Istanbul (Pegasus Spiele)


Fakta:
Antal spelare: 2-5 deltagare
Ålder: Frå 10 år och uppåt
Speltid: 40-60 minuter
Innehåll: 16 platsbrickor, 5 spelbräden med 15 förlängningar, 7 klistermärken för olika spelpjäser, pjäser för 5 olika spelare omfattande; köpman, 5 assistenter, släkting och 4 varukuber, 26 bonuskort, 16 bonusbrickor, 10 efterfrågebrickor, 57 mynt i olika valörer, 4 postindikatorer, 5 översiktskort, startspelarmarkör, pjäser för guvernören och smugglaren, 32 rubiner, 2 tärningar, regler
Konstruktör: Rüdiger Dorn

Du spelar spelet som en turkisk köpman som strävar efter att samla ihop ett visst antal rubiner. Till din hjälp har du fyra, kanske fem, assistenter och till och med en kriminell släkting som alla försöker att göra sitt bästa för att du skall nå framgång på marknaden i Istanbul.

Den spelare som först får ihop fem rubiner (6 stycken i ett 2-personersparti) utlöser sista spelrundan. Därefter får alla använda sina eventuella bonuskort igen och sedan blir vinnaren den som då kommit över flest rubiner. Skulle två eller fler spelare ha lika många ädelstenar i sin ägo avgörs segern utifrån kvarvarande förmögenhet i spelets valuta eller tillgängliga varor eller bonuskort, i nämnd ordning…

Jakten på juveler går via Istanbuls handelsdistrikt. Här finns 16 olika platser att besöka, alla med sitt unika erbjudande, och butikernas respektive brickor läggs ut på bordet i 4 x 4 – formation. Med något undantag, där bricka nummer 7, Fontänen (startbrickan) måste vara en av de fyra i mitten, och ett par andra butiker helst inte för långt ifrån varandra, har man alltid full frihet att skapa sitt eget spelbräde inför varje parti. Det finns flera medföljande förslag på olika scenarion utifrån önskad svårighetsgrad etc. och detta innebär såklart att du kan få en ny upplevelse av Istanbuls marknad var gång du spelar.

Du börjar spelet med en mycket blygsam summa pengar och ett personligt litet spelbräde som initialt är tomt på varor. Brädet erbjuder från spelstart en möjlighet att förvara max 2 blå, 2 röda, 2 gröna och 2 gula varor på det, men är utbyggbart (om så önskas) i tre steg där varje extra nivå ger dig +1 för varje vara. Maximalt kan du alltså samla 5 stycken varor i respektive färg innan du måste sälja dem vidare eller använda dem till annat för att sedan skaffa fler...

Bege dig till vagnmakaren för att köpa dig utbyggnader till ditt personliga lilla spelbräde, en i taget. Skaffar du alla tre belönas du med en juvel från hantverkaren ifråga.

Bege dig till någon av de tre butikerna som fokuserar på tyger, kryddor eller frukt för att få tag motsvarande råvara (dvs. röd, grön eller gul vara). Ett besök i respektive affär låter dig skjuta upp ditt spelbrädes lagersaldo till max för aktuell vara, så ett besök i spelets inledning ger dig som mest 2 varor i en färg. Med ett tomt men fullt expanderat spelbräde ger ett besök i samma butik genast 5 nya varor.

Besök posten för att få en mix av pengar och varor. Exakt vad du får anges förvisso alltid på spelbrädet men ändras för varje besök.

På den svarta marknaden får du slå tärning och kan ha turen att få en eller flera åtråvärda blå varor. Tehuset låter dig också kasta tärning, men nu skall du förutsäga utfallet och få motsvarande summa i kontanter. Du kan vandra iväg till den stora eller den lilla marknaden för att sälja av dina varor. Du får självklart mer pengar på den stora marknaden men det kan ju eventuellt (beroende på spelplanens layout) vara svårare att ta sig dit, dessutom är det ständigt olika efterfrågan på olika varor på både den lilla och den stora marknadsplatsen. Var efterfrågar man just nu de varor du har att sälja? Ja, ibland är det kanske bäst att få lite pengar direkt, än att säkert få ännu mer men vara tvungen att vänta på dem?

