Jorden runt på 80 dagar (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: 9-99 år
Innehåll: 2 spelplaner, 5 träpjäser, 1 specialtärning, 3 plastmarker, 128 kort samt sedlar i olika valörer
Konstruktör: Dan Glimne

Naturligtvis är ett spel baserat på boken och filmen Jorden runt på 80 dagar ett racingspel, ett kapplöpningsäventyr. Spelarna startar i London och ger sig av österut. Den som först tar sig över hela världskartan och tillbaka till London igen vinner såklart spelet. Det gäller att nyttja sina spelkort väl och ta rätt fortskaffningsmedel vid rätt tillfälle annars kan man hamna på efterkälken.

Spelytan är stor och kommer i två delar. Det är två vanliga, normalstora spelplaner som läggs bredvid varandra och avbildar en världskarta, här med London, Europa och Asien på den vänstra delen och med Nordamerika till höger. Företrädesvis förflyttar du dig på det norra halvklotet. Kartan korsas av många linjer, linjer som förbinder olika orter. Det är såklart längs dessa linjer du gör din förflyttning och linjerna har olika färg för att symbolisera att det är olika transportsätt som skall nyttjas på olika ställen.

Här får du planera för resor med tåg, vagn, elefant (!) och luftballong, till sjöss är det segelfartyg och ångbåt som står till buds. Luftballong är väl det mest osäkra färdsättet eftersom vindarna kan vara bedrägliga och föra dig åt helt fel håll. Till sjöss är det bäst att satsa på ångfartyg, det går ofta snabbare än att segla. Men som sagt, ibland kan man kanske inte välja själv utan får satsa på det som bjuds för tillfället. Du har några slumpvis dragna färdkort på handen och spelar såklart ut ett som matchar sträckan som avbildas på kartan. Har du inget kort som överrensstämmer är det ju synd för dig. Då blir det svårt att komma vidare just nu. Då kan det kosta en slant att få köpa sig nya färdkort och hoppas på passande kort. Annars kan du kanske backa tillbaka och färdas en annan väg?

De många linjerna går alltså mellan olika större städer, med små prickar motsvarande mindre orter däremellan. Du spelar ut lämpligt färdkort och flyttar från en stad till nästa punkt längs linjen på spelplanen. Detta utspelade färdkort ligger sedan framför dig och gäller för fortsatt resa längs hela sträckan tills du är framme i nästa stad. Så du rör dig oftast ett steg i taget framåt i ditt drag. Om nu inte kort eller tärningar skulle säga annorlunda. Med t.ex. stark vind eller en bra motor kan det ibland gå att komma flera steg framåt när det är ens tur.

När du nyttjat ett färdkort färdigt drar du ett nytt. Du får samla på dig så många du kan, vill och har råd med. I de större städerna drar du även händelsekort. Här kan det rapporteras om olika förseningar eller olyckor. Ibland kan det såklart också hända bra saker som är dig till hjälp.

Ytterligare en sorts spelkort är resenärskorten. Dessa finns det 29 stycken av och de blandas och några delas ut i mycket begränsat antal till respektive spelare. Dessa kan nyttjas om man har lust och en lämplig situation dyker upp och när ett kort är utnyttjat utgår det ur spelet. Oftast spelas dessa för att snabbt vinna ett försprång eller sinka en motståndare ännu mer. Är det en tävling så är det en tävling. Visst är det naturligtvis riktiga gentlemän och ľkvinnor som tävlar jorden runt men kan man jäklas lite med motståndarna så varför inte passa på?

Spelet flyter på rätt väl, väl igång. Reglerna är många, tätt skrivna med liten stil i locket på spelkartongen och är tyvärr inte speciellt överskådliga. Som racingspel betraktat är detta dessutom tyvärr inte direkt roligare än många andra liknande spel. Det är mycket kortdragande och vägen till seger går (enligt grundreglerna) mer via tur än skicklighet. Här finns dock också en bunt kort och regler för ett mer avancerat spel där resandet i större grad kan (och måste!) planeras lite mer långsiktigt. Det gäller framförallt att komma i tid till vissa städer för att hinna med båtarnas respektive avgångar till havs. Detta upplägg gör spelet något lite pyssligare och bara marginellt roligare. Allt är dock snyggt utformat med typisk 1800-talskänsla så ett helhetsbetyg får bli en stark tvåa.