King of Tokyo (iello)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: Spelbräde, 66 kort, 28 brickor, 8 tärningar, 6 monsterbräden, 6 monsterfigurer med plastfötter, en hög med energikuber, regler
Konstruktör: Richard Garfield

King of Tokyo är en färgexplosion, ett lekfullt spel med humor och tärningskastande men ändå inte utan ett visst mått av strategi. Enkla regler, kort speltid, lättsam underhållning för stunden. Helt enkelt ett kul sätt att få jävlas med sina spelkamrater samtidigt som man tillbringar lite tid tillsammans…

Börja med att välja den figur som skall symbolisera dig i den här kampen. Du kan inte vara varken Godzilla eller King Kong men väl någon av en handfull andra fantasifulla monsterfigurer. Välj att spela som Cyber Bunny, Meka Dragon, Kraken, Giga Zaur, Alienoid eller The King och sätt sedan motsvarande pappfigur i sin plastfot och ta figur + matchande spelbräde och placera dem framför dig.

Lägg spelbrädet med Tokyo någonstans mellan er så att alla deltagande figurer inledningsvis omringar staden. När spelet startar är såklart ingen Tokyos kung! Nu gäller det att vara först med att samla ihop 20 poäng för seger (eller kalla dem stjärnor eller Victory Points, vad du vill).

Den som lyckas vinner spelet, förutsatt att du kan behålla livhanken hela ditt aktuella speldrag. Skulle ditt monster ta för mycket stryk och förlora alla sina livspoäng i samma stund som du får ihop de där 20 poängen är du ute ur spelet. Japp, visst serru. King of Tokyo är ett humoristiskt men våldsamt spel där olika monster skall puckla på varandra med syfte att bli herre på täppan.

Det kan också vara ett eliminationsspel så till vida att monster som tar stryk i den här kampen självklart skadas och riskerar att åka ut. Skulle så ske får motsvarande spelare titta på när övriga spelar vidare. Om man nu inte har just det där kortet som låter dig komma tillbaka in i spelet, som något slags avkomma till den just ihjälslagne figuren… Så även om du kanske inte samlat de där 20 poängen kan du ändå vinna spelet om du helt enkelt tagit livet av konkurrenterna!

Du håller enkelt ordning på aktuell livsstatus och insamlade poäng med två snurrskivor som sitter fast på ditt lilla monsterbräde. Synnerligen smidigt hanterat även om det förstås blir till att snurra på de där skivorna i var och varannan spelomgång, ja, mest hela tiden, fram och tillbaka i takt med att värdena förändras.

Sådär ja, snart dags för spelstart. Blanda alla spelkorten med olika extraförmågor och diverse förmåner, vänd upp tre kort till allmän beskådan, lägg dessa bredvid Tokyo och lägg resten i en draghög. Plocka fram tärningarna och alla energikuberna och ha allt tillgängligt. Energikuber är förresten något du också kan samla på om du vill (utöver liv och poäng), i så fall med syfte att använda dem som betalning för att köpa uppvända spelkort.

Okej, nu kör vi. Låt alla deltagare kasta de sex svarta tärningarna i tur och ordning. Den som slår fram flest monsterklor blir förste spelaren. Sedan kör man vidare enligt följande rutin spelet igenom. I din tur: kasta tärningarna max tre gånger och agera utifrån slutresultatet, köp sedan ett eller flera kort om du vill. Lämna tärningarna till nästa spelare. Repetera. Ett synnerligen enkelt upplägg måste jag säga, men samtidigt också spännande. Här kan det nu bjudas på både med- och motgångar för såväl aktuell spelare som alla fiender runt bordet!

De där svarta tärningarna är alla identiska och kan ge följande utfall; 1, 2, 3, monsterklo, hjärta, blixt. Du får som sagt samla på vad du vill och det är först när dina tre kast är över som du måste leva med resultatet. Till dess kan du slå om redan sparade tärningar från kast 1 och/eller 2 om du vill.

1:or, 2:or, 3:or ger motsvarande värde i antal poäng/stjärnor/Victory Points med den begränsningen att du måste ha minst tre identiska tärningar för att det skall bli poäng överhuvudtaget. Tre stycken tärningar med 1:or ger dig 1 poäng (inte 3), tre stycken treor ger dig 3 poäng (inte 9). En 1:a, en 2:a och två stycken 3:or ger dig således ingenting alls. Tre 3:or och tre stycken 1:or ger därmed totalt 4 poäng. När du väl samlat 3 identiska siffror och får fler av samma blir det 1 extra poäng per tärning. Dvs. fyra 1:or ger 2 poäng, fem 2:or ger 4 poäng osv. Fiffigt.

