Isla Dorada (Fantasy Flight Games/Fun Forge)


Fakta:
Antal spelare: 3-6 spelare
Ålder: 10+ år
Speltid: 60-90 minuter
Innehåll: Spelbräde, 39 mynt, 2 sjöfartsbrickor, ledarsymbol, expeditions-figur, Bigfoot-figur, Leviathan-figur, 16 omgångsbrickor, 72 skattkort, 18 förbannelser, 22 målkort, 112 äventyrskort, 6 referensark, regler.
Konstruktör: Bruno Faidutti

Välkommen till Isla Dorada. Här utforskar ni ön och letar skatter. Eftersom ön till stora delar är helt obekant för er håller ni er tillsammans och förflyttar gemensamt den enda spelpjäsen. Var och en av spelarna är dock inställd på att själv vara den som vinner genom att helt enkelt samla flest poäng.

Poäng får man genom att ha pengar, hitta de mest värdefulla skatterna och klara av det hemliga uppdrag man fått. Det blir minuspoäng för ev. förbannelser man tyvärr drabbats av.

Spelbrädet visar ön med dess olika områden, varierande terrängtyper, många samhällen och flera slingrande landsvägar och floder. Ni startar alltså på en gemensam plats och rör er som en grupp tillsammans över ön. Det huvudsakliga spelmomentet är en ständig mängd auktioner där vinnaren bestämmer vilken väg ni skall gå från en plats till en annan.

Allt styrs via en mängd olika spelkort. Ni har varsitt med ett hemligt uppdrag. Det kan röra sig om att du vill till vissa specifika platser på ön, eller skall ha vissa kort, mest pengar, flest skatter, eller har lyckats undvika somliga ställen när allt är slut, dvs. efter 16 spelade omgångar.

Andra kort är förbannelser, äventyrskort för förflyttning, olika skatter osv.

I auktionerna betalar man sitt bud med lämpliga äventyrskort. Vill man gå längs en stig på land säger man önskad destination och det bud man är redo att betala. Vill man hellre färdas längs en flod, eller flyga, används andra kort.

Yak-korten är för transport längs bergsstigar, Kamelerna används längs sandiga stigar och Gonogo-korten tar dig genom djungeln. Kayak-kort ger dig en resa via vatten, Drako- och Zeppelin-korten flyger dig bums till valfri plats eller fungerar som jokrar, extrakort i kombination med annan typ.

Här finns också kort som direkt vinner en auktion och lite elakare varianter som hindrar någon annan från att ge ett bud, eller tar hela expeditionen vidare ett steg utan att man stannar där det varit tänkt från början (utifrån auktionen).

Varje stopp som gruppen gör någonstans (de flesta i alla fall) märks ut på kartan genom att man tar en av de sexton omgångsbrickorna och placerar den på kartan. På så sätt ser alla var de varit när spelet är slut och skall stämma av mot sina ev. hemliga mål. Kommer expeditionen tillbaka till en tidigare plats lägger man såklart en ny omgångsbricka på stället, det skall ju gå åt en bricka varje spelrunda.

När spelarna sedan kommit fram till en viss specifik plats för ett litet stopp måste alla se över sina kort. Har man t.ex. ett förbannelsekort eller skattkort aktuella för platsen ifråga måste det spelas nu och läggas på bordet framför spelaren, synligt för alla. Förbannelser är givetvis mindre bra (de ger minuspoäng) men skattkorten vill man ju gärna använda såklart!

De spelomgångar som brickorna är röda istället för svarta (omgång 4 och 9) får äventyrarna nyheter via radion. Det resulterar i ett eller två nya äventyrskort. Oavsett omgång skall sedan alla få dra sig ett nytt äventyrskort och ev. köpa sig ett extra för 1 mynt. (Man startar spelet med 10 mynt och kan aldrig få fler).

Fyra äventyrskort finns hela tiden uppvända på spelbrädet, vill man inte ha dem drar man blint från högen.

En del äventyrskort är alltså olika förflyttningskort, andra är specialvarianter som gör något extra och annorlunda. Du kan spela ut Bigfoot och blockera en sträcka på land, eller Leviathan och göra detsamma på en flodsträcka. Du kan få dra extra skattkort (kanske rentav från en annan spelare!), byta målkort, byta uppvända äventyrskort, eller själv offra ett kort och tvinga två andra spelare att förlora kort också, ge förbannelser till andra teammedlemmar osv.

Isla Dorada med sina hemliga uppdrag kan således spelas riktigt elakt om man vill och får de rätta korten. Med otur får man kanske själv aldrig de där förflyttningskorten som tar en dit man vill, som låter en uppfylla ens mål, och så drabbas man istället av en massa förbannelser. Då kan detta istället bli en riktigt trist upplevelse.

Å andra sidan kan du kanske komma vidare till önskad plats när någon annan vinner auktioner och du ändå gärna färdas åt samma håll...

Det här spelet kommer med mycket snygga komponenter men kanske väl mycket slump, och därtill en kanske, kanske, väl lång speltid. Går det åt 90 minuter för detta, en bunt auktioner och några dragna och utspelade kort var, känns det hela nog lite långdraget. Hela upplägget andas ju snabba turer, få svåra beslut, tuta och kör bara!

Spelet är möjligen för komplicerat för de yngre (med en mängd olika kort att hålla reda på) och de äldre kan kanske, i likhet med mig, tycka att för mycket baseras på slumpdragna kort.

Isla Dorada är snyggt, knasigt, kaotiskt, men aldrig dåligt. Jag kan lätt se detta bli någon familjs nya favoritspel. Jag föredrar egentligen spel utan slumpinslag och auktioner om jag får välja, men här fungerar båda smidigt och passar bra in i temat med utforskande av en okänd ö och skattletande. Hemliga uppdrag kan förvisso slå fel om man har otur, men nog är det ett spännande inslag alltid. Och så får man ju avsiktligt kanske spela lite elakt också, samtidigt som man både samarbetar och tävlar. Det är ju inte dumt det heller. Eller?