Jagad (Joker)


Fakta:
Antal spelare: 2-6 deltagare
Ålder: Från 8 år
Speltid: ca 30 minuter
Innehåll: Spelplan, tärning, 6 polisbilar, 6 polisstationer, 45 kort med radiomeddelanden, 5 fingeravtryckskort, 5 gömställen-kort, regler
Konstruktörer: Michael Kindred & Malcolm Goldsmith

Larmet går! Ett brott har begåtts och skurken finns fortfarande kvar i staden. Ortens poliser måste ge sig ut för att leta fram den skyldige. Var kan boven finnas? Det finns 25 möjliga gömställen i staden. Fem vardera av kyrkor, caféer, byggarbetsplatser, lager samt båtar i hamnen.

Turas om att slå tärningen och flytta runt de små platta plastpolisbilarna på spelplanen. Spelplanen är funktionell men rätt ful. På sina håll är bilvägarna enkelriktade.

När någon stannar på en ruta märkt med en telefon är det helt okej att plocka upp ett radiomeddelande-kort. Faktum är att det inte bara är okej utan helt nödvändigt för att lyckas fånga skurken.

Korten kan ge dig extraslag, tvinga dig att stå över, återvända till polisstationen osv. Den allra viktigaste informationen är såklart den som berättar något litet om skurken. Du kan t.ex. bli uppmanad att vända upp ett gömställe-kort och kan då få veta att boven gömmer sig i kyrkan, på byggarbetsplatsen eller någon annanstans.

Frågan är ju bara i vilken kyrka, på vilken byggarbetsplats osv.? Det finns ju fem av varje.

Då gäller det att besöka en telefonruta igen för att om möjligt få nya tips. Kanske står det nu att boven kan hittas på ett nytt ställe (och då är det dags att styra bort från t.ex. kyrkan för att sikta på hamnen eller caféet), kanske står det att du skall vända upp ett fingeravtryckskort.

Sådana kort finns det fem stycken av, ett rött, grönt, orange, gult, lila. När ni lyckats få uppvända kort för både en typ av tillhåll och en specifik färg, ja då står det klart exakt vart polisen skall åka för att fånga skurken. Nu jagar alla polisbilar till banditens tillhåll.

Känner någon spelare att denne då står långt ifrån gömstället ifråga kan man istället satsa på att ta sig till en ny telefonruta för ett nytt radiomeddelande. Kanske hinner du vända upp ett nytt kort som pekar på ett nytt gömställe innan någon hunnit till det tidigare och i så fall går jakten vidare ett tag till.

Så länge ingen hinner fram till det exakta stället som anges via just nu uppvända gömställe- och fingeravtryckskort hålls alltså spelet vid liv. Den absoluta slutstationen är nådd när det femte och sista fingeravtryckskortet vänts upp. Då kan skurken inte gömma sig på någon ny plats, ingen annan spelare kan fördröja spelet genom att försöka vända upp nya gömställen…

Den som först tar sig till ett utifrån korten angivet skurktillhåll av rätt sort och färg och lyckas besöka den rutan med ett exakt tärningskast vinner spelet.

Det kommer att krävas lite tur med såväl spelkort som tärningen. Spelet Jagad påminner en del om spelet Kojak och det är ingen vidare rolig jämförelse. Möjligtvis är Jagad en kul jakt för de yngre barnen, men alla andra säger säkert nej tack till detta. Att kasta en tärning och flytta en pjäs känns som ett dussinupplägg man sett förr…