaja. Kasta tärning och flytta, om och om igen. Det är inte lätt att få ihop 2000 dollar innan alla brickorna är uppvända så allt handlar bara om att vara nära ett hörn när någon vänder upp Home-brickan, ja och så ha tur med tärningen. Många och höga slag är oftast bäst. Suck. Måhända ett festligt jagande för yngre spelare, alla andra måste väl ändå säga nej tack till detta. Det gör jag.