Kingpin (Kuznia Gier)


Fakta:
Antal spelare: 2 deltagare
Ålder: 18+ år
Speltid: 15-30 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 24 gansterbrickor, 3 träpjäser, 12 eldgivningsmarkörer, regler, cd-skiva med regler, bilder och några spelgåtor…(fasta scenarion att lösa på ett visst antal drag)
Konstruktörer: Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz

Ah, vilket lurendrejeri. Om du undantar regelhäftet och spelplanen, som är vikbar och egentligen inte särskilt stor (30 x 40 cm uppfälld), kan resten av innehållet nästintill rymmas i en kub om 5 x 5 x 5 cm. Här finns 24 kvadratiska pappbrickor, 12 små kuber och 2 markörer i trä. Mer bjuds det inte på. (Okej då, en cd-skiva med regler, bilder etc. medföljer också). Hur sjutton kan detta förpackas i en box med måtten 29 x 29 x 7 cm? Sådant gör mig negativt inställd redan från start. Trist javisst, men det är faktiskt skandalöst med ett relativt högt pris för den här mängden innehåll och ett spel av den här karaktären bör vara portabelt, lätt att plocka med och inte komma i en tjock, otymplig kartong.

Men nog om detta. När det gäller Kingpin, ett spel i gangstermiljö för 2 personer, är illustrationerna på pricken. De bidrar rejält till stämningen och här kommer blodet att (symboliskt) skvätta när olika maffiamän och –kvinnor drabbar samman. Spelarna kan välja mellan att sköta 8 olika karaktärer, alla unika, från den italienska, ryska eller japanska maffian. De allra tuffaste av de tuffa kommer att vinna på endera av 3 sätt.

1. Du ser till att ha ihjäl alla motståndarna i den konkurrerande maffiafamiljen
2. Du flyttar en egen maffiamedlem från din startruta, över hela spelplanen, in i motståndarens startfält och vidare ut från brädet
3. I ingenmansland, mittzonen på spelplanen, mellan de båda deltagande familjernas kvarter går det att ta kontroll över (minst) 3 sektorer (rutor) samtidigt som resten av fälten är tomma, dvs. motståndarna lyser med sin frånvaro i den här regionen

(Nåja, det finns ett fjärde sätt att vinna, genom att motståndaren gör slut på sina drag, mer om detta nedan.)

Tre brickor i varje familj är de så kallade startbrickorna, de ligger uppvända bredvid spelplanen från start, resterande 5 kamrater i din valda familj ligger i en blandad hög med bilden nedåt.
Du väljer en av dina tre brickor, skjuter in den på spelplanen via ett av de 3 egna startfälten och vänder så upp en ny bricka i spel så att du återigen har 3 kamrater att välja ifrån, om du i kommande drag vill få in fler maffiafigurer i spel istället för att bara flytta runt den du nyss placerat ut.

Här heter figurerna t.ex. Christo Civitas, Tony Falconieri, Rocco Cinghiale (i den italienska maffian), ryssarna bär namn såsom Alexy Hyclov, Tanya Danilevska och Vasili Ivanov. I den japanska Yakuzan finns bl.a. Ryo Masahito, Kenji Asai och Takeshi Sato. Alla är de olika farliga med skjutvapen och har olika stark fysik.

Somliga figurer är utrustade med skyddsvästar för att ytterligare tåla en eldstrid, andra karaktärer satsar hellre på att göra raider med bilar eller tar plats från ovan för att som prickskytt beströ vissa spelplansrutor med kulor. Somliga personer, främst kvinnor, är med som support och kan tillhandahålla det där extra skjutvapnet som behövs för att vinna en tajt fajt.

Du kan i din tur välja mellan att starta en strid eller manipulera en spelbricka på lämpligt sätt. Så länge du flyttar brickor på brädet, introducerar nya figurer i spel, roterar en befintlig bricka, låter två brickor byta plats, flyttar en bricka ett steg åt något håll etc. så måste du flytta din markörpjäs vid sidan av spelplanen. Ett parti Kingpin varar nämligen som mest över 25 förflyttningsdrag.

Att starta en strid är förvisso ett speldrag men ändå inte ett som, så att säga, räknar ner din markörpjäs, så har du dina personer/spelbrickor bra placerade kan du starta bråk och strida igen och igen i dina drag så länge du vinner och överlever såklart. Så snart någon flyttat sina brickor för ofta och ens markör nått ned till 1 är man riktigt illa ute. Den förste som får ner sin markör under nivå 1 har förlorat spelet… Långt innan dess har man säkert förlorat en försvarlig mängd goda stridskamrater också. Hör flyter blodet när nästan alla skjuter på alla.

Kingpin bjuder på ett originellt spelupplägg med tydligt gangstertema. Det är slumpen som avgör vilka spelbrickor (karaktärer) du drar fram och får tillgång till. Det är spelskicklighet som avgör vad du gör med dem. Kingpin hamnar på betyget tre, men det får bli en trea åt det svagare hållet. Jag kan bara inte komma över all den där outnyttjade volymen i asken. Fler karaktärer inom respektive familj att spela med eller att välja bland för att sätta samman sin personliga attackstyrka hade varit festligt. Åldersrekommendationen ovan (från asken) är såklart satt utifrån det våldsamma temat i spelet och inte alls utifrån svårighetsgraden på reglerna eller själva spelupplägget.