K2 (Rebel.pl)


Fakta:
Antal spelare: 1-5 deltagare
Ålder: 8+ år
Speltid: 60 minuter
Innehåll: Dubbelsidig spelplan, 5 spelarbräden, 12 väderbrickor, 90 actionkort, 5 räddningskort, 20 riskbrickor, 20 klättrare, 10 tält, 10 runda acklimatiseringsmarkörer, vädermarkör, aktiv-spelar-bricka, regelhäfte
Konstruktör: Adam Kaluza

Världens näst högsta berg, K2, skall bestigas och spelarna ansvarar för två klättringssällskap vardera som tar sig an utmaningen. Man kämpar mot vädrets makter, tilltagande syrebrist och självklart varandra. Ju högre upp ett sällskap kommer desto mindre utrymme kvar till de efterföljande…

Naturligtvis är det inte bara frågan om att komma upp högst, man måste överleva också. Visst kan du nå högt och därmed få smaka på goda poäng, men om din pjäs inte överlever på den höga höjden eller lyckats klättra ned något när 18 spelomgångar är till ända och expeditionen måste vara avklarad är kämpainsatsen till ingen nytta. Det är spelaren som vid spelets slut samlat ihop flest poäng med sin eller sina överlevande pjäser som tar hem segern!

Förflyttning uppåt och nedåt samt tillförsel av syre till dina äventyrare sker via utspelade kort.

Varje speldeltagare förfogar över varsin identisk kortlek innehållande 18 kort. Den blandas och man startar spelet med 6 kort på hand. Från denna väljer man 3 kort att använda till sin första spelomgång. Efter första spelade omgången dras 3 nya från sin kortlek så att man åter har 6 kort att välja bland, från dessa spelar man en ny runda med 3 utvalda. På detta sätt spelar man vidare med sina kort, omgång efter omgång.

Det finns anledning att klättra uppåt med viss försiktighet och inte bara rusa på. Den spelare som i varje omgång valt ut de kort som ger denne mer förflyttning uppåt än vad någon annan (med sina valda kort) samlat ihop, riskerar ett straff, en möjlig begränsning i sin framfart. Man tvingas ta en riskbricka med värde 0, 1 eller 2. Ju högre värde desto fler poäng från dina valda kort måste räknas av och anses bortkastade, så det är inte alls säkert att din planerade rusning mot toppen kan genomföras. Självklart väljer man att plocka upp den minst begränsande av de tre riskbrickor som alltid finns uppvända intill spelplanen. Ser man att där bara ligger brickor med värde noll är det naturligtvis fritt fram att fläska på med förflyttningspoäng en viss omgång utan att få ett straff!

Nåja, bestraffad eller inte, några poäng att utnyttja för syretillförsel och förflyttning blev det säkert kvar på dina kort. Nu får du fördela de här poängen på dina klättrare, dina två pjäser ansvariga för de två teamen. Du får dock inte använda poäng från ett visst kort till båda figurerna så här gäller det att välja smart. Vem skall klättra vidare? Vem skall få syre? Ja, vad räcker korten till?

Ju högre upp man kommer, desto mer kostsamt blir det att beträda en viss ruta och ju högre blir alltså trängseln och dessutom behovet av extra syre. Att bestiga K2 är hela tiden en balans mellan försiktig klättring och acklimatisering till rådande syrenivåer. Dina äventyrare dör om du låter deras syrenivåer falla ned till noll, så undvik det till varje pris.

Vädret kan vara nyckfullt och spelar såklart stor roll men du har förmånen av att få en prognos som avslöjar de närmsta dagarnas situation och måste såklart planera därefter. Blir det sol och behagligt att klättra eller snö och rusk? Olika dagar kan det vara olika utmaningar på olika höjder, så beroende på var du befinner dig kan du få det olika lätt eller riktigt tufft.

Med fel kort på handen när vädrets makter visar sin sämsta sida så kan det vara kört för dina bergsbestigare! Lyckligtvis kan varje team resa upp varsitt tält som båda sällskapen kan få utnyttja, dock inte samtidigt. Med smart placering kan dessa innebära skillnaden mellan framgång och en säker död när tillvaron tuffar till sig…

K2 kommer med en dubbelsidig spelplan med en enklare bergssida att bemästra och en svårare utmaning, så här erbjuds variation. Väderbrickorna finns för sommar- respektive vinterväder och kan väljas och blandas utifrån önskad svårighetsgrad. Spelplan, spelkort och pjäser är snygga och av god kvalitet och vill man spela med snälla familjevarianten medföljer också kort som tillåter ”återupplivning” av en avliden äventyrare.

Allt sammantaget är K2 en rejäl utmaning och faktiskt ett spel du kan spela själv, där du ensam tävlar mot själva berget. Kommer båda pjäserna upp till toppen och överlever efter 18 drag eller hur många poäng kan du skrapa ihop? K2 förtjänar helt klart sin starka trea i betyg. Jag hade dock gärna sett något mer än syrebehov och förflyttningspoäng att tvingas hålla koll på och hantera för ett än bättre betyg.