Kings & Things (Z-Man Games)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: Från 12 år
Speltid: 60-180 minuter
Innehåll: 48 terrängbrickor, 60 träbrickor med klistermärken (spelarpjäser), 4 tärningar, 4 lathundar, 4 spelskärmar, 58 guldmynt, 32 byggnader och 24 vimplar i plast, 209 pappbrickor, tygpåse, regler.
Konstruktörer: Tom Wham och Rob Kuntz.

Kungar och saker, ja jösses. Här finns en uppsjö av olika saker. Hur skall man egentligen beskriva det här spelet? Som ett race, en kapplöpning om att bli först med att bygga ett citadell? Som ett spel som handlar om territoriell kontroll? Som ett krigsspel med vanliga djur och monster, det ena mer fantasifullt än det andra?

Ja, Kings & Things är allt detta och mer. Det rör sig om ett fullskaligt krig över olika terrängområden och de som fightas är diverse varelser såsom valrossar, isbjörnar, vargar och eskimåer. Icke då att förglömma drakar och troll, mördarpingviner, vampyrfladdermöss, flygande pirayor, spöken, dvärgar och cykloper. Och då är inte hälften av varelserna nämnda!

Spelarna är adelsmän i landet Kadab, ett land i splittring. Varje adelsman kämpar nu för kontroll över olika landområden och en allt större förmögenhet. Pengar behövs för spelarna vill såklart samla en armé av trogna soldater som kan kämpa för den goda saken, därtill behövs kanske olika hjältar för att entusiasmera trupperna och hålla dem på plats.

Och så var det ju det här med byggnation också. Börja med att bygga torn, utveckla dessa till bättre torn och sedan till slott. Kan du sedan få ett slott att bli ett citadell är chansen stor att du kan vinna!

Reglerna omfattar ett häfte med 24 späckade sidor text och det kan låta mycket men grundreglerna för att komma igång eller i alla fall få en känsla för vad som skall ske är inte speciellt omfattande eller krångliga. Det som fyller ut häftet är alla de smådetaljer som rör olika brickor för föremål, magi, unika varelser osv. Och sådana finns det ju som sagt en uppsjö av... Det är ju snudd på omöjligt att lära sig alla detaljer utantill så regelhäftet får också fungera som ett slags uppslagsbok, dessutom gör ju också stora, dubbelsidiga lathundar och spelskärmar det jobbet bra också.

Börja med att bygga upp landet Kadab. Använd 37 av de tillgängliga 48 terrängbrickorna med öppen slättmark, islandskap, berg, skogar, djungel, sumpmark, öken och vatten (sjöar och hav). Som du säkert redan nu kan lista ut är somliga varelser mer förtjusta i vissa typer av terräng än andra...

Starta från olika platser och gör era respektive ägor något större så att varje spelare redan från start kontrollerar ett område om 3 sammanhängande terrängbrickor. Man får en liten slant och en pytteliten plastpjäs som visst kan fungera som det allra första bygget du skall ta dig an, ett torn!

Dra sedan fram tiotalet brickor från en påse. Nu kan du få starten till din armé, diverse bonusföremål etc. Somliga brickor kan du säkert placera ut i ditt område, andra får du spara bredvid dig eller byta.

Alla varelser kan förvisso användas överallt men för att de skall fungera optimalt måste deras respektive favoritmiljö finnas någonstans i ditt land. Då anses varelsen vara äkta, till skillnad för en bluff om den t.ex. gillar ökenmiljö och någon sådan inte finns i spelarens rike...

Nåväl, spelet fortlöper i omgångar, var och en indelad i en massa faser. Det börjar med guldsamlande (som inkomst för kontrollerad terräng, styrkan hos det du byggt samt ev. specialbrickor och assisterande hjälpare).

Sen rullar det på av bara farten; Rekryteringsfas (köp dig hjälp av alvkonungen, mästerskytten, lönnmördaren, magikern, riddar Lancelot eller någon annan figur om du kan och vill, de erbjuder såklart olika typer av hjälp. Kasta tärning för att få hjälp, eller modifiera resultatet med guld!)

Nästa fas; Rekrytera saker. Javisst, dra fram brickor ur påsen, fler desto mer mark du kontrollerar. Du kan också betala guld för att få dra ännu fler, och passar inte allt går det kanske att få byta. Placera dina varelser på dina terrängbrickor.

