Arkham Horror: Kingsport Horror Expansion (Fantasy Flight Games)


Fakta:
Antal spelare: 1-8 spelare
Ålder: 14+ år
Speltid: 2-4 timmar
Innehåll: Spelbräde, 8 äventyrare på plastfötter och tillhörande karaktärskort, pappersark för 3 väktare, 2 sändebud och 4 uråldriga monster, 112 undersökningskort, 207 Ancient One-kort, drygt 100 pappbrickor för monster, revor, portar, vatten och mycket mer, regelhäfte.
Konstruktör: Richard Launius & Kevin Wilson

Den andra stora expansionslådan för Arkham Horror (efter Dunwich) är lika fullproppad med spelprylar som den första. Och allt är sig likt men samtidigt ändå inte.

För visst, det skall dras kort och kastas tärning, spelpjäser skall flyttas, portaler till det okända stängas och många, många monster besegras och fördrivas… Allt sådant är bekant förstås. Det nya är såklart att det den här gången är problem i Kingsport, en kuststad i Massachusetts.

Så lägg ut den nya spelplanen över Kingsport intill den för Arkham (och kanske Dunwich också?) och få en riktigt stor spelyta. Addera spelkort för nya händelser, föremål, möten, platser, monster kopplade till Kingsport. Spela som en av åtta nya karaktärer som jagar monster och utforskar det okända.

Och välj kanske att addera ett Sändebud och/eller en Väktare till spelpartiet också. Dessa nya figurer kan hjälpa eller stjälpa äventyrarna. Sändebuden ökar på svårighetsgraden i och med att de adderar spelelement som på något sätt hindrar spelarna. En väktare gör det motsatta, försöker att göra spelet/livet lite enklare… Spela som mest med en figur från varje läger samtidigt, eller välj endera. Somliga av Väktarna kommer med sina egna respektive lekar med relevanta spelkort med hjälpfunktioner…

Flera nya monster är vattenvarelser och i och med att Kingsport är en kuststad blir även somliga platser märkta med en viss vattenbricka. Somliga monster kan nu i rasande takt förflytta sig mellan dessa vattenplatser… aj då.

Här öppnas det dessutom inte bara ”vanliga” portaler till det okända. Nej, i Kingsport är det särdeles tunna barriärer mellan dimensionerna så revor i universums väv är inte ovanliga. Nu kommer det monster även ur dessa revor (Rifts), så ta och stäng dem med så fort det bara går!

Tycker spelgänget att slutstriderna mot en uråldrig, legendarisk varelse brukar vara lite tama, lite väl förutsägbara och så, kan även detta moment kryddas lite. Nu kan man använda några nya spelkort för Epic Battle i slutstriden för att få den betydligt mer oberäknelig…

Allt sammantaget växer Arkham Horror-världen med den här expansionen, men med förhållandevis små skillnader är det mesta sig likt. En mängd nya figurer och spelkort och ett helt nytt bräde för orten Kingsport skänker såklart variation och oväntade saker till spelet men man skall ju inte ändra en vinnande formel, förstöra ett vinnande koncept. Så Kingsport är således helt nytt och annorlunda men samtidigt helt bekant redan från start. Det blir mest en bunt nya regler att lära sig för Rifts, Heralds, Guardians och annat.

Regelhäftet må omfatta hela 16 sidor men sex av dem rör några klargöranden och små justeringar av grundreglerna samt en omfattande Frågor och Svar-del. Att vara i Kingsport är farligt och kul på samma gång men visst, precis som tidigare är det ett krävande spel. Och då menar jag inte bara svårt att vinna i och många regler att lära. Nej, det är massor med saker att förbereda, korthögar som skall sorteras, platser på brädet att märka upp osv. Och även om Väktarna kan hjälpa spelarna tar ett spelat parti fortfarande sina väl många timmar i anspråk, och med allt framme på bordet också väldigt mycket plats. Sådant verkar tyvärr aldrig kunna bli bättre. Tänk om man kunde få konceptet Less is More att fungera i Arkham Horror… (Men då hade det ju inte varit just Arkham Horror förstås…!)