Hälsar du på hos sultanen kan denne ge dig en eftertraktad juvel, men bara om du erbjuder ett visst antal varor istället. Var också uppmärksam på att sultanen vill ha allt högre ersättning för sina juveler ju senare du kommer dit, så låt ingen motspelare komma före dig! Detsamma gäller för ett besök hos föreståndaren för Istanbuls juvelbutik. Även där finns såklart juveler att köpa men för varje köpt juvel efter den första stiger priset.

Ett par andra butiker låter dig komma över diverse specialbrickor som ger dig vissa förmåner. Du kan få modifiera tärningskast, få betala en liten summa för en extra vara osv. Här ges också möjligheten att få ta in en femte assistent i spelet som en extra spelpjäs. Med denna kan du (och dina medhjälpare) förstås göra fler saker på olika håll i staden.

De här bonusbrickorna kräver (i linje med somliga andra butiker) ett allt högre innehav av olika varor vara för att du skall få komma i åtnjutande av dem, så återigen, vänta inte för länge med att skaffa dem. Får du fatt på flera olika typer av bonusbrickor blir den extra belöningen juveler. Härligt!

Ytterligare någon affär att besöka erbjuder dig klassiska bonuskort att ha på handen och bricka nummer 12 är polishuset. Hit skickar du dina motspelares kriminella släktingar när du stöter på dem ute på stan. Naturligtvis finns det en liten belöning att hämta för att ha bidragit till att skurken blivit fast. Räkna dock med att de andra spelarna försöker att sända även din släkting-spelpjäs till finkan, varför skulle denne få härja fritt i olika butiker och hjälpa dig ostörd?

Ja, det var väl nästan samtliga 16 platser att besöka i Istanbul. Det är väl Fontänen vi kanske inte sagt så mycket om, startbrickan. Här bygger varje spelare upp ett litet torn med sina spelpjäser (köpman och assistenter, släktingen startar i polishuset!) och släpper sedan en bricka i varje butik man besöker. Stapeln flyttas 1-2 steg i taget i raka linjer till önskad butik och en pjäs/bricka lämnas alltså kvar.

Sakta men säkert blir det färre pjäser som kan utföra uppdrag åt dig. Du måste då som ansvarig köpman ge dig iväg och samla ihop dina assistenter för att på så sätt bygga upp din stapel igen annars får du ju inga nya drag. Kliver du in i en butik där du redan har en pjäs liggande lämnar du ingen ny där, utan tar bara upp den befintliga igen. Planera noga hur långt du kan gå och var du bäst skall utföra dina drag. Eftersom du max får gå 1-2 steg bort i taget kan du tvingas lämna assistenter på platser som kanske inte är de bästa för dig och det kan bli så att mycket tid får läggas på att komma fram dit du vill om det är en avlägsen plats.

Som alternativ till att gå runt och samla ihop sina pjäser kan köpmannen dock välja att gå till Fontänen för att där i ett enda drag samla upp alla sina hjälpredor (utom skurken) och starta på nytt, utgående från just den platsen.

Naturligtvis gäller det på alla platser, utom just för Fontänen, att det kan bli dyrt att komma fram som tvåa, eller trea eller… Går du till platser där en annan köpman redan finns (inte en assistent) kostar det pengar för dig att få ta del av platsens unika erbjudande. Det går också att ute på stadens gator stöta på guvernören eller en smugglare. Båda dessa kan hjälpa dig om du bara vill betala..!

Ja, i Istanbul händer det mycket. Och det är skoj. Istanbul är ett relativt snabbspelat sällskapsspel med enkla, tydliga regler och som ofta erbjuder en hård kamp in i det sista. Somliga moment känns förvisso igen (lätt förvanskade) från ett äldre spel av samme konstruktör (Traders of Genua) men det gör inte det här spelet sämre, snarare tvärtom, båda är utmärkta spel, Istanbul dock mer lättillgängligt för en bredare skara sällskapsspelare.