Khet (Innovation Toys)


Fakta:
Antal spelare: 2
Ålder: 9+ år
Innehåll: Spelbräde, regelhäfte, 4 batterier, 28 spelpjäser; 1 farao, 7 pyramider, 4 obelisker, 2 djed i röd resp. grå färg

Tre saker sänker betyget för Khet. Det är ett dyrt spel, för skrymmande och alldeles för plastigt. Pjäserna ser tyvärr ut som jättebyggklossar från nåt dagis. Kommer du över spelet billigt och har gott om plats kan det kanske vara ett kap, men visst hade spelet vunnit mycket på att komma i en mindre och samtidigt lyxigare utgåva. Sen är jag generellt sett inte så förtjust i sällskapsspel som kräver batterier, men här är det såklart ett absolut måste. Här är det ju själva energin som är spelet. Stoppa i batterierna och tryck på en knapp. Ut ur ramen på spelbrädet kommer en ljusstråle. Placera rätt spelpjäser i vägen för strålen och styr ljuset mot motspelarens pjäser. Du får flytta eller vrida en pjäs och trycka en gång på knappen varje omgång. Den pjäs som ljuset träffar plockas bort ur spelet. Se nu till att ljuset träffar din motståndares pjäser och allra helst dennes Farao-pjäs för då har du vunnit.

Ja, det svarta spelbrädet är som en stor bricka med kanter omgärdande ett område med 10 x 8 rutor. Som grundregel finns ett färdigt schema att ställa upp allas pjäser till start efter, men när du blivit van Khet-spelare kan du såklart experimentera fram nya uppställningspositioner. För första partiet står alla pjäser lika fast spegelvända mot varandra. Varje spelare har varsin knapp att trycka på och varsin ljusstråle att rikta in mot brädet från sin sida. Nu gäller det alltså att få ljusstrålen att studsa på ens egna (och kanske motståndarens) pyramid- och/eller djedpjäser (dessa är försedda med speglar) så att strålen träffar fiendens Farao. Träffar du en annan pjäs plockas den alltså bort, oavsett vems den är, så se till att du säkert vet hur strålen kommer att röra sig innan du trycker på knappen.

Tyvärr tycker jag inte att kvaliteten pĺ delarna känns helt hundra om man säger så. Av och till verkar laserstrålen studsa snett på pjäserna, den tar liksom inte i mitten av speglarna, och träffar den i utkanten av en spegel och vinklas bort träffar den såklart inte i mitten på nästa pjäs heller. Ja, olyckligtvis kan man ibland finna den lilla röda ljuspricken nere i sockeln eller längst ut i kanten på en pjäs. Någon typ av ojämnhet verkar det finnas bland mina pjäser eller på spelplanen. Ju fler gånger strålen skall studsa desto mer snett verkar den hamna. Men det kanske bara gäller mitt exemplar?

Nåväl, du får i ditt drag flytta en egen pjäs ett steg till en angränsande ruta ELLER låta en pjäs vridas på sin plats ett kvarts varv för att t.ex. rikta in en spegel. Obeliskerna är pjäser som kan staplas på varandra och som i sin solida form kan användas till att skydda Faraon (dvs. ta en smäll/offras för att spelaren skall vinna lite tid till ett anfall). Djedpjäserna har speglar på båda sidorna och är dessutom den enda pjäs som får byta plats med en annan. Alla andra får bara röra sig till lediga rutor. Khet må ha enkla regler men det är allt annat än lätt att vinna enkelt om inte motståndaren gör en grov miss. Här är uppmärksamhet och strategiskt klurande a och o. Spelidén är originell och detta hade fått ett bättre betyg än en solid trea om jag inte haft de invändningar jag tidigare nämnde.