Siffertärningar samlar du förstås på om du vill få ihop de där 20 poängen för att vinna utifrån det segerkriteriet, om du nu inte istället (eller också?) satsar på att försöka ta livet av motståndarmonstren och bli ensam kvar...

Monsterklor på tärningarna innebär såklart att ditt monster skadar ett (eller flera) andra. Här innebär varje sparad klo-tärning 1 förlorat livspoäng för fienden men attacken riktas enbart mot monster som inte är där du befinner dig. Är du INTE i Tokyo gör din attack enbart skada på det (eller de båda) monster som just nu är i Tokyo. Står du i Tokyo när du samlar monsterklor skadar du SAMTLIGA andra monster som är UTANFÖR staden.

Det går således snabbt för ett ensamt monster i Tokyo att samtidigt skada (kanske) alla andra monster i ett och samma drag. Olyckligtvis är det en utsatt position i Tokyo i och med att alla andra utanför staden riktar sina attacker enbart mot dig (och ev. följeslagare, det finns nämligen plats för två monster i Tokyo om man är fler än fyra spelare).

Så här gäller det att hela tiden vara uppmärksam och tänka smart. Vågar man ta sig an Tokyo? Hur länge vill och vågar man stanna kvar där? Hur mycket stryk kan man i värsta fall få av alla motspelare innan det är ens tur igen?

Varje gång ett monster tar kontroll över Tokyo belönas detta med ett poäng! Varje gång ett monster redan står i Tokyo när spelarens tur inleds får monstret två poäng! Det kan därmed belöna sig riktligt att stå kvar i flera omgångar samtidigt som priset kan vara högt.

En spelare i Tokyo som blir attackerad kan alltid välja att frivilligt lämna staden för att istället ge plats åt anfallaren, men även om man flyr måste man ändå alltid räkna bort livskraft motsvarande den skada man fått. När spelet inleds är det spelaren som först behåller en klo-tärning som tar Tokyo i besittning.

Slår man fram hjärtan på tärningarna återställer varje hjärta ett tidigare förlorat livspoäng. Du kan naturligtvis inte läka mer liv än vad du förlorat och det här erbjudandet om att hela skador gäller inte alls när du är i Tokyo. Där är hjärttärningar helt bortkastade. Som sagt, Tokyo är en utsatt position.

Blixttärningar behåller du om du vill samla ihop energikuber. Du kan ta en kub för varje tärning med en blixt du behåller.

Det var väl det om tärningarna. Det följer också med ett par extra tärningar att använda tillsammans med somliga specialkort, om de förvärvas av någon.

Specialkorten, ja. Tre uppvända med ett pris att betala för vart och ett i form av energikuber. Köp så många kort du vill och har råd med. När ett kort inhandlats av någon, vänd upp ett nytt. Somliga kort gäller en gång och aldrig mer, andra kort ligger kvar framför dig spelet igenom. Det behöver väl inte sägas att korten är fulla av olika unika möjligheter och belöningar? Och snygga är de också!

Kasta extra tärningar, ignorera tärningsutfall, justera tärningsutfall, utdela extra skada, få poäng, plagiera effekten på andras kort osv. osv. Varje kort är olikt ett annat och de kan i allra högsta grad kasta grus i maskineriet för motståndarna och/eller ge dig en raketskjuts vidare mot segern… Det gäller som sagt bara att vara uppmärksam på vilka kort som faktiskt finns tillgängliga och ha råd att köpa dem. Och gör inte du det kan du vara säker på att någon annan vill åt dem. Så ja, jo, du behöver nog sannerligen samla energikuber också!

Spela och vrid upp snurrskivan som adderar intjänade poäng, sikta på 20! Vrid helst inte alls på skivan som räknar ned ditt monsters livskraft. Når den förstnämnda 20 har du vunnit, har den sistnämnda nått noll är du som redan sagts utslagen och får sitta och titta på när övriga monster kämpar vidare. Det kan tyckas trist att bli eliminerad men lyckligtvis är det en förhållandevis kort speltid på King of Tokyo.

Snygga och fiffiga monsterbräden gör det lätt att hålla ordning på aktuell monsterstatus, allt material är elegant, av god kvalitet och väl framtaget föga utrymmeskrävande. Du behöver inte så värst mycket bordsutrymme för att kunna kämpa den här kampen. Kastade tärningar garanterar variation och det kommer att krävas många partier innan man testat vad alla de där extrakorten kan göra, än fler innan man funnit sin favorit.

King of Tokyo är i all enkelhet galet fiffigt och mycket underhållande för den som inte söker ett alltför krävande spel. Allt som sagt mycket läckert illustrerat och fantasieggande. Jag vill bara ha mer. Vilken tur att det finns expansioner!