Jolly Octopus (Ravensburger)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 personer
Ålder: 4-99 år
Speltid: 10 minuter
Typ av spel: Skicklighet 5/5, Handling 5/5, Kreativitet 2/5, Tur 3/5, Kommunikation 3/5
Innehåll: En klippa med bläckfiskkropp, 1 huvud, 8 armar, 20 krabbor i fyra färger, 1 pincett, regler


Först ett par minus. Du måste skruva upp en lucka och installera tre batterier som inte medföljer spelet. Härnäst måste du sätta ihop bläckfisken med sina åtta armar och sitt stora huvud och när du gjort det är bygget tyvärr för stort för att åter rymmas i förpackningen. Och du vill inte rycka av och sätta tillbaka de där armarna inför varje parti för förr eller senare lär de i så fall gå av eller sluta att sitta ihop.

Kan du leva med att spelet låter lite och bäst förvaras utanför asken är Jolly Octopus ett festligt spel, i alla fall för de yngre. Det ser snyggt ut, spelupplägget erbjuder en fullt tillräcklig utmaning för ett barnspel och den kittliga bläckfisken har ett oemotståndligt smittande skratt! (Eller möjligtvis ett fullkomligt avskyvärt sådant om du nu inte skulle råka tycka som jag!)

Målet är att med en plastpincett vara först med att försöka samla ihop fyra små krabbor i olika färger. Den som lyckas med detta vinner! Tjugo krabbor i fyra olika färger (rött, blått, gult, orange) placeras slumpartat ut på markerade platser inför spelstart på spelplanens bas. Överst på toppen hittar vi bläckfisken.

När du slår på strömbrytaren börjar bläckfisken att rotera och de åtta armarna rör sig samtidigt upp och ned, mer eller mindre hela tiden i vägen för de där krabborna du skall försöka att norpa åt dig. Det gäller såklart att med rätt timing och precision föra in sin pincett mellan de rörliga armarna för att plocka åt sig en krabba.

Skulle du ha otur och komma åt en bläckfiskarm kommer du att höra det uppenbarligen mycket kittliga djuret skratta hjärtligt och faktiskt sluta att vrida på sig. Du har misslyckats med ditt drag och det är dags för nästa spelare att starta rotationen igen med ett tryck på huvudet.

Ja, får du med dig en krabba du vill ha är allt frid och fröjd och du kan låta nästa spelare få en chans. Ramlar krabbor ned eller om du råkar plocka fel sort måste du ge dem till bättre behövande motspelare. Någon gång ibland kan bläckfisken stanna upp spontant för en stund och då skall du förstås vara där för att i lugn och ro jobba dig närmre segern.

Mer än så är det inte frågan om. Låt bläckfisken snurra runt och vifta med armarna. Försök samtidigt att sticka in pincetten någonstans mellan armarna för att fånga en gul, blå, röd och orange liten plastkrabba. Tycker man att detta upplägg erbjuder en väl enkel utmaning kan man ställa strömbrytaren i läge två för att få en snabbare rotation på Jolly Octopus. Det ändrar ju förvisso inte själva spelupplägget men allt blir nog så mycket svårare.