Kablamo (Gigantoskop)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 12+ år
Speltid: 15-45 minuter
Innehåll: 5 revolvrar, 20 gula skarpa kulor, 67 action-kulor, 13 höghastighetskulor, 1 ammunitionspåse samt regler
Konstruktörer: Christoffer Krämer & Jesper Moberg

KABLAMO är ett spel på temat rysk roulette och KABLAMO låter det när du skjutit dig i huvudet och effektivt eliminerat dig själv från vidare spel. Sker detta tidigt får du vackert sitta där och se kamraterna spela vidare, kanske en bra stund, och sådant kan väl aldrig vara roligt i ett sällskapsspel? Nu blir det ju förvisso ett naturligt grepp i ett spel som handlar om just rysk roulette, ja eliminering och överlevnad, men ändå, visst kan det kännas surt att få sitta och titta på… Den som blir kvar till sist och därmed ensam överlevare vinner såklart spelet.

Revolvrarna kommer i form av platta kartongbitar med en roterande skiva på. Den snurrande skivan är såklart själva skjutvapnets cylinder och här finns plats för sex kulor. I det här spelet kommer kulorna i form av runda små pappbrickor och dessa laddar du såklart revolvern med.

I varje drag vrider samtliga spelare sin cylinder ett steg medurs och den kula (bricka) som då hamnar överst på spelskivan är det skott som avlossas. Om det när brickorna vänds står KABLAMO någonstans är en deltagare genast ute ur spelet.

Kulorna (brickorna) som revolvrarna laddas med dras slumpvis ur en svart tygpåse. Här finns ett hundratal skott i nästan 30 olika varianter att dra fram och ladda med. KABLAMO-kulor är naturligtvis med, liksom blindgångare med texten CLICK och en hel massa andra brickor med lite text (på engelska) som påverkar spelet i en eller annan riktning.

För alla actionkulorna du avlossar och vänder upp under spelets gång har du möjligheten att välja om du vill att texten skall gälla dig själv eller en valfri motspelare. Här kan det handla om att få ladda om en revolver med ett nytt skott eller kanske alla kulorna. Du kan få skjuta två skott, eller rotera cylindern inte bara ett steg framåt utan tre innan en kula avlossas. Du kan få slippa rotera cylindern alls ett spelvarv, du kan byta plats på en eller flera kulor i den egna eller andras revolvrar osv. Somliga effekter vill du helt klart dra nytta av själv, andra vill du gärna tvinga på en motståndare!

Spelar du ut höghastighetskulorna som du får sitta med på handen som något slags bonusdrag kan du omintetgöra effekterna av somliga avlossade skott eller se till att ett avlossat KABLAMO istället dödar spelaren till vänster. Men då måste du också tänka på att spela ut höghastighetskulan vid rätt tidpunkt.

Ja, du kan rentav få tjuvkolla på kulorna i någon annan spelares revolver. Detta är ju annars strängeligen förbjudet! Bortsett från när du själv laddar ditt vapen får du sedan aldrig (nåja, nästan aldrig, det kan tillåtas i speciella fall) titta på dina laddade kulor igen. KABLAMO blir liksom lite av ett memory-spel. Vilken bricka ligger var? Vilken bricka kommer upp härnäst? Hos en själv eller en motspelare…

Och sen skall alltså kulor avlossas och ersättas och flyttas runt i en eller flera revolvrar så att ingen såklart skall kunna ha full koll på skotten. Och rätt vad det är, så KABLAMO, kom den där brickan som decimerar antalet spelare.

Detta är ett lättsmält partyspel för spelare som inte har något emot att jävlas rejält med motspelarna eller att få sitta och titta på om oturen tidigt skulle grina en i ansiktet. En rätt fräsch och spännande idé blir ett måttligt intressant spel som utan tvekan är bäst på maximala fem spelare. Då erbjuds det flest och bäst möjligheter att få flytta kulor fram och tillbaka och då blir utmaningen att komma ihåg dessas olika placeringar desto större. Men till syvende och sist går det inte att komma ifrån att detta i grund och botten är ett (lite enformigt) brickläggnings- och kom-ihåg-spel. Nåt parti då och då kan kanske vara okej, men mer blir det tyvärr inte.