Härnäst; Slumpvisa händelser. Spela om du vill en av dessa brickor om du har någon och dess händelse känns gynnsam för stunden.

Förflyttningsfas på gång! Alla varelser och specialfigurer som rör sig i ditt rike får flytta runt om de har lust. I grund och botten kan varje figur röra sig över fyra rutor men eftersom somlig terräng är besvärligare än annan att ta sig runt i, kanske förflyttningen blir halverad. Du kan som mest samla tio egna brickor med olika varelser på en och samma terrängbricka. Och där det finns vattenbrickor tar sig endast flygande varelser förbi raka spåret!

Du vill såklart flytta runt dina trupper till terrängbrickor som är lediga eller kontrolleras av andra spelare för att helt enkelt ta över dem! (Nåja, så värst enkelt behöver det ju inte gå...)

Efter all förflyttning är vi framme vid den sjätte fasen om jag räknat rätt och nu handlar det om strid.

Har du tur med tärningarna behövs det inte stridas för att ta över en tom terrängbricka. Det kanske visar sig att där inte finns några varelser alls, inte ens några dolda som vill vara besvärliga för dig. Och dyker det upp motståndare trots allt går det bra att muta dem med guld! Ja, det kan du faktiskt erbjuda även dina motspelares trupper också! Fast kanske inte riktigt alla.

Blir det strid, och det kommer det att bli många, många gånger, skall tärningarna fram. Kasta tärning för varje varelse och slå under eller lika med deras respektive stridsvärde för att göra skada på en motståndare. Här finns nu en mängd extra regler då somliga figurer slåss på avstånd, i närstrid, använder magi osv. Det går att retirera, ja det går till och med att förstöra diverse utplacerade specialbrickor och byggda torn och slott, så att en motståndare får lägga tid och resurser på att bygga upp det igen!

Fas sju är knuten till byggnation, bygg ett torn, bygg slott, bygg ett citadell och vinn! Kanske. Byggen kostar såklart en massa pengar.

Fas åtta rör endast två speciella karaktärer om de är med i spelet, Mästertjuven och Lönnmördaren. Dessa kan få utföra sina speciella tjänster nu. Men vad gör de då? Det säger jag inte!

Och med det är vi framme vid den nionde och sista fasen, byt startspelare och gör er redo för en ny spelomgång. Och sådana kan det bli många av, den här kampen kan ta sin tid. Spelet kan bölja fram och tillbaka i och med att det går att förstöra det någon annan byggt upp. Och så har vi ju alltid slumpen närvarande också. Där någon drar fram de starkaste figurerna som passar terrängen i sitt rike drar någon annan fram de klena figurerna eller de som inte alls matchar landet... Surt, mycket surt.

Somliga inslag i Kings & Things känns absolut som en variant på klassiska krigsspelet Risk. Man flyttar runt trupper mellan olika regioner, invaderar och kastar tärning. Med lite tur vinner man och tar över... och när det hela går bra kan det ofta fortsätta så... Det finns liksom ingen bra komma igen-, studsa tillbaka-mekanik. Ingen mer än den där slumpen.

Mycket kartong är det i asken, många och stora sexkantiga terrängbrickor, många, många pappbrickor för olika föremål och varelser. Lathundarna och spelskärmarna är tydliga och späckade med vettig information från regelhäftet. Och reglerna är som sagt många, men inte speciellt krångliga.

Kings & Things fungerar som ett Risk-liknande spel i fantasymiljö, och är det bara striden du vill åt så spela Risk istället och slipp alla brickor, magi, terrängvarianter och extra regler.

Är det bataljer med troll, jättar och andra fantasifulla varelser som lockar rekommenderar jag mycket hellre spelet Small Worlds. Visst finns här humor och charm, en del spänning och hygglig underhållning, men slumpen, ja precis allt, eller det mesta i alla fall, är knutet till slumpinslag och det förtar en del av upplevelsen. Spelet tar också alldeles för lång tid i förhållande till vad man får ut, det här kan bli segt och utdraget, även med 2-3 spelare, men då sker kampen på en mindre yta. Plastpjäserna är väl små och en massa träbrickor måste man fästa klistermärken på. Betygstrean är svag. Eller tja, varför vara så snäll egentligen. Varför inte landa på en stark tvåa istället?