John Silver (eggertspiele)


Fakta:
Antal spelare: 2-4 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 30 minuter
Innehåll: 55 spelkort, 4 plastfötter, regler
Konstruktör: Martin Schlegel

John Silver är ett litet kortspel där spelarna vill åt skatter, här i form av kort med guldmynt och, faktiskt lite överraskande, äpplen! Ja, oavsett illustration är dessa äpplen och guldmynt alltid värda 1 poäng per styck, somliga kort med många symboler således värda lite mer än andra. Var vaksam på hur många symboler just ditt spelade kort visar.

Det lite luriga är att poängen för guldmynten tar du själv, eventuella kort med äpplen du samlat måste du ge till spelaren till vänster. Så samla inte för många sådana själv, men hoppas samtidigt på att få en rejäl mängd från någon annan!

Spelaren med mest poäng i form av kort med många symboler för guldmynt och äpplen vinner naturligtvis. Tyvärr finns här somliga kort med svarta prickar som istället ger minuspoäng (2 eller 4 stycken) så försök undvika dessa.

Skapa en gemensam spelyta på bordet genom att lägga ut fyra kort för lika många olika spelkaraktärer. Även om färre än fyra personer deltar i spelet används alla korten, och två spelare kan sköta två personer vardera. Någon skall nu vara blå pirat, grön skeppspojke, röd kapten eller gul köpman. Lägg alltså dessa kort bredvid varandra på bordet i en rad, låt sedan respektive spelare ta varsitt likadant kort att placera bredvid sig så att alla ser och kommer ihåg vem som är vilken karaktär/spelfärg.

Lägg sedan tre kort för Skepp, Pirat och Skatt ovanför varandra lite bredvid de fyra karaktärskorten så att det under dessa och till höger om Skepp/Pirat/Skatt-korten finns ett tänkt rutnät, 3 x 4 platser att spela ut kort på. Dvs. 4 kolumner, var och en utgående från en viss spelfigur. För varje kolumn sedan plats för ett kort i respektive rad (Skepp, Pirat och Skatt). Jag hoppas du fattar upplägget, annars får du spana på fotot här nedanför.

I spelet ingår 44 spelkort och kanske inte helt oväntat personkort och kort för just Skepp, Pirater och Skatter, de sistnämna med antingen guldmynt, äpplen eller svarta prickar. (De svarta prickarna kan också dyka upp på Skepp- och Piratkorten).

För respektive serie finns 13 kort, därtill lämpligt nog märkta 1-13 för att tydliggöra sitt inbördes styrkeförhållande. Så kort #13 är alltså det starkaste, olyckligtvis är det ett märkt med svarta prickar och garanterar minuspoäng! Surt, sa räven. Utöver dessa 3 x 13 kort adderas 5 stycken jokerkort som kan sägas fungera som antingen ett Skepp, en Pirat eller en Skatt. Olyckligtvis är samtliga jokerkort försedda med de där förhatliga, oönskade svarta prickarna, dessutom styrkemärkta med värden motsvarande 5,5-9,5.

Blanda alla dessa kort, dela ut sex stycken till varje spelare och lägg resten i en gemensam draghög.

Du skall i din tur spela ut ett enda kort från handen, till valfri ledig plats i rutnätet (av initialt 12 stycken). Du får lägga kortet i din egen rad eller hos en motståndare, välj själv så länge där finns ledigt utrymme. Men kort med Skepp-, Pirat- eller Skattillustration måste förstås läggas i motsvarande rad.

Så snart alla fyra platserna i en viss rad fyllts skall raden med de fyra korten plockas bort och delas ut till ett par spelare (som då kan få kort med äpplen och guldmynt, och svarta prickar, dvs. poäng, minuspoäng eller lite av båda, att behålla eller vid spelets slut ge bort...) (I spel med två spelare som vardera sköter två figurer kan en spelare få samtliga kort...)

Ja, de fyra korten i raden bär ju siffror. Ta det näst högsta och lägg det ovanpå det allra högsta. Ta det näst lägsta och lägg det på det lägsta. Spelarna som nu äger respektive kolumn tar korten som sina och lägger dem åt sidan tills vidare. Man spelar vidare och fyller alltså då och då en rad med fyra kort, kollar vem som i denna har det högsta och lägsta kortet och ger dessa spelare fler kort.

Så fort man spelat ut ett kort drar man ett nytt. Spelar man ut ett Skattkort med äpplen har man dessutom istället möjligheten att plocka upp ett valfritt annat redan utspelat till handen, dock ej med äpplen och kan därmed omedelbart justera poängfördelningen på en rad.

Vid spelets slut när det inte finns fler kompletta rader att dela upp, tar varje spelare sin korthög, lämnar bort sina äpplen och räknar sedan samman sina poäng. Ett styck för varje guldmynt och varje äpple och ett minus för varje svart prick på korten.

John Silver är ett lagom snabbspelat, lättsamt, lite elakt kortspel med inslag av slumpdragna kort som alltså skall placeras på bästa stället. Vad som är bäst är dock inte lätt att räkna ut då siffrorna på andra kort i raden fäller avgörandet. Det enda du kan vara säker på är att kort 1 alltid är lägst och 13 högst. Sen är de lägsta och högsta tyvärr alltid försedda med svarta prickar...

John Silver är överraskande charmigt, skoj för hela familjen. Speltid på ca 30 minuter känns rätt men 10 års-rekommendationen känns onödigt hög. Det här klarar även yngre spelare. Stark trea. Men nog kunde illustrationerna vara snäppet snyggare, i alla fall de som skall föreställa äpplen.