Joakim von Anka:s Fantastiska Affärer (Alga)


Fakta:
Antal spelare: 2-5
Ålder: 8-99 år
Innehåll: Spelplan, 5 spelpjäser, 1 tryckt insats för att visa marknadsvärden, 6 markeringspjäser, 1 tärning, 196 egendomskort, 128 kort (Joakim-kort, Miljardärsklubben-kort, Affärstips, Ankeborgstidningen, Lånekort, Turkrona m.m.), sedlar i olika valörer och spelregler
Konstruktör: Dan Glimne

Det här är ett av mina favoritspel. Om jag är känner för en riktig helkväll med spelande alltså, för det här kan ta sin tid. Ett par timmars spelande får man nog minst räkna med, om man inte kommer överens om att bryta när någon samlat ihop en mindre summa pengar än de föreslagna 1000 miljonerna. Reglerna i enkelhet: Slå tärningen och flytta din spelpjäs till önskad ruta på spelplanen. Ta ett kort, få 1 miljon, läs Ankeborgstidningen eller köp eller sälj en eller flera egendomar. Taktiken är enkel. Köp billigt, sälj dyrt, tjäna mest pengar och vinn.

Det låter kanske likt flera andra spel man spelat, men jag tycker nog detta sticker ut på ett positivt sätt. Egendomarna du kan investera i är guldgruvor, banker, flygbolag, rederier, diamantgruvor och oljekällor. I en speciell tabell kommer en pjäs att markera aktuellt marknadsvärde för respektive typ av egendom. Allt är värt mellan 1-25 miljoner/egendom och under spelets gång kommer kurserna att gå uppåt och nedåt. Så spela högt och chansa eller läs börstips på Miljardärsklubben och få förhandsinformation om hur kursen kommer att ändras så att du kan köpa/sälja i tid. Till detta kommer diverse belöningar eller avgifter som måste betalas. Kanske får du rentav låna Joakims turkrona! Detta är ett spel om pengar helt enkelt och tycker du att spelet i denna form efter en spelomgång på några timmar blir enformigt finns extrakort och regler för avancerade affärshajar. Detta skänker ytterligare en dimension till spelet med möjligheter att låna pengar och påverka marknadsvärdena själv. Ett riktigt festligt sällskapsspel, tycker jag.