Key Largo (Titanic Games)


Fakta:
Antal spelare: 3-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 30-40 minuter
Innehåll: Spelplan, 130 kort, 15 dykare, en livboj, en dykarhjälm, 5 fartygspjäser, 40 brickor för olika dyktillbehör, papperspengar i olika valörer, regler
Konstruktörer: Paul Randles (& Mike Selinker & Bruno Faidutti)

Spelarna tar sina båtar och reser till Key Largo, en karibisk paradisö, för att dyka efter sjunkna fartyg och försvunna skatter. Den som bäst kan bärga värdeföremål och omvandla dessa till mest kontanta medel på tio dagar vinner spelet.

Ja, tiden är begränsad, om tio dagar börjar orkansäsongen om omintetgör effektivt alla dykexpeditioner. Det gäller att innan dess ha fått ihop sina pengar. Vem lyckas bäst utnyttja tiden som står till förfogande?

Här kan man besöka tavernan för att samla viktig information om gamla sjunkna vrak, legendariska skatter och farliga monster, det gäller att rekrytera dykare, köpa utrustning och såklart genomföra dykningarna ned till olika fartyg. För en stabil extrainkomst kan man ta med turister ut till havs för lite delfin-sight-seeing.

Det finns saker att välja bland så det gäller att planera sina dagar. Enkelt uttryckt är dagarna uppdelade i två, ett förmiddags- och ett eftermiddagspass, och för varje dag finns fem grundläggande aktiviteter att ägna sig åt. Man gör en sak under förmiddagen och en annan sak på eftermiddagen, varje dag skall alltså 60 % av möjliga aktiviteter väljas bort.

De fem huvudaktiviteterna är; besöka tavernan (för informationsinsamlande, för att rekrytera fler dykare), besöka affären för att köpa utrustning (tyngder, slangar, treuddar), dyka efter skatter, sälja föremål på marknaden (kistor med guld, artefakter eller andra varor) och genomföra delfinsafaris (för en trygg inkomst).

Naturligtvis finns det ytterligare saker att ta i beaktande. Generellt sett varierar priset på varor och tjänster och ersättningen för sålda värdeföremål med antalet spelare som samtidigt dyker upp på samma plats på spelplanen. Det gäller att vara ensam, eller kanske inte ensam, vid rätt tillfälle för att få till det mest gynnsamma utfallet! I början av varje dag väljer spelarna ut spelkort för de två drag man vill göra under aktuell dag och lägger förmiddagens händelse överst, eftermiddagens aktivitet därunder. Man avslöjar sina respektive drag samtidigt…

Ingen får ha fler än tre rekryterade dykare i sin tjänst vid något tillfälle, men för varje dykare som deltar i ett dyk får man dra ett kort från respektive vrak, förhoppningsvis ett kort som anger ett (eller flera) funna värdeföremål. Har dykaren med sig tyngder ned i djupet kan man stanna desto längre, då kan en sådan dykare hinna med att dra två kort innan det är dags att stiga upp till ytan.

Spelets sjunkna skepp ligger på olika djup, somliga i grunda vatten, andra på djupt eller medeldjupt avstånd ned i mörkret. Alla dykare klarar av att dyka på grunda vatten, för medeldjupa respektive djupa dyk krävs att en dykare utrustats med en eller två spelbrickor för slangar. Alla dina dykare måste ha samma mängd slangar för att kunna delta i ett visst djupt dyk, annars får klent utrustade dykare inte följa med i skattletandet.

En treudd bör också finnas hos sällskapet som går ned. Dyker det upp ett havsmonster är det bra att kunna försvara sig och skrämma bort det, annars är det monstret som skrämmer iväg din dykare och med denne all utrustning. Då blir det till att avbryta skattletandet, hyra nya dykare och köpa utrustning. En dyr och tidskrävande uppgift.

Varje dag kan man låta turister åka med ens båt ut på havet för att spana på delfiner. Olika dagar ger dig olika mycket intäkter, det brukar vara mest lönsamt att fara iväg på helgerna.

Att betala för skvaller låter dig titta igenom samtliga kort för två sjunka fartyg. Då vet du vika skatter de bär med sig och huruvida där lurar monster i dess närhet.

Till allt ovanstående kommer möjligheten att lägga till ett par extra moment för att utöka grundreglerna, variationen och utmaningen. För mig är det självklart att spela med denna extra krydda inkluderad redan från första partiet.

På tavernan kan du leja en tjuv som för din räkning stjäl värdeföremål. Du får ta ett skattkort från en motståndare. Elakt.

När du tar med turister ut på delfinsafari får du dra ett turistkort. Dessa kort och personer erbjuder alla något lite nytt till spelet, en justering av grundreglerna. Du kan få leja flera dykare på en och samma gång, du kan få sälja varor direkt utan att behöva lägga en halvdag på marknaden, du kan få handla mer utrustning än normalt, köpa till reducerade priser, få ut mer pengar vid en försäljning etc. Det kan vara lönsamt att vara extra snäll mot turisterna, alla verkar de känna någon som känner någon som ger dig hjälp!

Ja, det var Key Largo det, ett ganska enkelt, lättsamt familjespel med skattletningstema. Välj dina aktiviteter med omsorg och försök göra rätt sak vid rätt tidpunkt. Planera noga dina tio dagar i Karibien så kan du snart stå där som en rik vinnare! Medelbetyg men inte mer än så.